پروتز دیجیتال دندان چگونه انجام میشود؟

پروتز دیجیتال دندان

اشتراک‌گذاری

همانطور که میدانید پروتز به آن چیزی گفته میشود که جایگزین یک عضو در بدن انسان میشود. این پروتز در بخش دندان ها نیز وجود دارد و هنگامی که بر اثر اتفاقا مختلفی دندان خود را از دست میدهید باعث میشود نیاز به یک پروتز دندان داشته باشید.

در گذشته به دندان مصنوعی پروتز دندان نیز میگفتند. روکش های دندانی، ایمپلنت دندان، اوردنچر، پارسیل متحرک یا یک دست دندان کامل اغلب برای جایگزین کردن بخشی از دندان ها یا تمام دندان ها استفاده خواهد شد.

البته لمینت دندانی و روکش های اینله و آنله که جهت ترمیم کردن بخشی از دندان مورد استفاده قرار میگرفتند نیز در بخش پروتزها هستند و در بخش های متنوعی میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

همه ما میدانید با از دست رفتن دندان علاوه بر اینکه ظاهر نامناسبی در صورت ما  ایجاد خواهد شد که تنها با جایگزین کردن جای خالی دندان به همراه پروتز میتوان آن را ترمیم و باز سازی کرد.

ایمپلنت دندان یک نوع پروتز دندان است که در ویدئو زیر شاهد انجام سه واحد پروتز دیجیتال در کلینیک دندانپزشکی دکتر نوشین نصیری هستیم.

مرکز دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری یکی از مدرن ترین و مجهزترین دندانپزشکی های دیجیتالی در تهران است که سابقه و مهارت بسیار بالایی در انجام درمان با استفاده از تجهیزات دیجیتالی دارد.

دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری

پروتز دیجیتال چگونه ساخته میشود؟

هنگامی که میخواهند پروتز دیجیتال بسازند ابتدا باید مرکز مجهز به اسکنر سه بعدی باشد. دوم باید بیمار بپذیرد هزینه این درمان با استفاده از دستگاه های دیجیتالی کمی بیشتر از درمان سنتی است. سوم پزشک باید تمایل به یادگیری استفاده از علم و تکنولوژی های مدرن را داشته باشد.

هنگامی که هر سه شرایط بالا برای انجام فراهم بود، بیمار پس از مراجعه به دندانپزشکی دیجیتال باید خود را برای انجام درمان آماده کند. با استفاده از اسکنر سه بعدی که قبلتر بیان کردیم دندانی که قرار است پروتز شود باید اسکن شده و یک تصویر از آن بدست آید که به کامپیوتر انتقال داده میشود.

نرم افزار مخصوص این درمان یک عکس و طرح کاملا سه بعدی به شما تحویل میدهد که با استفاده از آن میتوانید اطلاعات کاملی از فک بیمار، دندان های مجاور آن، فک مقابل آن و محل تماس با سطح جونده را به صورت کامل بررسی کنید و طرحی که در آینده میتواند بیمار داشته باشد را طراحی کنید.

پس از آن باید دستور ساخت پروتز طراحی شده  و به دستکاه میلینگ فرستاده شود و دستگاه میلینگ آن را با استفاده از بلوک های سرامیکی بسازد. همانطور که شرح دادیم مشخص است در کمترین زمان ممکن است روند انجام شد اما در روش سنتی انجام این روش نیاز به سه جلسه کامل داشت.

مزیت دندانپزشکی دیجیتال نسبت به روش سنتی در ساخت پروتز دیجیتال دندان

تفاوت پروتز دیجیتال با پروتز سنتی چیست؟

پروتزهایی که استفاده میشود دارای نوع های مختلفی است  که پروتز ثابت شامل روکش های تک واحدی و بریج است، پروتز متحرک دندان شامل پارسیل، دست دندان کام و اوردنچر است.

در بخش دندانپزشکی سنتی اغلب برای ساخت پروتزها با استفاده از خمیر سیلیکونی میتوانستیم از دندان های بیمار قالب گیری را انجام دهیم که پس از آن این قالب باید به واسطه گچ هایی مخصوص ریخته شود. متاسفانه استفاده از این روش دارای کمی درصد خطا است و برای برخی از بیماران کمی ناخوشایند است.

امروزه در حوزه دندانپزشکی مدرن پزشکان با استفاده مفید از پروتز دیجیتال روند کاری خود را سرعت بخشیده و درصد خطاها را به صفر میرسانند.

همین مورد باعث ایجاد تفاوت در دندانپزشکی دیجیتال و سنتی شده است. شاید برای شما هم سوال باشد که پروتز دندان دیجیتال به چه صورت انجام میشود اما بهتر است بدانید برای ساخت پروتزهای دیجیتالی اسکنر به داخل دهان وارد شده و اطلاعات کافی را کسب میکند سپس اطلاعات ارسال شده را به نرم افزار فرستاده تا طرح درمان اعمال و اجرا شود. اطلاعاتی که ارسال میشود با استفاده از پرینترهای سه بعدی و دستگاه سی ان سی پروتز را با دقت بسیار بالایی تولید میکند و رضایت بیمار را فراهم میسازد.

پروتز دیجیتال دندان در یک روز-دکتر نصیری

از مزایای لمینت دیجیتال دندان این است که بیمار کاملا میتواند نتیجه نصب لمینت دندان را پیش از انجام آن مشاهده کرده و در صورتی که باب میل او بود اقدام به انجام آن نماید یا در صورت نیاز به اصلاح آن را ویرایش کنید.

قطعا تفاوت های بسیار زیادی بین پروتز دیجیتال و پروتز سنتی وجود دارد و باعث شده است پروتز دیجیتال از محبوبیت خاصی برخوردار گشته باشد. در روش پروتز سنتی برای ساخت پروتز ابتدا از دندان بیمار قالب گرفته میشد، سپس آن قالب را به لابراتورار ارسال میکردند، از روی قالبی که فرستاده میشد پروتز دندان ساخته و برای پزشک ارسال میشد.

دندانپزشک پس از دریافت پروتز آن را در دهان بیمار آزمایش میکرد و در صورتی که این پروتز مناسب بود آن را در دهان فرد میچسباند که این پروسه اغلب ۳ هفته به طول می انجامید.

در سالیان قبل تر با استفاده از سیستم CAD/CAM میتوانستیم برخی از درمان هایی که مربوط به پروتز بود را انجام داد همانند ساخت روکش دندان، لمینت دندان، اینله، آنله و بریج دندان با طول کوتاه. همانطور که تکنولوژی پیشرفت خاص داشته است و در همه عرصه های زندگی بشر تاثیر مثبت خود را گذ اشته است  در علم دندانپزشکی نیز بی تاثیر نبوده است و میتوان بیشتر از ۹۰ درصد درمان ها را با استفاده از نرم افزارهای سه بعدی انجام داد.

با استفاده از پروتز دیجیتالی میتوانید سرعت درمان را به خوبی افزایش داده، درمان را در یک جلسه انجام دهید و میزان دقت قطعا در استفاده از کامپیوتر با انسان قابل قیاس نیست.

البته مزایای دیگری هم دارد که بسیار حائز اهمیت است از جمله افزایش تعامل با خلاقیت پزشک، کاهش دادن میزان احتمال به مبتلا به آلودگی و عفونت ها، سرعت بسیار بالا، راحتی و سهولت بیمار و مهم ترین آن غیر تهاجمی بودن روش پروتز دیجیتالی است که امروز دیگر همه دندان پزشکان به یادگیری آن  نیاز دارند.

چگونگی ساخت مدل برای پروتز دیجیتال دندان

در دندانپزشکی دیجیتال برخی درمان ها دیگر معنی خاص خود را از دست میدهند برای مثال استفاده از روکش دندانی برای هنگامی که درمان ریشه انجام میشود دیگر معنی ندارد به این دلیل که پوسیدگی دندان علاوه بر مینای دندان به بخشی از عاج دندان نیز نفوذ میکند، و برای درمان ریشه نیاز است بخشی ازدندان تراشیده شود تا بتوان به پالپ دندانی وارد شوی و به ریشه دندانی دسترسی خوبی پیدا کنید.

در واقع بعد از درمان آن چیزی به باقی مانده است کمی از عاج و مینای دندان است و فکر کنید از این دندانی که باقی مانده است بخشی از آن باید جهت قرار گرفتن روکش دندان تراش بخورد  و ناحیه اطراف دندان کمی لبه داشته باشد که این هم باعث ایجاد میکروب و تهدیدی شدن سلامت دندانی بیمار است. در نتیجه با این کار عمر دندان کاهش میابد و ماندگاری آن پس از درمان بستگی به مقاومت دندان و مراقبت خوب بیمار از دندان ها دارد.

میتوانید در مرکز دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری که در استان بزرگ تهران واقع شده است از تکنولوژی و تجهیزات بسیار پیشرفته و مدرن برای درمان های دندانپزشکی خود استفاده نمائید. استفاده از روش های دیجیتالی در درمان های دندانپزشکی میتواند با دقت بالا و زمان کمی انجام شود که البته در صورتی که همه کلینیک ها از آن استفاده نمایند باعث میشود درمان سنتی در مقابل این نوع درمان‌ها دیگر نتوانند عملکرد خوب و محبوبی داشته باشد.

برای جایگزینی دندان از دست رفته پروتز انتخاب بهتری است یا ایمپلنت دندان؟

پروتز دیجیتال برای لمینت دندان ها

مزایایی که پروتز به شیوه ی دیجیتال به همراه دارد

قطعا استفاده از روش پروتز دیجیتال به جای پروتز سنتی باید دارای مزایای بسیار زیادی باشد تا مخاطب تمایل بیشتری به انجام آن داشته باشد زیرا استفاده از این روش مستلزم صرف هزینه بالاتری نیز هست.  با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به بررسی مزایای روش پروتز دیجیتال بپردازیم:

  • استفاده از روش پروتز دیجیتال تنها در یک جلسه امکان پذیر است. زیرا تمامی کارها توسط تجهیزات دیجیتالی انجام میشود و دستگاه از سرعت و دقت عمل بسیار بالایی برخوردار است.
  • استفاده از روش پروتز دیجیتالی بدون هرگونه درد و خونریزی انجام میشود زیرا با اسکنی که از دندان فرد انجام میشود دیگر نیازی به ایجاد شکاف و خونریزی نبوده و پروتز در جایگاه دقیق خود گذاشته میشود و درد و خونریزی ایجاد نخواهد شد/ ایمپلنت دیجیتالی نیز بدون هیچگونه درد و به وسیله پانچ کردن در مکانی که باید قرار داده شود انجام میشود و بیمار هیچ خونریزی و درد سنگینی را در ناحیه ایمپلنت شده حس نخواهد کرد.
  • زمان بهبودی پس از درمان سرعت بالایی دارد. با توجه به درمان آسان و بدون جراحتی که این روش دارد قطعا زمان بهبودی بیمار نیز بسیار کاهش میابد و دیگر نیاز به گذشت مدت زمان طولانی برای بهبودی ناحیه جراحی شده یا قطع میزان خونریزی نخواهد داشت. بیمار پس از درمان میتواند به راحتی به زندگی عادی خود ادامه دهد و دیگر نیازی به دوره بهبودی بسیار طولانی نیست. البته بدین صورت نباشد که شما مراقبت های لازم را انجام ندهید و بهتر است مراقبت های بعد از درمان را رعایت نمائید. .

تماس با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری:

۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵

  • فرآیند انجام پروتز به صورت دیجیتالی کاملا ایزوله است و هیچگونه عفونتی ندارد. با توجه به این مورد که کار طراحی پروتز و روند درمان کاملا با دستکاه انجام میشود پروتز اغلب در یک محیط کاملا عاری از عفونت و ایزوله است و بیمار دیگر نیازی نیست نگران به وجود آمدن این دسته از  مشکلات باشد.
  • در صورتی که از روش پروتز دیجیتال برای ایمپلنت خود استفاده نمائید میزان دقت دستگاه بسیار بالا است و جایگذاری ایمپلنت به دقت انجام میشود و بدون آنکه بر دندان های دیگر تاثیر منفی بگذارد یا فشاری وارد کند ایمپلنت دیجیتال دندان در مکان خود ثابت میشود.
  • زیبایی که دندان با استفاده از پروتز دیجیتالی به دست می آورد قطعا در هیچ روش دیگری نمیتواند تجربه کند دقت کنید که میزان دقت دستگاه بسیار بالا است و به هیچ عنوان هیچ روشی نمیتواند جایگاه دستگاه را پر کند. به دلیلی دقت بالایی که دارد باعث میشود کاشت دندان به خوبی و به زیبایی انجام شود.
  • پروتز دیجیتالی بهترین روش برای انجام لمینت، روکش دندان، آنله، بریج کوتاه، ایمپلنت و اینله است.
  • افرادی که تحمل و طاقت قالب گیری را ندارند مخصوصا این مشکل در کودکان دارای مشکل ذهنی شایع است میتوانند از این روش استفاده نمایند .
  • افرادی هستند که هنگام قالب گیری نمیتوانند مواد را در دهان خود تحمل کنند و باعث میشود حالت تهوع به آنها دست دهد. این افراد باید از روش پروتز دیجیتال که قالب گیری به صورت دستگاهی و در زمان کمی انجام میشود استفاده کنند.

دقت داشته باشید استفاده از بهترین مواد قالب گیری و بهترین گچ نیز ممکن است دچار کمی تغییر و درصدی خطا در انجام شوند اما با استفاده از روش دیجیتالی دیگر احتمال خطا به صفر رسیده و نمیتواند تغییری در قالب گیری انجام شود.

منبع مورد استفاده در مقاله: blog.ivoclarvivadent

پروتز دیجیتال دندان چیست؟

پروتزها نوعی روش درمانی هنگام از دست رفتن دندان هستند  که علاوه بر زیبایی ظاهری، برای ترمیم فک و بهبود توانایی جویدن و صحبت کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در دندانپزشکی دیجیتال، به جای انجام مراحل قالب‌گیری دندان از تکنولوژی پروتز دیجیتال دندان استفاده می‌شود و با استفاده از اسکنرهای داخل دهانی، اطلاعات فک و دندان‌های بیمار جمع‌آوری می‌گردد.

پروتز دیجیتال با پروتز سنتی چه تفاوتی دارد؟

در شیوه سنتی دندانپزشکی، قالب‌گیری از دندان‌ها برای ساخت پروتزها با استفاده از خمیر سیلیکونی صورت می‌گیرد اما برای درمان پروتز دیجیتال دندان، بررسی اطلاعات ساختار فک و دندان بیمار به صورت دیجیتال و با اسکن دهان بیمار صورت می‌گیرد. این اطلاعات اسکن شده به لابراتوار ارسال شده و توسط دستگاه‌های نوین نظیر پرینترهای سه بعدی چاپ شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروتز دیجیتال دندان چه مزایایی دارد؟

از جمله مزایای پروتز دیجیتال دندان نسبت به پروتز سنتی می‌توان به تسریع روند درمان، کاهش احتمال ابتلا به عفونت‌ها، دقت بالاتر در طراحی و تولید پروتز دندان و سازگاری و تطابق بیشتر روکش‌های دندان با ساختار فک و دندان‌های مجاور اشاره نمود.

۶ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام خانم دکتر من تمام دندانموازدستدادم چندبار هم پروتزکامل گذاشتم هیچ وقت هم رازی نبودم همه دکترا تجربی بودند بخصوص فک بالا نمیدونم چکار کنم راهنمایم کنید هر دوسال یه دست دندون میزارم خسته شدم مدام هزینه کردم از ۹۴ تاالان

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۰ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۴۳

      سلام خدمت شما . اگر امکانش هست لطفا برای ما عکس OPG ارسال کنید تا وضعیت دندان هایتان را بهتر بررسی کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر،ببخشید اگر دندونی به روش سنتی روکش شده باشه (چه در گذشته و مدت زمان طولانی و چه به تازگی) در صورت تمایل بیمار به تعویض روکش سنتی امکان جایگزینی و استفاده از روکش دیجیتالی هست یا خیر؟؟
    ممنون از شما

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۱۱

      سلام وقت بخیر . بله امکان پذیر هست . ولی برای اینکه بتوانیم بهتر راهنماییتون کنیم برای ما عکس OPG ارسال کنید .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
      • سلام وقت بخیرببخشیدخانم دکترمن همه دندان موکشیدم میتونم ازپروتزدیخیتال استفادکنم

        پاسخ
        • دکتر نوشین نصیری
          ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ۰۶:۳۳

          سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس OPG ارسال کنید تا بهتر بتوانیم راهنماییتون کنیم .
          شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button