تفاوت روکش دندان و لمینت سرامیکی دندان

فرثق لمینت سرامیکی و روکش دندان
دندانپزشکی دیجیتال

اشتراک‌گذاری

اکثر افراد تصور می‌کنند روکش دندان و لمینت دندان با یکدیگر تفاوتی ندارند. روکش‌های دندانی و لمینت دندان برای پوشش آسیب‌های ظاهری دندان‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ولی از نظر ساختاری، تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. به عنوان مثال، لمینت یک روکش بسیار نازک است که با ضخامت کم روی سطح مینای دندان قرار می‌گیرد. ولی روکش دندان به طور کامل نیمه بالایی یک دندان طبیعی را پوشش می‌دهد. در واقع، روکش دندان عملکردی مشابه تاج دندان دارد.

انتخاب بهترین روش برای روکش کردن دندان‌ها، کار بسیار سختی است. زیرا معمولاً به جز دندانپزشکان، افراد دیگر نمی‌توانند تشخیص دهند کدام روش برای پوشش دهی آسیب‌های ظاهری دندان یک شخص، مناسب بوده و می‌تواند مقاومت دندان‌ها را افزایش دهد. در ادامه این مطلب از وبسایت دکتر نوشین نصیری درباره تفاوت روکش دندان با لمینت برای شما توضیح می‌دهیم.

اگر فرصت مطالعه کل مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان نوعی روکش بسیار نازک است که روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد. به لمینت، ونیر نیز گفته می‌شود.

با استفاده از لمینت، تیرگی‌ها و آسیب‌های ظاهری دندان به طور کامل پوشش داده می‌شود. لمینت به دلیل داشتن ضخامت کم و رنگی کاملا مشابه رنگ دندان‌های طبیعی، محبوبیت بسیار زیادی دارد.

از لمینت دندان برای زیبایی لبخند و ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شود.

به کمک لمینت دندان، می‌توان بسیاری از مشکلات ظاهری دندان‌ها مثل کوتاه بودن یا بلند بودن سایز دندان‌ها را پوشش داد. لمینت دندان با وجود داشتن ضخامت کم، استحکام و مقاومت بسیار زیادی دارد.

کاربرد لمینت دندان

انواع لمینت دندانی

دو نوع از پرکاربردترین انواع لمینت دندان، لمینت‌های سرامیکی و کامپوزیتی هستند. لمینت‌های سرامیکی از پرسلن ساخته شده‌اند و مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی دارند.

در عین حال، هزینه کامپوزیت ونیر و طول عمر آن‌ها کمتر از لمینت‌های سرامیکی است. برای مطالعه تفاوت روکش و کامپوزیت ونیر دندان این مقاله را از دست ندهید.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان دقیقاً مانند تاج دندان عمل می‌کند. از روکش دندان زمانی استفاده می‌شود که بخش زیادی از دندان از بین رفته باشد یا دندان به دلیل ضربه و فشار آسیب دیده باشد.

رنگ روکش دندان دقیقا مانند دندان طبیعی سفید یا شیری رنگ است.

زمانی که بخش زیادی از تاج دندان طبیعی از بین رفته باشد، نمی‌توان از روش‌های دیگر مثل کامپوزیت یا لمینت برای روکش کردن دندان استفاده کرد.

چرا که تاج دندان طبیعی، استحکام و حجم بیشتری نسبت به روکش‌های نازکی مثل لمینت دندان دارد. به همین دلیل باید از این نوع روکش استفاده کرد. روکش دندان بعد از قالب گیری ساخته شده و روی دندان اصلی متصل می‌شود.

برای دریافت مشاوره و همچنین نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

کاربردهای روکش دندان

مهمترین کاربردهای روکش دندان کمک به استحکام و افزایش قدرت دندان طبیعی و بهبود ظاهر لبخند است.

کاربرد روکش دندان

کدام نوع لمینت برای دندان مناسب است؟

انتخاب بهترین لمینت دندان به سلیقه و نوع دندان شما بستگی دارد. معمولاً ابتدا دندانپزشک دندان شما را از نظر استحکام و قدرت بررسی می‌کند و مطابق با آن بهترین نوع لمینت دندان را برای شما انتخاب خواهد کرد.

·         توجه به بودجه

البته انتخاب نوع لمینت دندان، به بودجۀ شما نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، لمینت کامپوزیتی با هزینه کمتری انجام می‌شود.

در عین حال ماندگاری لمینت کامپوزیتی نسبت به سایر لمینت‌ها، کمتر است. اگر به دنبال لمینتی هستید که از استحکام بالایی برخوردار باشد، ما به شما لمینت سرامیکی را پیشنهاد می‌کنیم.

اگر از لمینت کامپوزیتی استفاده می‌کنید، باید بهداشت دهان و دندان را بیش از پیش، رعایت کنید و مراقبت‌های زیادی انجام دهید. برای دانستن اینکه مراقبت های کامپوزیت دندان چگونه است این مقاله بخوانید.

به عنوان مثال، شکستن غذاهای سفت و خشک با دندان، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این موضوع نباید باعث شود شما از لمینت‌های سرامیکی مراقبت نکنید.

·         توجه به شرکت و برند سازنده

یکی دیگر از موضوعات مهم در انتخاب نوع لمینت، شرکت و برند سازنده است.

سعی کنید از دندانپزشک بخواهید از برندهای معتبر جهانی برای روکش کردن دندان‌های شما استفاده کند.

تفاوت اصلی مراحل آماده سازی روکش دندان با لمینت

مقایسه‌ مرحله‌ آماده سازی دندان در لمینت و روکش

مراحل آماده سازی دندان در لمینت و روکش دندان با یکدیگر متفاوت است. بنابراین مراحل هریک از روش‌ها را به طور کامل بیان خواهیم کرد.

مراحل آماده سازی لمینت

  • در فرآیند آماده سازی لمینت دندان، ابتدا نیاز است که یک قالب از دندان شخص تهیه شده و برای لابراتوار دندانپزشکی، ارسال شود.
  • همراه با قالب دندان شخص، اطلاعاتی مثل رنگ مورد نظر بیمار و ویژگی‌های لمینت مد نظر نیز ارسال می‌شود.
  • بعد از اینکه دندانپزشک قالب را آماده کرد، باید مینای دندان شخص را تراش دهد. اگر بخش وسیعی از مینای دندان تراش داده شود، شخص‌ نمی‌تواند به راحتی غذا بخورد. به همین دلیل تا زمان آماده شدن لمینت درلابراتوار، باید از یک از روکش موقت استفاده کرد.
  • معمولاً بیماران روکش‌های سرامیکی را برای لمینت دندان انتخاب می‌کنند. بعد از اینکه لمینت سرامیکی آماده شد، با استفاده از چسب‌های مخصوص روی سطح دندان قرار می‌گیرد.
  • اگر بهداشت دهان و دندان رعایت شود، طول عمر لمینت سرامیکی، تا ۷ سال خواهد بود. با توجه به اینکه در روش لمینت، دندان‌ها تراش داده می‌شوند، شخص باید تا پایان عمر خود از روکش‌های دندانی استفاده کند. بنابراین مراقبت از لمینت اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای اطلاع بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله مراحل لمینت دندان را مطالعه کنید.

مراحل آماده سازی روکش دندان

  • در روش آماده سازی روکش دندان نیز ابتدا دندانپزشک باید یک قالب از دندان بیمار تهیه کند.
  • این قالب با کمک اسکن دیجیتالی تهیه شده و به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می‌شود.
  • در این روش ابتدا باید دندان‌های بیمار باید تراش داده شود.
  • آماده شدن روکش دندان بیشتر از آماده شدن لمینت دندان طول می‌کشد. ممکن است سه هفته زمان لازم باشد که تاج دندان به طور کامل آماده شود.
  • در این روش می‌توان از روکش دندان موقت استفاده کرد تا ساخت تاج دندان در لابراتوار دندانپزشکی به پایان برسد.
  • در این روش، دندانپزشک از یک چسب مخصوص برای اتصال تاج دندان به پایه دندان استفاده می‌کند. چسبی که برای اتصال تاج مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید با کیفیت باشد؛ وگرنه ممکن است شخص بعد از مدتی احساس کند تاج دندان لق شده است یا ممکن است تاج دندان، هنگام غذا خوردن دچار شکستگی شود.

تفاوت اصلی مراحل آماده سازی روکش دندان با لمینت، در مدت زمان ساخت روکش در لابراتوار دندانپزشکی و نحوه اتصال روکش دندان به پایه دندان است.

فرق لمینت سرامیکی دندان و روکش چیست

مقایسه فرآیند جایگذاری و نصب روکش و لمینت دندان

فرایند جایگذاری و نصب روکش و لمینت، تا حدودی با یکدیگر متفاوت است. در ادامه مقایسه‌ای بین این دو فرآیند خواهیم داشت.

فرآیند جایگذاری و نصب روکش دندان

برای نصب روکش دندان، از چند روش مختلف استفاده می‌شود.

۱- اولین روشی که برای نصب روکش دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیوه قدیمی یا سنتی است. در این روش دندانپزشک یک قالب از دندان‌ها تهیه کرده و برای لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌کند.

قبل از انجام این کار، ابتدا دندانپزشک دور تا دور دندان را می‌تراشد و از یک روکش موقت استفاده می‌کند تا قالب اصلی توسط لابراتوار دندانپزشکی آماده شود.

سپس شخص باید مجدداً به دندانپزشکی مراجعه کند تا با استفاده از چسب‌های مخصوصی، روکش روی سطح دندان قرار بگیرد.

۲- البته یک روش پیشرفته‌تر برای نصب روکش دندان وجود دارد که روکش یک روزه نامیده می‌شود.

این فناوری (CEREC) نام دارد و با استفاده از دستگاه اسکن دیجیتال، از دندان شما تصویربرداری می‌‌شود.

این تصاویر مستقیماً به دستگاه ساخت روکش دندان ارسال می‌شوند و روکش دندان ساخته می‌شود.

البته اگر تعداد زیادی از دندان‌ها به روکش نیاز داشته باشند، معمولاً دندانپزشک قبل از اینکه قالب را تهیه کند، یک نمونه اولیه با نام (PMMA) می‌سازد.

فرآیند جایگذاری و نصب لمینت

برای نصب لمینت دندان، از قالب یا ماکت استفاده می‌شود که دقیقاً مانند قالب روکش دندان باید در لابراتوار دندانپزشکی آماده شود.

دندانپزشک باید مقداری از مینای دندان را تراش دهد. البته در برخی از انواع لمینت، نیازی به تراش دادن دندان‌ها نیست.

زمانی که ابعاد و اندازه دندان‌ها بزرگ باشد، دندانپزشک باید سطح مینای دندان را تراش دهد تا لمینت ظاهر طبیعی داشته باشد و به شکل برجسته دیده نشود.

تنها در صورتی مینای دندان تراشیده نمی‌شود که اندازۀ دندان‌ها کوچک باشد. به روش آماده سازی لمینت دندان بدون تراشیدن، «میکروتین» گفته می‌شود.

روش میکروتین با کمک لمینت‌های بسیار نازک و ظریف مثل «لومینیرز» انجام می‌شود. بعد از اینکه قالب لمینت برای لابراتوار دندانپزشکی ارسال شد، دندانپزشک باید از یک روکش موقت استفاده کند تا لمینت آماده شود.

دندانپزشک، لمینتی که در لابراتوار ساخته شده است را با کمک چسب‌های مخصوص روی سطح دندان نصب می‌کند.

تفاوت مراقبت های لمینت سرامیکی و روکش دندان

مراقبت ‌های لازم پس از روکش دندان

روکش‌های دندانی ساختار و استحکام بسیار زیادی دارند. اما استحکام آنها مانند دندان طبیعی نیست.‌ بنابراین مراقبت از روکش‌های دندان، برای افزایش طول عمر و ماندگاری بیشتر، ضروری است.

  • بهتر است تا چند روز اول بعد از انجام روکش دندان، از مصرف غذاهای سفت و خشک پرهیز کنید. بهتر است مایعات و غذاهایی که جویدن آنها راحت‌تر است را مصرف کنید.
  • همچنین بهتر است یک شبانه روز با قسمتی از دندان که روکش انجام شده است غذا نخورید.
  • حداقل برای یک هفته از مصرف لقمه‌های بزرگ یا پر کردن دهان با مواد غذایی پرهیز کنید.
  • اگر احساس کردید در زمان غذا خوردن با مشکل مواجه می‌شوید، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال، احساس بزرگی روکش دندان یا تیز بودن لبه‌های روکش باعث می‌شود که نتوانید به راحتی غذا بخورید.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. ولی در حدود یک شبانه روز بعد از انجام روکش دندان، از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید.
  • همچنین پیشنهاد می‌شود تا یک الی دو ساعت اول بعد از روکش دندان هیچ مواد غذایی مصرف نکنید.

برای دریافت مشاوره و همچنین نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

مراقبت‌ های لازم پس از لمینت دندان

لمینت دندان ساختار نازک و ظریفی دارد. به همین دلیل مراقبت از آن بسیار مهم است. مراقبت های بعد از لمینت دندان باعث می‌شود طول عمر و کارایی آن افزایش پیدا کرده و از شکسته شدن یا ترک برداشتن لمینت جلوگیری شود.

  • مهم‌ترین نکته هنگام مراقبت از لمینت دندان، این است که لمینت به غذاهای داغ یا سرد حساسیت نشان می‌دهد. بنابراین از همان ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید.
  • بعد از انجام لمینت به بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری داشته باشید و حداقل دو مرتبه در روز، از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • لمینت نسبت به مواد غذایی حاوی رنگ‌های خوراکی حساس است. علاوه بر این، نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه، قهوه یا چای نیز ممکن است باعث تغییر رنگ لمینت شود. بنابراین تا حد زیادی مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید. تیره و سیاه شدن لمینت، یکی دیگر از عوارض لمینت دندان است که ممکن است بروز کند.
  • از مصرف غذاهای سفت و خشک که ممکن است باعث شکستگی لمینت دندان شوند، خودداری کنید.
  • اگر در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنید که ممکن است در آنها به روکش دندان آسیب برسد، پیشنهاد می‌کنیم از محافظ‌های صورت استفاده کنید.
چه زمانی روکش مناسبترین انتخاب است؟

چه زمانی روکش مناسبترین انتخاب است؟

  • آسیب‌های شدید به تاج دندان باعث می‌شود شما به روکش دندان نیاز داشته باشید. زمانی که تاج دندان تا حد زیادی به علت پوسیدگی یا سایش، ضعیف شود، عملکرد آن مختل خواهد شد. به‌ عنوان‌ مثال پوسیدگی بیش از حد تاج دندان، باعث می‌شود دندان نسبت به غذاهای سرد و داغ، واکنش بسیار زیادی نشان دهد. این واکنش‌ها ممکن است به شکل‌های مختلفی مثل ترک خوردن تاج دندان یا تیره شدن رنگ دندان‌ها مشاهده شوند.
  • یکی از مهمترین دلایلی که باعث می‌شود به روکش دندان نیاز داشته باشید، شکستگی تاج دندان است. شکسته شدن تاج دندان، باعث می‌شود دندان به مرور زمان پوسیده شده و این پوسیدگی به ریشه یا پالپ دندان برسد. با استفاده از روکش دندان می‌توان از نفوذ پوسیدگی به بخش‌های عمیق کانال دندان جلوگیری کرد و ظاهر دندان را بهبود بخشید.

به طور کلی زمانی که تاج دندان شکسته شده و از درون پوسیده شده باشد، بهترین زمان برای انتخاب روکش دندان است.

چه زمانی لمینت بهترین انتخاب است؟

زمانی که شما بخواهید از یک روکش با ظاهری طبیعی و ضخامت کم، برای بهبود آسیب‌های ظاهری دندان استفاده کنید، لمینت بهترین انتخاب خواهد بود.

این آسیب‌های ظاهری دندان ممکن است به شکل‌های مختلفی مثل تیره شدن سطح دندان‌ها یا شکستگی جزئی تاج دندان بروز کند.

به طور کلی لمینت به دلیل ظاهر زیبا و طبیعی خود برای بهبود طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لمینت می‌تواند بر پوسیدگی داخلی تاج دندان موثر باشد و آن را بهبود ببخشد. به همین دلیل تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سطح جلویی دندان آسیب دیده باشد.

مزایا و معایب لمینت دندان

اطلاع از مزایا و معایب لمینت دندان به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. در ادامه مزایا و معایب لمینت دندان را برای شما بیان می‌کنیم.

مزایای لمینت دندان

  • یکی از مهمترین مزایای لمینت دندان، این است که رنگی مشابه دندان طبیعی دارد. لمینت یکی از زیباترین روکش‌های دندانی است و به دلیل ظاهر طبیعی محبوبیت بسیار زیادی دارد.
  • زمانی که از روکش دندان یا تاج مصنوعی استفاده شود، خط لثه به مرور زمان با رشد دندان‌ها از زیر تاج مصنوعی خارج خواهد شد و باعث می‌شود ظاهر دندان غیر طبیعی به نظر برسد. اما در فرآیند لمینت، دندانپزشک به طور کامل شکاف بین خط لثه و دندان را پر می‌کند و چنین مسئله‌ای به ایجاد نخواهد شد.
  • در روش لمینت، حدوداً یک میلی متر از سطح جلویی دندان‌ها تراش داده می‌شود. بنابراین روش لمینت آسیب چندانی به مینای دندان وارد نمی‌کند.
  • لمینت‌ سرامیکی با یک چسب قوی روی سطح دندان چسبانده می‌شود. بنابراین جابجایی نخواهد داشت یا به راحتی از سطح دندان جدا نمی‌شود.

معایب لمینت دندان

  • یکی از بزرگترین معایب لمینت دندان این است که به علت تراش دادن مینای دندان، شخص باید تا پایان عمر خود از روکش‌های دندانی استفاده کند. مینای دندان قابلیت رشد ندارد و در صورتی که تراش داده شود، شخص نمی‌تواند به راحتی غذا بخورد.
  • گاهی اوقات روکش‌های لمینتی باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شوند. بعد از انجام لمینت، رعایت بهداشت دهان و دندان کاملا الزامی است. در غیر اینصورت ممکن است مواد غذایی نامناسب باعث آسیب رسیدن به لمینت دندان شوند.
  • لمینت دندان ضخامت کمی دارد و نازک است. به همین دلیل کوچکترین آسیب یا فشار به لمینت، باعث ترک برداشتن یا جدا شدن لمینت از سطح دندان می‌شود.
  • لمینت‌های سرامیکی حدود ۷ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند و شخص مجبور است به صورت مداوم برای انجام لمینت دندان هزینه پرداخت کند.
میزان آسیب به دندان در لمینت و روکش دندان

مزایا و معایب روکش دندان

روکش‌های دندانی نیز دارای مزایا و معایبی هستند که بهتر است درباره آنها اطلاعاتی داشته باشید.

مزایای روکش دندان

  • یکی از مهمترین مزایای روکش دندان این است که ماندگاری و طول عمر بیشتری نسبت به سایر روکش‌های دندانی مثل لمینت دارد. روکش دندان تمامی بخش‌های اطراف تاج دندان را پوشش می‌دهد و قادر است محافظت بهتری در برابر آسیب‌ها یا ضربه و فشار داشته باشد.
  • روکش دندان دقیقا مانند لمینت ظاهری طبیعی دارد و رنگ آن مشابه دندان‌های طبیعی است.
  • تاج دندان با وجود این که نوعی دندان مصنوعی به شمار می‌آید، ولی مانند بسیاری از دندان‌های مصنوعی که در دندانپزشکی ساخته می‌شود از دندان جدا نمی‌شود.

معایب روکش دندان

  • برای انجام روکش دندان، ابتدا دندانپزشک باید دورتادور مینای دندان را تراش دهد. به همین دلیل مینای دندان شخص به طور کامل از بین خواهد رفت و این یکی از بزرگترین معایب روکش دندان است.
  • در صورتی که روکش دندان به خوبی روی پایه دندان چسبانده نشود، ممکن است هنگام غذا خوردن لق شده یا جابجا شود. این موضوع برای شخص آزاردهنده است و باید به دندانپزشک مراجعه کند تا مشکل را برطرف کند.
  • با رشد دندان، امکان ایجاد شکاف بین خط لثه و روکش دندان وجود خواهد داشت که ظاهر چندان مناسبی ندارد. در حالی که در روش‌های دیگر مثل لمینت این اتفاق نخواهد افتاد.

میزان آسیب به مینای دندان در کدام روش بیشتر است؟

در روش لمینت دندانپزشک حداقل باید یک میلی متر از سطح مینای دندان را تراش دهد تا روکش لمینت به خوبی روی دندان قرار بگیرد و به آن چسبانده شود.

معمولاً نیازی نیست که دور تا دور دندان تراش داده شود. دندانپزشک فقط سطح جلویی دندان را تراش می‌دهد.

ولی در روکش دندان لازم است که دندانپزشک دورتا دور دندان را تراش دهد تا تاج دندان یا دندان مصنوعی به خوبی روی پایه دندان طبیعی قرار بگیرد. میزان آسیب به مینای دندان در روکش دندانی بیشتر از لمینت می‌باشد.

دندانپزشکان تنها زمانی از روکش دندان استفاده می‌کنند که بخش زیادی از تاج دندان آسیب دیده باشد و امکان استفاده از روکش‌های نازکی مثل لمینت وجود نداشته باشد.

برای دریافت مشاوره و همچنین نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

سخن پایانی

در این مطلب از وبسایت دکتر نوشین نصیری درباره تفاوت روکش دندان با لمینت صحبت شد. لمینت نوعی روکش بسیار نازک است که از مواد سرامیکی و کامپوزیتی ساخته می‌شود و برای زیبایی لبخند و پوشش عیوب ظاهری دندان مثل تیرگی یا شکستگی‌های سطحی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که روکش دندان زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تاج دندان طبیعی آسیب دیده یا شکسته شده باشد. روکش دندان نوعی تاج دندان مصنوعی است که روی پایه دندان چسبانده می‌شود.

انتخاب روش مناسب برای روکش دندان‌ها بر عهده دندانپزشک است. دکتر نوشین نصیری یکی از بهترین دندانپزشکان در زمینه انجام روکش دندان یا لمینت هستند که می‌توانید درباره این مسئله با ایشان مشورت کنید.

۵ دیدگاه. ترک جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button