مراحل کامپوزیت دندان (نحوه نصب کامپوزیت با عکس و فیلم)

مراحل کامپوزیت دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

مراحل کامپوزیت دندان شامل مشاوره با متخصص، انتخاب رنگ کامپوزیت، آماده سازی دندان‌ها، شستشوی سطوح دندا، اعمال ماده کامپوزیت، فرم دهی و سفت کردن، تست و پولیش نهایی دندان ها می‌شود.

متخصصان دندانپزشکی با بررسی وضعیت دندان‌های هر فرد و ارزیابی نواقص هر دندان بهترین روش درمانی را برای ایجاد طراحی یک لبخند زیبا برای شما فراهم خواهند کرد.

یکی از روش‌های ترمیم دندان، کامپوزیت دندان است که این روش کاربردهای زیادی از جمله، سفیدکردن و ازبین‌ بردن زردی دندان‌ها، اصلاح ظاهر دندان‌ها، بد فرمی و … را دارد. کامپوزیت دندان تحول بزرگی را در دنیای دندانپزشکی ایجاد کرده است. در ادامه خواهیم دید که مراحل کامپوزیت دندان چگونه است.

اگر فرصت مطالعه کل مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

مراحل کامپوزیت دندان

در اکثر مراحل نصب کامپوزیت دندان فرد مراجعه‌کننده دردی را احساس نمی‌کند. دندانپزشک پس از رفع آسیب دیدگی دندان‌های افراد به پاکسازی و جرم‌گیری دندان‌ها می‌پردازد.

سپس با اسید تمامی دندان‌ها را شسته و با استفاده از روش‌های لایه‌گذاری تمام عیوب دندان‌ها را پوشش می‌دهد، فرم دهی می‌کند، کامپوزیت‌ها را سفت کرده و برای ارزیابی از فرد می‌خواهد که عملیات گازگرفتن را انجام دهد. در صورت رضایت فرد و پزشک مراحل کامپوزیت دندان به پایان می‌رسد.

به طور کلی مراحل کامپوزیت دندان با سرعت بالایی انجام می‌گیرد. چرا که پزشک متخصص مواد را روی دندان‌ها گذاشته و نیازی به ساخت موارد در آزمایشگاه نیست. در ادامه مقاله مراحل کامپوزیت کردن دندان را به طور مفصل می خوانید:

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

۱- مشاوره با پزشک متخصص

قبل از شروع مراحل کامپوزیت دندان، مراجعه‌کنندگان ابتدا باید از تخصص پزشک و از همه مهم‌تر از مهارت و هنر پزشکی که انتخاب کرده‌اند اطمینان حاصل پیدا کنند.

آن‌ها بایستی هرگونه بیماری عفونی لثه‌ای یا مشکلات جدی دندانی که دارند را به پزشک خود کامل توضیح دهند. پزشک نیز پس از صلاحیت افراد و معاینه کامل دندان و لثه مراجعه‌کنندگان، مراحل کامپوزیت دندان را برای آن‌ها به اجرا در می‌آورد.

کاربرد کامپوزیت دندان ها

برای انتخاب بهترین متخصص کامپوزیت دندان ،تخصص دندانپزشک مد نظرتان را بررسی کنید، مسلما دندانپزشک عمومی کاندید خوبی برای انجام کامپوزیت دندان نیست.

۲- انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

در ابتدا دندانپزشک از طریق کتابچه راهنمای خود نمونه رنگ‌های کامپوزیت را به افراد معرفی کرده و مراجعه‌کنندگان بر اساس علاقه خود و مشورت پزشک، نزدیک‌ترین رنگ به دندان خود را انتخاب می‌کنند.

در انتخاب رنگ کامپوزیت باید به این نکته توجه کرد که انعکاس طیف‌های مختلف نور اعم از نور خورشید یا نورهای غیرطبیعی به دندان افراد در تعیین رنگ کامپوزیت مؤثر خواهد بود.

طبق مطالعات انجام شده در انتخاب رنگ رزین کامپوزیت یکی از دلایلی که ممکن است رنگ کامپوزیت انتخاب شده با رنگ دندان افراد مغایرت داشته باشد، خشک‌شدن دهان در حین انجام فرایند کامپوزیت است که منجر به روشن‌تر و شفاف شدن رنگ کامپوزیت خواهد شد بنابراین بهتر است افراد مراجعه‌کننده در ۳۰ دقیقه اول رنگ کامپوزیت خود را انتخاب نمایند.

درصورتی‌که افراد می‌خواهند رنگ دندان‌هایشان با دقت بالاتری انتخاب شود بهتر است آرایش بر روی لب‌های خود نداشته باشند و از آویز جواهرات به خود خودداری نمایند چرا که سایه جواهرات می‌تواند در انتخاب درست رنگ کامپوزیت افراد مؤثر باشد.

دندانپزشکی دیجیتال یکی از بارزترین نمونه‌های نفوذ تکنولوژی در علم پزشکی است.

۳- پاک‌سازی و آماده‌سازی دندان‌ها

در مرحله پاک‌سازی به جهت افزایش کیفیت مراحل کامپوزیت دندان، پزشک متخصص دندان‌های افراد را تمیز و جرم‌گیری می‌کند و به جهت نصب محکم و با استحکام، به لایه مینای دندان نفوذ کرده و لایه زیرین دندان نمایان می‌شود. لازم به ذکر است که در مراحل کامپوزیت دندان، قبل از عملیات پاک‌سازی نیازی به قالب‌گیری نیست.

۴-دریل کردن دندان‌ها به جهت آماده‌سازی

در این مرحله هم لایه‌های مینای دندان و هم لایه زیرین درگیر می‌شوند و سطح دندان‌ها برای قرارگیری کامپوزیت آماده می‌گردد. با توجه به آسیب دیدگی دندان‌های افراد، ترمیم صورت می‌گیرد. چنان چه آسیب دیدگی عمیق باشد در ابتدا پوسیدگی توسط پزشک به طور کامل درمان می‌شود.

۵-شست‌وشوی سطح دندان با اسید

در این مرحله پزشک ماده‌ای اسیدی به شکل ژل مانند که حاوی ۳۰ الی ۴۰ درصد اسید فسفریک است را با استفاده از یک کاندیشنر بر روی دندان‌ها به مدت ۱۵ ثانیه می‌پاشد و سپس به طور کامل شست‌وشو می‌دهد. این مرحله به برقراری پیوند کامپوزیت رزین کمک خواهد کرد.

در این مرحله اگر بخشی از مواد بر روی لثه یا زبان افراد ریخته شود، آسیبی وارد نمی‌شود. اما در ابتدای کار پزشک به افراد عینک‌های محافظی می‌دهد که از پاشیدن اسید به چشم آنها محافظت نماید.

در کل فرایند شست‌وشوی اسید بدون درد انجام می‌شود؛ لذا افراد می‌بایست دهان خود را به طور کامل باز نگه دارند تا پزشک متخصص بتواند تمامی سطوح دندان‌ها را به خوبی با اسید آغشته کند.

تخصص پزشکی در مراحل نصب ونیر کامپوزیت

لمینت های سرامیکی کاربردی مانند کامپوزیت ها را دارند اما در جزئیات با هم تفاوت هایی نیز دارند.

۶-اعمال ماده کامپوزیت بر روی دندان‌ها

در این مرحله پزشک با استفاده از برس‌های کوچکی ماده کامپوزیت را به‌صورت یک لایه ‌نازک به دندان‌ها آغشته می‌کند. سپس کاتالیست‌های عامل پیوند دهنده را از طریق نور لیزر با طول موج خاص فعال کرده و بعد از ۱۰ الی ۲۰ ثانیه موجب سفت شدن آن‌ها می‌شود. این مرحله هم همانند مرحله قبلی بدون درد و کوتاه خواهد بود.

۷-فرم دهی

این مرحله به مهارت دندانپزشک بستگی دارد، چرا که اصلاح طرح لبخند از طریق این مرحله انجام خواهد گرفت. پزشک متخصص در این مرحله به کامپوزیت رزین‌ها شکل می‌دهد تمام معایب دندان‌های افراد را می‌پوشاند تا پس از سفت و محکم شدن با رضایت افراد مواجه شوند.

۸-سفت کردن کامپوزیت دندان

دندانپزشک پس از به‌کارگیری تکنیک لایه‌گذاری و اطمینان از رضایت افراد، با استفاده از نور لیزر شروع به سفت کردن آن‌ها می‌کند. هر دندان معمولاً ۱۰ الی ۴۰ ثانیه زمان می‌برد و در انتها حدوداً ۲ میلی‌متر به ضخامت هر دندان اضافه خواهد شد.

این مرحله مهم‌ترین بخش مراحل کامپوزیت دندان است چرا که اگر پزشک متخصص نتواند فاصله کامپوزیت و لثه را به خوبی بپوشاند محل خوبی برای تجمع باکتری‌ها فراهم کرده است و منجر به عفونت و التهاب لثه خواهد شد.

استفاده از تکنیک لایه‌گذاری موجب شده که دندانپزشک لایه‌لایه مواد استفاده شده را سفت کند. اگر لایه‌ها ضخیم باشد نورهای ساطع شده، قادر به درمان آن به طور کامل نخواهند شد و کیفیت کار را از بین خواهند برد. این تکنیک از لحاظ رنگ و زیبایی تأثیر قابل‌توجهی در نتیجه نهایی خواهد داشت.

فرم دهی کامپوزیت ها

۹-اصلاح و پولیش کردن کامپوزیت

در این مرحله دندانپزشک با استفاده از تیغ و دیسک‌هایی عملیات پولیش را به جهت براق و صاف شدن کامپوزیت‌ها انجام خواهد داد. در این مرحله افراد لرزش مته‌ها حس خواهند کرد و اگر بی‌حسی هم استفاده نشده باشد دردی را احساس نمی‌کنند.

۱۰-تست گازگرفتن با کامپوزیت

در این مرحله پزشک از فرد مراجعه‌کننده می‌خواهد تا با عمل گازگرفتن استحکام و قدرت کامپوزیت‌ها را سنجیده و از روی‌ هم قرارگرفتن دندان‌ها اطمینان پیدا کند.

۱۱-استفاده از کاغذ کربن

در این مرحله دندانپزشک از کاغذ کربن برای بلند و یا کوتاه بودن دندان‌ها استفاده خواهد کرد. پزشک از مراجعه‌کننده می‌خواهد که کاغذ کربن را پس از کامپوزیت بین دندان‌ها قرار داده و به ‌آرامی شروع به حرکت دندان‌ها کند. اثر ساییدگی دندان‌ها در نقاطی که به هم می‌رسند بر روی کرین با وی می‌ماند و دندانپزشک از این طریق ضخامت کار را بررسی خواهد کرد.

۱۲-پولیش نهایی دندان‌ها

پس از اینکه دندانپزشک عمل کامپوزیت خود را به پایان رساند، مجدد کامپوزیت‌ها را برای هم رنگ شدن با دندان‌ها پولیش می‌کند.

اصلاح و پولیش کردن کامپوزیت

آیا کامپوزیت دندان نیاز به بیهوشی دارد؟

کامپوزیت دندان یک روش کاملا بدون درد است و به همین خاطر به بیهوشی و بی‌حسی نیاز ندارد. در هنگام کامپوزیت دندان تنها مقداری مینای دندان تراشیده می‌شود که درد زیادی ایجاد نمی‌کند. تراشیدن دندان‌ها برای کامپوزیت، ممکن است تا چند روز باعث افزایش حساسیت دندان‌ها شود. البته این حساسیت و درد جزئی، به طور معمول اتفاق می‌افتد و پس از چند روز رفع می‌شود. به این ترتیب کامپوزیت دندان بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شود.

فیلم کامپوزیت دندان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل نصب کامپوزیت دندان می توانید در ویدیوی زیر، فیلم کامپوزیت ونیر توسط دکتر نوشین نصیری برای مراجعه کننده عزیز را با دقت مشاهده نمایید.

کاربرد کامپوزیت دندان

شاید تصور کنید از کامپوزیت دندان فقط برای روکش کردن دندان‌های شکسته شده یا دندان‌هایی که آسیب ظاهری دارند، استفاده می‌شود.

در حالی که ماده کامپوزیت سالیان سال است که در دندانپزشکی برای موارد مختلف دیگر مثل پر کردن دندان‌ها نیز استفاده می‌شود. در ادامه برخی از کاربردهای کامپوزیت دندان را برای شما بیان می‌کنیم.

۱.ترمیم دندان شکسته شده

یکی از مهمترین کاربردهای کامپوزیت دندان خرگوشی، ترمیم دندان شکسته جلو است. در این حالت دندانپزشک مقدار کوچکی از ماده کامپوزیت را روی بخش شکسته شده دندان، قرار می‌دهد. سپس با شکل و فرم دهی به ماده کامپوزیت، بخش شکسته شده دندان را ترمیم خواهد کرد.

۲.پرکردن دندان

از دیگر کاربردهای ماده کامپوزیت، پرکردن دندان است. این ماده نه تنها برای پر کردن دندان‌های جلو مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه مهمترین کاربرد آن پر کردن دندان‌هایی است که به علت پوسیدگی آسیب دیده‌اند.

پوسیدگی دندان ممکن است وارد کانال‌های دندانی شود و از این طریق باعث ایجاد حفره شود. ماده کامپوزیت قادر است این حفره‌ها را پر کند.

۳. پر کردن فضای بین دندان

زمانی که بین دو دندان مجاور فاصله وجود داشته باشد، با استفاده از ماده کامپوزیت می‌توان این فاصله را از بین برد.

برای انجام این کار، دندانپزشک مقداری از ماده کامپوزیت را متناسب با ابعاد و اندازه دو دندان مجاور، در فاصله بین دو دندان قرار می‌دهد و این فضا را پر می‌کند.

۴.رنگ نامناسب دندان

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای کامپوزیت از بین بردن یا پوشش رنگ و ظاهر نامناسب دندان است.

مواد غذایی نامناسب مثل شیرینی یا مواد حاوی کافئین مانند قهوه یا چای، به مرور زمان باعث تیره شدن سطح دندان می‌شوند. در این حالت کامپوزیت به عنوان یک روکش، این تغییر رنگ را پوشش می‌دهد.

عکس کامپوزیت دندان قبل و بعد

در ادامه نمونه کار مراحل کامپوزیت دندان با عکس انجام شده در کلینیک دکتر نصیری را به صورت اسلایدی مشاهده می‌کنید:

کامپوزیت ونیر برای اصلاح طرح لبخند

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان مزایای متعددی دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • کامپوزیت دندان بدون نیاز به تراشیدن زیاد و دستکاری ساختار دندان طبیعی انجام می‌شود.
  • کامپوزیت یک ماده خمیری است که روی دندان اعمال می‌شود. این ماده را می‌توان به راحتی فرم و شکل داد. این ویژگی باعث شده تا کامپوزیت دندان قابلیت ترمیم و اصلاح داشته باشد.
  • ظاهر کامپوزیت دندان بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی است.
  • کامپوزیت دندان در مدت زمان بسیار کمی انجام می‌شود و نیازی به مراجعات متعدد به مطب دندانپزشکی ندارد.
  • کامپوزیت دندان استحکام و مقاومت قابل قبولی دارد.
  • کامپوزیت در مقایسه با روش‌های دیگر زیبایی دندان، قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌تری دارد.
  • کامپوزیت دندان یک روش برگشت‌پذیر است، زیرا در آن مینای دندان به مقدار بسیار کمی تراشیده می‌شود. بنابراین بعد از برداشتن کامپوزیت، نیازی به روکش برای استفاده از دندان نیست.
  • به کمک کامپوزیت دندان می‌توان نواقص جزئی مانند شکستگی، فاصله بین دندانی و تغییر رنگ دندان‌ها را به خوبی درمان کرد.

بلیچینگ دندان چیست و برای چه کسانی توصیه می شود؟

مراقبت‌های پس از درمان کامپوزیت دندان

همان‌طور که شکستن پسته و خوراکی‌هایی که سفت هستند با دندان طبیعی کار خطرناک و آسیب‌زایی است، با دندان‌های کامپوزیت شده احتمال شکستگی بیشتر می‌شود. استفاده از مسواک و نخ دندان طبق توصیه‌های پزشک لازم است به طور منظم و دقیق باشد تا از ایجاد پوسیدگی‌های جدید جلوگیری شود.

بهتر است افراد برای سلامتی کامپوزیت‌ها و دندان‌ها به‌صورت مرتب توسط پزشک ویزیت شوند. از سوی دیگر میزان مصرف زیاد موارد خوراکی رنگی مثل قهوه، چای و … و نیز مصرف سیگار و دخانیات را باید به حداقل رساند. چرا که باعث کاهش طول عمر کامپوزیت‌ها خواهد شد.

البته باید به این نکته توجه کرد که تغییر رنگ در همه دندان‌ها به ‌مرور رخ خواهد داد به همین دلیل هرچند وقت یکبار می‌توان آن‌ها را پولیش نمود. درصورتی‌که آسیبی به کامپوزیت‌ها وارد شود و نیاز به اصلاح و ترمیم آن‌ها باشد. هزینه ترمیم کامپوزیت دندان نسبت به سایر روش‌ها پایین‌تر است.

این روش یکی از ماندگارترین روش‌های سفیدکردن دندان‌ها محسوب خواهد شد. درصورتی‌که مراحل کامپوزیت دندان به خوبی توسط پزشک متخصص انجام شود و نیز از مواد مرغوب استفاده شود. طول عمر این روش معمولاً ۷ الی ۱۰ سال است که میزان عمر آن با بهداشت دهان و دندان افزایش و کاهش می‌یابد. برای آشنایی با مراقبت های کامپوزیت ونیر دندان و افزایش طول عمر آن این مقاله را از دست ندهید.

خمیر دندان مخصوص کامپوزیت، فقط وظیفه پاکیزگی دندان‌ها را برعهده دارد و نباید حاوی مواد روشن کنندۀ دندان باشد.

ماندگاری کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان بین ۵ الی ۷ سال ماندگاری دارد. کامپوزیت دندان به ترمیم و مراقبت نیاز دارد. اگر مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان را به خوبی انجام دهید، می‌توانید عمر و ماندگاری آن‌ها را افزایش دهید.

ترمیم کامپوزیت دندان معمولاً یک جلسه به طول می انجامد و مدت زمان لازم به میزان پوسیدگی دندان، مکان قرارگیری و تخصص و تبحر دندانپزشک بستگی دارد.

قیمت کامپوزیت نسبت به لمینت دندان بسیار ارزان‌تر است و این  یکی از مهم ترین مزیت‌های کامپوزیت ونیر است.

علت فاصله افتادن بین دندانهای بزرگسالان را در این مقاله مطالعه کنید.

چه افرادی نباید مراحل کامپوزیت دندان را بگذرانند؟

مراجعه‌کنندگان قبل از عملیات مراحل کامپوزیت دندان توسط پزشک متخصص، لازم است ابتدا در مورد پوسیدگی‌های دندان و بیماری‌های لثه با پزشک مشورت نمایند.

باید به این نکته توجه نمود که افرادی که عادت دندان ‌قروچه ‌کردن دارند و یا افرادی که دندان‌هایشان بر اثر استرس یا عصبی شدن به هم دیگر ساییده می‌شود و بهداشت دهانی پایینی دارند نمی‌توانند کاندید کامپوزیت دندان شوند.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما ممنونیم، اگر شما هم از روش‌ها و نکاتی در حین انجام عملیات کامپوزیت اطلاع دارید در بخش نظرات این صفحه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره مراحل کامپوزیت دندان

مرحله اول عمل کامپوزیت چیست؟

انتخاب رنگ متناسب با دندان‌های شما اولین مرحله کامپوزیت است.

مهم‌ترین مسئله برای انتخاب رنگ کامپوزیت چیست؟

مهم‌ترین مسئله برای انتخاب نمودن رزین کامپوزیت، مدل رنگ و سایه استفاده ‌شده برای اصلاح طرح لبخند فرد است که باید به ‌صورت دقیق با دندان‌های طبیعی او تطبیق داشته باشد.

نحوه استفاده از کامپوزیت چگونه است؟

برای به کار بردن کامپوزیت دندان این ماده را به‌ صورت خمیر درمی‌آورند. پس‌ از آن بر روی بخشی از دندان که آسیب ‌دیده می‌گذارند و به‌ وسیله تاباندن امواج نور ماده را بر روی دندان ثابت می‌نمایند.

آیا اسید شویی پیش از کامپوزیت دندان‌درد به همراه دارد؟

خیر؛ در زمان اسید شویی شما هیچ نوع دردی را حس نمی‌کنید و حتی اگر قسمتی از کاندیشنر روی لثه شما هم باقی‌مانده باشد، صدمه‌ای به آن نخواهد رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button