علائم عفونت دهانی و درمان عفونت دندان و لثه

عفونت دندان چیست
سایر خدمات دندانپزشکی

اشتراک‌گذاری

عفونت دندان علائمی شامل تورم گونه، احساس درد در دندان، حس کردن فشار در دهان، درد در گوش و فک، تب دارد. برای درمان عفونت دندان و لثه بهتر است با دندانپزشک مراجعه کنید. به طور کلی درمان عفونت دندان و لثه شامل تجویز داروها، جراحی و رعایت بهداشت دهان است.

درمان به عوامل مختلفی مانند علت بروز عفونت، شدت و تاثیر عفونت بر سایر بیماری‌های فرد بستگی دارد. بی‌توجهی به درمان عفونت دندان و لثه، آسیب‌های جدی‌تری را به دندان‌ها و لثه‌ها وارد می‌کند. در ادامه روش درمان عفونت دندان و اینکه چگونه عفونت دندان را خارج کنیم را بررسی می کنیم.

اگر فرصت مطالعه کل محتوا را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

عفونت دندان و لثه چیست؟

بسیاری از بیماری‌ها در بدن انسان علامت‌هایی دارند. این علائم کمک می‌کنند تا شما از وجود یک ناراحتی در بدن خود آگاه شده و برای درمان آن اقدام مناسب را انجام بدهید.

درد ناشی از آبسه دندان نیز علامتی برای وجود عفونت در لثه است. عفونت‌هایی که در یک نقطه از دندان و لثه تجمع می‌کنند، خود را به صورت آبسه نشان می‌دهند.

عفونت‌هایی که عامل آبسه می‌شوند، در بیشتر مواقع عامل باکتریایی دارند. این باکتری‌ها معمولا در قسمت نرم پالپ دندان ایجاد می‌شوند.

عفونت‌های باکتریایی چگونه در دهان ایجاد می‌شوند؟

در داخل دهان ما همیشه باکتری‌هایی وجود دارند. اگر این باکتری‌ها با غذای باقیمانده در بین دندان‌ها ترکیب بشوند، پلاک‌های دندانی را ایجاد می‌کنند. این پلاک‌ها از دلایل اصلی تخریب دندان‌ها و بیماری‌های دهان و دندان می‌شوند. بافت نرمی در دندان‌ها و لثه‌ها وجود دارد.

باکتری‌ها اگر به این بافت نفوذ کنند، عفونت دندان، آبسه و یا بوی بدی را در داخل دهان افراد ایجاد خواهند کرد. به یاد داشته باشید که عفونت دندان یک بیماری پیش رونده بوده و می‌تواند با گذشت زمان و بی‌توجهی به درمان عفونت دندان، آسیب‌های جدی‌تری را به دندان‌ها و لثه‌ها وارد کند.

حتی ممکن است که عفونت‌های دندانی باعث بیماری‌های قلبی عروقی نیز بشوند. در نتیجه آنها را جدی بگیرید و برای درمان سریعتر این نوع از بیماری دهان و دندان اقدام کنید.

اهمیت درمان عفونت دندان

آیا آفت‌های دهانی نیز نوعی عفونت هستند؟

آفت‌ها خود را به شکل زخم‌های دهانی دردناک و با سوزش نشان می‌دهند. هرچند آفت‌ها نیز به دلیل عفونت ایجاد می‌شوند، اما در بیشتر مواقع با گذشت زمان و پس از یک دوره چند روزه خود به خود از بین می‌روند و نیاز به درمان عفونت دندان از نوع آفت در بیشتر اوقات وجود ندارد.

در کل باید گفت که آفت‌ها با آبسه تفاوت دارند. آفت‌ها اکثرا خطری برای شما ایجاد نمی‌کنند، اما اگر آفت به مدتی بیش از سه هفته التیام پیدا نکرد، به پزشک مراجعه کنید تا بر روی آن، بررسی دقیقی انجام بدهد.

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

علائم عفونت دندان

درد مهمترین علامت برای عفونت است. این درد در برخی مواقع ضربان دارد و معمولا رو به افزایش خواهد بود. این درد می‌تواند حتی گوش‌ها، فک و یا گردن را نیز درگیر کند.

البته درد در هنگام غذا خوردن و یا درد در زمانی که لثه را لمس می‌کنید نیز می‌تواند خودش را نشان بدهد. در مواردی نیز بوی بد دهان و یا حس طعم و مزه بد در داخل دهان وجود خواهد داشت. بی‌خوابی یا نتوانی در غذا خوردن می‌تواند از علائم آبسه دندان و لثه باشد. ناراحتی عمومی که به معنی یک حس ناخوشایند در فرد بیمار است نیز از نشانه‌های دیگر است.

بعضی مواقع، تب نیز می‌تواند علامتی برای آبسه باشد. در نهایت، تریسموس که باعث سخت شدن باز و بسته کردن دهان می‌شود نیز در آبسه دندان یا لثه خود را نشان می‌دهد.

در صورت از دست دادن دندان های طبیعی، جراحی ایمپلنت دندان بهترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته است.

قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

یکی از داروهای متداولی که در درمان عفونت دندان تجویز می‌شوند، آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. آنتی‌بیوتیک یا به اصطلاح عامیانه قرص چرک‌ خشک‌کن، دارویی است که از انتشار عفونت دندان به دیگر بخش‌های بدن جلوگیری می‌کند. آموکسی‌سیلین معمول‌ترین آنتی‌بیوتیکی است که در درمان عفونت دندان تجویز می‌شود. با این حال در مواردی که عفونت دندان بسیار شدید باشد، دندانپزشک در کنار آموکسی‌سیلین داروهای زیر را هم ممکن است تجویز کند:

  • آزیترومایسین
  • پنی‌سیلین
  • مترونیدازول
  • سفوکسیتین
  • آمپی‌سیلین
  • اریترومایسین
  • کلیندامایسین
  • تیکارسیلین

در بین این آنتی‌بیوتیک‌ها قرص مترونیدازول، کپسول آزیترومایسین و کلیندامایسین از بهترین آنتی‌بیوتیک‌ها برای کاهش ورم دندان هستند. توجه کنید که قرص‌های آنتی‌بیوتیک را نباید بدون تجویز پزشک مصرف کنید. همچنین در صورت تجویز پزشک، تکمیل دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها الزامی است. مصرف خودسرانه و ناصحیح آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند شما را مستعد مقاومت به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی کند.

پوسیدگی دندان یکی از مهم‌ترین مشکلات مربوط به دندان‌ها است که محدود به سن خاصی نیست و همه افراد در معرض آن قرار دارند.

درمان خانگی عفونت دندان

اگر عفونت دندان شما زیاد نباشد می‌توانید به کمک درمان‌های خانگی عفونت دندان آن را درمان کنید. توجه داشته باشید که اگر عفونت دندانتان شدید است، برای درمان آن حتما باید به دندانپزشکی مراجعه کنید. در واقع درمان‌های خانگی می‌توانند در کنار درمان‌های دندانپزشکی درد و ناراحتی شما را کمتر کنند. در ادامه چند مورد درمان خانگی عفونت دندان را توضیح می‌دهیم:

  • با آب و نمک غرغره کنید

یکی از بهترین درمان‌های خانگی در عفونت دندان، غرغره آب و نمک است. مقدار کمی نمک را در نصف فنجان آب ولرم حل کرده و دهان خود را با آن شستشو دهید. محلول را برای حداقل دو دقیقه سه بار در روز در دهانتان نگه دارید.

  • غرغره با جوش شیرین

یکی دیگر از درمان‌های خانگی عفونت دندان غرغره با جوش شیرین است. برای این کار، مقداری جوش شیرین را در نصف فنجان آب ولرم حل کرده و سپس غرغره کنید. محلول را حداقل ۵ دقیقه در دهان خود نگه دارید. بهتر است این کار را دو بار در روز انجام دهید.

  • استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل خواص آنتی‌ باکتریال و آنتی‌ اکسیدانی می‌تواند منجر به کاهش درد عفونت دندان شود. چند قطره روغن زیتون را روی یک پد پنبه‌ای ریخته و به مدت سه دقیقه آن را در محل عفونت قرار دهید. حداقل سه بار در روز این کار را انجام دهید تا دردتان کمتر شود.

  • استفاده از کمپرس یخ

کمپرس یخ درد و تورم ناشی از عفونت دندان را کاهش می‌دهد. چند قطعه یخ را درون یک پارچه خشک و تمیز قرار دهید. سپس آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی گونه‌ خود نزدیک به دندان عفونی نگه دارید. چند بار در روز می‌توانید این کار را انجام دهید.

  • استفاده از شنبلیله

مقداری آب درون یک ظرف ریخته و بگذارید به جوش بیاید. سپس یک قاشق شنبلیله خشک را به آن اضافه کرده و بگذارید چند دقیقه بجوشد. پس از خنک‌شدن محلول، مقداری از آن را روی پد پنبه‌ای ریخته و روی دندان آسیب دیده بگذارید.

  • استفاده از روغن میخک

چند قطره روغن میخک روی پد پنبه‌ای ریخته و آن را روی دندان آسیب دیده‌تان اعمال کنید. همچنین می‌توانید از روغن میخک به عنوان دهانشویه استفاده کنید. برای این کار چند قطره روغن میخک را به مقداری آب افزوده و با آن غرغره کنید.

  • استفاده از روغن آویشن

از روغن آویشن می‌توانید به صورت موضعی یا به صورت محلول استفاده کنید. حداقل سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

  • استفاده از سیر

مقداری سیر را له کرده به صورتی که خمیری شود. سپس خمیر حاصل را روی دندان آسیب دیده اعمال کنید.

درباره درمان عفونت دندان روکش شده بیشتر بخوانید

برای عفونت دندان چی بخوریم؟

درمان قطعی و کامل عفونت دندان و آبسه توسط دندانپزشک امکان پذیر است. اما اگر به هر دلیلی به دندانپزشک دسترسی ندارید، می‌توانید درد و علائم این بیماری را تا زمان مراجعه به دندانپزشک کنترل کنید. برای این کار و کنترل علائم آبسه دندان، می‌توانید قرص ایبوپروفن و یا سایر مسکن‌های ضد درد بخورید.

همچنین آنتی بیوتیک‌هایی مانند آموکسی سیلین و مترونیدازول برای کنترل عفونت دندان می‌تواند به شما کمک کند. به یاد داشته باشید که دوره استفاده از آنتی بیوتیک‌ها را باید کامل کنید و با قطع شدن یا کاهش درد، استفاده از آنها را فراموش نکنید.

فراموش نکنید که استفاده از داروها باید با تجویز پزشک انجام شود. مخصوصا اگر در حال استفاده از داروی خاصی هستید و یا به یک بیماری دیگر نیز مبتلا هستید، از مصرف داروها بدون مشورت با پزشک خودداری کنید. اگر دسترسی به دندانپزشک ندارید، مشورت با یک پزشک عمومی می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

علائم عفونت دندان

بعد از جراحی لثه چی بخوریم و چه مراقبت‌هایی لازم است؟

چگونه عفونت دندان را خارج کنیم؟

دندانپزشک پس از معاینه و بررسی آبسه دندان، نوع آبسه را تشخیص داده و براساس آن، اقدامات درمانی لازم را انجام خواهد داد. اگر نمیدانید چگونه می توانیم عفونت دندان را خارج کنیم باید گفت که در بیشتر مواقع، درمان آبسه دندان توسط دندانپزشک با یکی از روش‌های زیر انجام می‌شود:

– شکاف در کیسه عفونی

دندانپزشک براساس تشخیص خود ممکن است کیسه عفونی عامل آبسه را پاره کند تا عفونت که به حالت مایع است، تخلیه شود. برای انجام این نوع از درمان عفونت دندان، پس از اینکه بی حسی برای بیمار تزریق شد، برشی بر روی کیسه عفونی توسط دندانپزشک ایجاد خواهد شد. این روش برای آبسه‌های معمولی لثه کاربرد بیشتری دارد.

– عصب کشی دندان

برای درمان آبسه پری آپریکال، در بیشتر مواقع از روش عصب کشی یا درمان ریشه دندان استفاده می‌شود. برای این موضوع، از بالای دندان، سوراخی توسط دریل دندانپزشکی ایجاد خواهد شد تا عفونت را بتوان از درون پالپ دندان تخلیه کرد. اگر بافت‌های پالپ نیز آسیب دیده باشند، این بافت‌ها نیز تخلیه شده و دندان توسط مواد مخصوص دندانپزشکی پر خواهد شد. برای دانستن علت درد دندان بعد از عصب کشی این مقاله را بخوانید.

درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان

– تخلیه آبسه برای درمان عفونت دندان

در آبسه پریودنتال، آبسه لثه تخلیه شده و حفره پریودنتال به صورت کامل پاکسازی می‌شود. در این موارد، دندانپزشک در بیشتر مواقع سطح ریشه دندان را در زیر خط لثه، با کمک تجهیزات خاص دندانپزشکی صاف می‌کند تا احتمال عفونت‌های بعدی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

– جراحی درمان عفونت دندان

در برخی از موارد که آبسه پری آپریکال و یا آبسه پریودنتال به حالت عود کننده و شدیدی رسیده باشند، ممکن است نیاز به جراحی دندان و لثه توسط جراح دهان و دندان باشد. همچنین اگر پس از درمان عفونت دندان، دوباره آبسه ایجاد بشود، ممکن است دندانپزشک تصمیم به کشیدن دندان خراب شده بگیرد.

علائم عفونت دندان

عوارض عفونت دندان و بی توجهی به درمان

همانطور که گفته شد، آبسه یک بیماری پیش رونده بوده و باید در اولین فرصت درمان شود. اگر درمان انجام بشود، امکان به وجود آمدن عوارض بعدی به حداقل ممکن خواهد رسید. اما اگر این درمان انجام نشود، ممکن است عوارضی همچون موارد زیر ایجاد بشود:

  • کیست‌های دندان

کیست‌ها در واقع حفره‌هایی در ریشه دندان هستند. کیست‌ها در قسمت نرم لثه به صورت یک برآمدگی خود را نشان می‌دهند. البته کیست‌ها تا وقتی که حالت عفونی به خود نگرفته باشند، با درد همراه نیستند.

  • سینوزین ماکزیلاری

در پشت استخوان‌هایی که گونه را شکل می‌دهند، فضایی به نام سینوس‌های ماکزیلاری وجود دارد. باکتری‌های درمان نشده آبسه می‌توانند به این قسمت نفوذ کرده و درد یا تب برای بیمار به همراه داشته باشد.

  • ترومبوز سینوس کاورنوس

باکتری‌های کنترل نشده می‌توانند گسترش پیدا کرده و لخته خونی در رگ بزرگی که به نام کاورنوس سینوس در مغز است، ایجاد کنند.

  • ایجاد استئومیلیت 

یکی دگیر از عوارض جانبی خطرناک درمان نکرده آبسه دندان، استئومیلیت است. باکتری‌هایی که باعث ایجاد آبسه شده‌اند، ممکن است وارد جریان خون بشوند. در نتیجه در بدن حرکت کرده و می‌توانند عفونت‌های استخوانی و یا عفونت مغز استخوان را ایجاد کنند.

  • آنژین لودویگ

از بیماری‌هایی که می‌تواند با بی‌توجهی به درمان عفونت دندان ایجاد شود، آنژین لودویگ است. این بیماری با پخش شدن باکتری‌ها در کف دهان به وجود می‌آید.

جرم گیری برای جلوگیری از عفونت دندان

نکاتی مهم در زمان عفونت دندان

در زمانی که دهان شما با آبسه دندان مواجه است، از نوشیدن مایعات داغ و یا خیلی سرد و یا مصرف غذاهایی که بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد هستند خودداری کنید.

محل دچار آسیب را نخ دندان نکشیده و همچنین برای مسواک کردن، از یک مسواک نرم استفاده کنید تا از تحریک و افزایش درد در ناحیه آسیب دیده جلوگیری شود.

به یاد داشته باشید که موارد گفته شده فقط درمان‌ها و راهکارهای موقتی هستند. سعی کنید در اولین فرصت ممکن برای درمان عفونت دندان، به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل شما را به صورت اصولی برطرف کند.

منبع مقاله

سوالات متداول درباره عفونت دندان

چگونه عفونت دندان را بیرون آوریم؟

مهم‌ترین مسئله در درمان عفونت دندان مراجعه سریع به دندان‌پزشک است. همچنین بیماران می‌توانند تا رفتن نزد پزشک برای رهایی از درد شدید و زیاد دندان، شب‌ها از یک عدد مسکن یا آنتی‌بیوتیک استفاده نمایند.

از کجا متوجه شویم که عفونت گسترش یافته است؟

اگر به جزء درد و فشار در دهان و دندان، در قسمت‌های دیگر بدن خود تب داشتید، امکان دارد نشان‌دهنده پخش شدن عفونت در قسمت‌های دیگر باشد.

چطور از به وجود آمدن عفونت در دندان جلوگیری کنیم؟

افزون بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به شکل روزانه و صدالبته به شیوه درست، باید به‌طور سالیانه دندان‌های خود را با مراجعه به دندان‌پزشک جرم‌گیری کنید.

علائم عفونت دندان کدم‌اند؟

علائم عفونت در دندان شامل تورم گونه، احساس درد در دندان، حس کردن فشار در دهان، درد در گوش و فک، تب می‌شوند.

۸ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام دکتر جان من برای اولین بار هست که دهانم زخم شده وله شده بخصوص اطراف جاهایی که دندان کشیدم یا ریشه هست درد داره بخصوص موقع غذا خوردن بخصوص اگر سفت باشه مثله ته دیگ یا سیب و دسترسی به پزشک ندارم اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۰۶

      سلام خدمت شما . اگر شما به تازگی دندان کشیدین خوردن مواد غذایی سفت برای شما مضر هست و اگر مایل هستید عکس OPG برای ما ارسال کنید تا بهتر بتوانیم راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر مدتی دندون درد داشتم در فک پایین سمت چپ آنتی بیوتیک استفاده کردم ۲ دوره با فاصله بهتر میشد ولی کامل خوب نمیشد آخرین بار سمت چپ فکم ورم کرد و دارو خوردم خوب شد ولی کامل نه الان چند هفته اس پایین فکم زیر لثه یه چیز سفت دراومده که کوچیک و بزرگ میشه و حرکت می‌کنه .امکانش هست راهنمایی کنید ممنون🙏

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۲۶

      سلام وقت بخیر . اگر برای ما عکس OPG ارسال کنید ما خیلی بهتر میتوانیم راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • دختر ده ساله است از بالا دندان هایی بالا روی لثه دندون بیرون اورده چکار کنم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۰۹

      سلام وقت بخیر . لطفا برای ما عکس OPG ارسال کنید تا با بررسی بیشتر بهتر بتوانیم راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
    • سلام دکتر من یه هفته میشه دندون دارم دندون پایین هست هرچه قدر هم دارو میخورم خوب نمیشه چه دارویی بخورم کلا زده به گوشم گلوم وسرم درد میکنه اصلا آروم نمیشه میشه راهنماییم کن باتشکر

      پاسخ
      • دکتر نوشین نصیری
        ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۵۵

        سلام خدمت شما . لطفا هرچه سریعتر به دکتر معالجتون مراجعه کنید یا برای ما عکس OPG ارسال کنید
        شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button