مزایا و فواید لمینت دندان چیست؟

لمینیت دندان چه فوایدی دارد؟
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

سالیان گذشته داشتن طرح لبخند زیبا برای افرادی که دارای دندان‌های بد رنگ یا بد فرم بودند تقریبا آرزویی دست نیافتنی بود و همه آرزوی داشتن دندان‌های زیبا در عین حال مرتب را داشتند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژیو فناوری‌های نوین میتوان برای ترمیم درمانی دندان خود اقدام کرد و با استفاده از لمینت دندان زیبایی را به لبخند و دندان‌های خود باز گرداند.

حال ممکن است برای هر فردی این سوال پیش آید که لمینت سرامیکی چیست؟ و چه فوایدی برای آنها دارد؟ لمینت دندان یک پوسته نازک سرامیکی است که دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی است. با استفاده از لمینت سرامیکی میتوانید یک خنده بسیار جذاب و منحصر به فرد را تجربه کنید.

برای داشتن لبخند زیبا و جذاب باید دندان‌های زیبا و خوش فرم داشته باشید. در استفاده از این روش میتوانید حتی رنگ دندان‌های خود را به رنگ دلخواه خود تغییر دهید و هرگونه مشکلی که در ظاهر دندان شما وجود دارد دارد را از بین ببرید. البته لمینت نیز مدل‌های مختلفی دارد که بسته به شرایط دندان شما و عادات روزانه شما نوعی که پزشک پس از بررسی پیشنهاد میدهد انجام میشود. بنابراین در انتخاب رنگ لمینت حتما نظر پزشک خود را جویا شوید.

کامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

لمینت دندان چه فوایدی دارد؟

لمینت دندان دارای مزایای خاص خود است و ما قصد داریم در این بخش از فواید و مزایای لمینت دندان نام ببریم:

  • با استفاده از لمینت دندان میتوانید ظاهری بسیار شبیه به یک دندان کاملا طبیعی برای خود ایجاد کنید.
  • برای آنکه یک درمان طولانی مدت برای رفع مشکلات دندان خود داشته باشید بهترین گزینه لمینت دندان است. در صورتی که از روکش لمینت به خوبی مراقبت کنید میتوانید سال‌های زیادی از آن استفاده کنید. زیرا در مقابل پوسیدگی و تغییر رنگ بسیار مقاوم است. البته باید از خوردن غذاهایی که سخت هستند و دارای رنگدانه زیادی هستند اجتناب کنید تا عمر لمینت دندان بیشتر شود.
  • درمان‌های زیبایی که برای دهان و دندان وجود دارد که زمان زیادی برای اجرا میبرد اما روکش لمینت دندان در طی دو جلسه انجام خواهد شد و در کمترین زمان ممکن دندان شما آماده است. حتی پس از اتمام جلسات فقط باید برای معاینه معمولی نیاز به مراجعه به متخصص زیبایی است و غیر از آن دیگر نیاز به مراجعه به دندان پزشک نیست.
  • از روکش لمینت دندان خود باید دقیقا مشابه دندان طبیعی خود استفاده کنبد برای مراقبت از لمینت دندان باید حداقل روزانه دو بار مسواک بزنید، پس از خوردن هر مواد غذایی باید حتما از نخ دندان استفاده کنید زیرا با استفاده از نخ دندان میتوانید از تجمع پلاک کمک کنید. تجمع پلاک اطراف دندان مدت زمان پوسیدگی دندان را کاهش میدهد. اگر مراقبت خوبی انجام شود باعث میشود برای مدت زمان بیشتر از دندان سفید لبخند زیبا استفاده کنید.
  • روکش لمینت نسبت به دیگر روش‌های مشابه همچون افزایش تاج دندان کم تهاجمی‌تر است و بخش بسیار کوچکی از سطح دندان توسط متخصص زیبایی تراش داده میشود تا لمینت پیوند مستحکم‌تری با دندان طبیعی داشته باشد و مقاومت آن بالا برود.
  • روکش لمینت دندان کاملا شبیه به مینای طبیعی دندان شما است. روکش لمینت میتواند یک پوسته محافظ باشد تا از دندان‌های شکسته، دندان ترک خورده و دندانی که فاصله نامناسب از دندان مجاور خود دارد محافظت کند. با استفاده از لمینت دندان بسیار طبیعی میتوانید غذا میل کنید و انواع نوشیدنی را بنوشید.
  • بافت لثه بیمار به راحتی میتواند روکش سرامیکی را تحمل کند.

برای اطلاعات بیشتر راجع به لمینت دندان، دریافت مشاوره و نوبت، می‌توانید با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

فوابد لمینت دندان چیست

لمینت دیجیتال دندان با ابزارهای دیجیتال انجام می گیرد که از مزایای لمینت دیجیتال دندان این است.

استحکام لمینت به چه چیزهایی بستگی دارد؟

ممکن است برای هر فردی این سوال پیش آید که استحکام لمینت به چه عواملی بستگی دارد؟ در ادامه میخواهیم نام عواملی که بر استحکام لمینت دندان تاثیر گذار است را شرح دهیم:

  • اندازه لمینت نسبت به دندان در استحکام تاثیر گذار است.
  • با استفاده از نانو ذرات جدید میتوان استحکام لمینت را افزایش داد.
  • میزان بهداشتی که در نگهداری از لمینت رعایت میکنید تاثیر بسیار زیادی در کاهش عوارض لمینت دندان دارد.
  • با ارزیابی صحیح و دقیق از آرایش و چیدمان دندان میتوانید استحکام لمینت را افزایش دهید.
  • میزان تراش هر دندان میتواند در استحکام لمینت آن دندان تاثیر گذار باشد. همه دندان‌ها معمولا به یک اندازه تراش داده نمیشوند و گاهی یک دندان اصلا نیازی به تراشیده شدن ندارد.
  • اگر از یک نوع لمینت برای همه افراد استفاده نشود میتوان استحکام لمینت را افزایش داد. حتی موقعیت دندان در هر فک نیز نیاز به لمینت مختلف دارد.
  • میزان درگیری و همپوشانی دندان‌ها تاثیر بسیار زیادی بر استحکام لمینت دندان دارد.
  • رابطه بسته شدن دو فک نیر در استحکام لمینت بی تاثیر نیست.
اصلاح طرح لبخند از فواید لمینیت دندان

 چگونه بهترین نوع لمینت را انتخاب کنید؟

همانطور که گفتیم انتخاب بهترین نوع لمینت دندان بر اساس نظریه پزشک پس از انجام بررسی‌های لازم توسط پزشک به شما پیشنهاد میشود. دو فاکتور بسیار مهم برای انتخاب سرامیک جهت ساخت ونیر لمینت تاثیر گذار است که در ادامه آن را شرح میدهیم:

  • میزان نیرویی که قرار است پس از نصب شدن روی دندان به ونیر لمینت وارد شود:

متخصص زیبایی مواد سازنده دندان را با توجه به میزان باری که به لمینت پرسلین وارد خواهد شد انتخاب میکند. هر چه میزان نیروی و باری که قرار است وارد شود زیادتر باشد باعث میشود از موادی استفاده شود که مقاومت آن نسبت به شکستن بسیار بالا باشد.

برخی از بیماران که دندان بسیار کج دارند یا دارای عادت بد شبانه دندان قروچه هستند باید از لمینت‌هایی استفاده کنند که تنش کششی و برشی بیشتر را تحمل کنند. برای این دسته از افراد از سرامیک‌هایی که بر پایه آلومینا هستند استفاده میشود زیرا استحکام بالایی دارد و یا از سرامیک بر پایه زیرکونیا استفاده میشود زیرا مقاومت خوبی دارد.

قبل و بعد استفاده از لمینت سرامیکی

آیا میشود روکش دندان را برداشت را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

  • باید تغییراتی که در شکل، رنگ و سایه ونیر لمینت سرامیکی در زمان ساخت  نیاز است در نظر گرفته شود.

بر اساس جنس ونیر لمینت سرامیکی باید تاثیر رنگ و سایه انتخاب شده به صورت کامل در نظر گرفته شود. دقت کنید که اجزای سازنده لمینت ونیر بر رنگ نهایی آن تاثیربالایی دارد. زیرا میزان ضخامت و درخشندگی لمینت پرسلین میتواند میزان بازتاب و پراکندگی نور را مشخص کند.

نوری که به وسیله لمینت منتقل میشود، بازتاب میشود و جذب میشود میتواند به ماهیت شیمیایی و اندازه ذرات که مواد هسته پرسلین را میسازد بستگی دارد. خصوصیت اصلی لمینت درخشندگی است پس باید به اندازه دندان طبیعی فرد درخشندگی داشته باشد تا جذابیت خاص خود را حفظ کند. دندان پزشکان برای تطابق رنگ لمینت سرامیکی با دندان طبیعی فرد میتوانند از سایه استفاده کنند تا رنگ لمینت را تغییر دهند و یا به شفافیت و درخشندگی آن را افزایش دهند.

البته رنگ دندان طبیعی فرد که زیر لمینت قرار میگیرد نیز تاثیر بسیار زیادی در انتخاب سایه موثر است.  اگر دندان طبیعی بیمار بدرنگ باشد باید برای لمینت سرامیکی نیز سایه روشن استفاده شود. برای آنکه اثرات نا مطلوب لمینت را حذف کنید باید فاکتورهایی همچون ضخامت سرامیک، رنگ چسب، نوع سرامیک و سایه سرامیک در نظر بگیرید.

لمینیت دندان در کلینیک دکتر نوشین نصیری

 انواع لمینت سرامیکی

لمینت نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه آنها را برای شما نام میبریم:

  • لمینت های سرامیکی اکسید آلومینیوم
  • لمینت های سرامیکی دی سیلیکات لیتیوم
  • لمینت های سرامیکی تقویت شده به وسیله لوسایت
  • لمینت های سرامیکی فلدسپاتیک
  • لمینت های سرامیکی کوارتز ساختگی
  • لمینت لومینیرز
  • لمینت های سرامیکی زیرکونیا طراحی شده با دستگاه  (CAD-CAM)
نمونه کار دکتر نوشین نصیری در اصلاح طرح لبخند با لمینت سرامیکی

 طول عمر لمینت سرامیکی چقدر است را در این مقاله بخوانید.

در ادامه چند نوع از انواع  لمینت سرامیکی را برای شما شرح میدهیم:

  • لمینت سرامیکی ای ماکس:

ترکیب بیس لمینت سرامیکی از جنس لیتیوم دی سیلیکات است و باید به صورت ریختگی آن را بسازند. در ابتدا روی قالب گچی بیمار باید یک الگوی مومی ساخته شود سپس الگوی مومی را ذوب میکنند و مولد میشود. سپس لیتیوم دی سیلیکات مذاب را درون مولد وارد میکنند و شکل الگو را درست میکنند. استفاده از این نوع از لحاظ زیبایی و شفافیت بهتر از  روکش زیرکونیا و کاد کام است اما استحکام آن نسبت به مواردی که ذکر شد کمتر است.

  • لمینت سرامیکی زیرکونیا:

در این نوع از لمینت یک بیس از جنس اکسید زیرکونیوم بر روی یک قالب گچی که از دهان بیمار تهیه شده است درست میشود. توسط خمیر چینی به صورت کاملا لایه لایه روی بیس،شکل دندان ساخته شده و درون کوره باید پخته شود. مهمترین ویژگی این نوع لمینت مقاومت و استحکام بسیار بالای آن است اما در مقایسه با دیگر لمینت‌ها دارای شفافیت کمتری است.

  • لمینت سرامیکی سیستم لومینیرز:

یکی دیگر از انواع لمینت سرامیکی سیستم لومینیرز است که از بارزترین ویژگی‌های آن میتوان به عدم نیاز به تراشیدن دندان اشاره نمود. این نوع از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و میتواند در ضخامت‌های بسیار نازک به صورتی که در حد کنتاکت لنز باشد ساخته شود.

تنها عیبی که میتوان برای این مورد یافت قیمت بالای آن است آن هم به این علت که این نوع لمینت تحت انحصار یک شرکت آمریکایی بوده و برای آنکه قالب ساخته شود باید قالب گیری شده و به خارج از کشور فرستاده شود و سپس باز گردانده شود.

  • لمینت سرامیکی سیستم لمینت بریلیانس:

این نوع از لمینت‌ها در واقع یک نسل جدید از لمینت لومینیرز است که دارای مقاومتی چند برابر آن است. مقاوت بسیار بالای آن باعث میشود بتوان این نوع لمینت را بسیار نازک تهیه کرد و به همیت علت میتوانید بدون آنکه دندانی را تراش دهید لمینت را نصب کنید.

با استفاده از این نوع دیگر برجستگی زیادی نیز روی دندان طبیعی خود ایجاد نخواهید کرد. چون در این روش دیگر نیاز به تراشیدن دندان نیست پس از هیچگونه بی حسی در انجام پروسه درمان لمینت بریلیانس استفاده نمیشود.

این نوع لمینت نسبت به لمینت لومینیرز دارای شفافیت و زیبایی بسیار بالاتری است و شباهت بسیار زیادی به دندان طبیعی فرد دارد. و میتوان به جرات گفت امروزه مقاوم‌ترین و طبیعی‌ترین لمینت مورد استفاده در جهان لمینیت بریلیانس است. همانطور که گفتیم برای تهیه لمینت باید قال گیری را به خارج از کشور ارسال کرد و برای دریافت لمینت و نصب تقریبا از جلسه اول به ۲۰ روز زمان نیاز است تا جلسه دوم که جلسه نهایی و نصب لمینت روی دندان است انجام شود.

انواع لمینیت

کامپوزیت ونیر یکی از انواع روکش های دندانی است که به دلیل رنگ مناسب و ظاهر طبیعی در دندانپزشکی زیبایی نیز استفاده می شود.

مراحل جایگذاری لمینت دندان

مراحل لمینت دندان شامل موارد مختلفی است که در ادامه میخواهیم آن را برای شما شرح دهیم.

مرحله اول: طی یک جلسه تمامی مراحل آماده سازی لازم روی هر دندان که باید لمینت شود انجام میشود و با دقت و ظرافت بسیار بالا در حد چند دهم میلی متر روی دندان مورد نظر انجام میشود.

مرحله دوم: در جلسه ای که مرحله اول انجام شد از دندان‌های هر دو فک قالب گیری انجام میشود البته دقت کنید حتی اگر بخواهید یک فک را لمینت کنید باید از هر دو فک قالب گیری انجام دهید. سپس یک هفته استراحت کنید و سپس برای ادامه جلسه بعدی اقدام کنید.

در این مدت قالب‌های شما به لابراتورا دندان پزشکی ارسال میشود و لمینت دندان را به شکل یک پوسته بسیار نازک سرامیکی میسازند و در کوره پخته میشود یا روی بلوک سرامیکی تراشیده میشود و لمینت سرامیکی با براقیت بسیار بالا و شفافیت قابل چشم گیری که شباهت بسیار زیادی به مینای دندان داشته باشد تهیه میشود.

مرحله سوم: در این مرحله برای بار دوم به مرکز دندان پزشکی زیبایی مراجعه میکنید لمینت‌ها را روی دندان قرار میدهید و با اتصال بسیار قوی توسط سمان‌های رزینی به سطح دندان بسیار قوی چسبیده میشود.

درجلسه ى دوم ملاقات، لمینیت ها بر روى دندان ها قرار گرفته و توسط سمانهاى رزینى به سطح دندان با اتصال بسیار قوى چسبانده مى شوند. به طورى که در صورت اجراى صحیح تمام مراحل لمینیت ها کاملاً با دندان یکپارچه شده و هیچ درز و نا هموارى وجود نخواهد داشت و مى توان مانند دندانهاى معمولى براى تمیز کردنشان از نخ دندان استفاده کرد.

بدیهی است در ایجاد طبیعى ترین نما و امانت دارى در برابر سلامت بافت ها، مهارت و دقت دندانپزشک متخصص و همکارى لابراتوار متبحر و همچنین استفاده ى صحیح از مواد مناسب بسیار موثر و حایز اهمیت است.

برای مطالعه بیشتر در این باره مطالعه این مقاله لاتین را توصیه می کنیم.

آیا لمینیت دندان انواع متفاوتی دارد؟

بله ! لمینت دارای انواع مختلفی است، لمینت های سرامیکی اکسید آلومینیوم، لمینت های سرامیکی دی سیلیکات لیتیوم، لمینت های سرامیکی تقویت شده به وسیله لوسایت، لمینت های سرامیکی فلدسپاتیک، لمینت های سرامیکی کوارتز ساختگی، لمینت لومینیرز، لمینت های سرامیکی زیرکونیا طراحی شده با دستگاه  (CAD-CAM) از انواع آن هستند.

مهم ترین فواید لمینیت دندان کدامند؟

– ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد میکند.

– بافت لثه به خوبی سرامیک را تحمل میکند.

–  در برابر لکه و تغییر رنگ مقاوم هستند

– رنگ آن را میتوان طوری انتخاب کرد که دندانهای تیره تر را سفیدتر اما طبیعی نشان دهد.

–  رویکرد محافظه کارانه ای را برای تغییر شکل و رنگ دندان ارایه می­دهند . ونیرها معمولا به تغییر شکل زیاد قبلی دندان برای عمل نیاز ندارند، در حالی که در روکش ، آماده سازی و تراش بیشتری در دندان صورت می گیردکه البته جایگزین زیباتر و محکمتری می باشد.

آیا استفاده از لمینیت دندان برای همه ی افراد مجاز است؟

افرادی که دندانهای ناسالم دارند (مثل افرادی که بیماری فعال لثه یا پوسیدگی دندان دارند)، افرادی که دندانهایشان ضعیف است (در نتیجه پوسیدگی، ترک یا شکستگی و پر شدگی وسیع)، افرادی که مقدار کافی مینا بر روی سطح دندان ندارند بهتر از از لمینیت استفاده نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button