علت و درمان عفونت دندان روکش شده

عفونت دندان روکش شده

اشتراک‌گذاری

عفونت دندان روکش شده یکی از عارضه‌هایی است که در اثر عدم انجام درمان ریشه قبل از روکش دندان ایجاد می‌شود. اما از کجا بفهمیم دندان روکش شده عفونت کرده؟

در این حالت روکش دندان ممکن است به عصب‌های باقی‌مانده در دندان فشار وارد کند و موجب عفونت و در نهایت درد شدید آن شود. در این مواقع پزشک و بیمار هر دو باید اقداماتی انجام دهند تا عفونت لثه و دندان کاهش پیدا کندهر نوع روکشی که برای دندان شما انتخاب می‌شود، علائم عفونتی و درمان مخصوصی دارد، اما در کل گاهی بیماری‌های لثه‌ای سبب بروز این عفونت می‌شود و مشکل ربطی به روکش ندارد.

پرشدگی نادرست و به دنبال آن عفونت عصب و ریشه نیز می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. بنابراین اگر پس از روکش دندان خود احساس درد دارید، توصیه می‌کنیم در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید تا او سلامت دهان و دندان شما را بررسی کند و با یک راه‌حل مناسب مشکل را برطرف سازد.

چرا باید دندان‌ها را روکش کرد؟

اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سؤال هستید، با ما همراه باشید. روکش کردن دندان یکی از کارهایی است که افراد به جهت سلامت دندان باید از آن استفاده کنند. گاهی عواملی مثل شکستگی دندان، بد فرمی آن، فواصل بین دندان‌ها، عدم هم سطحی سبب می‌شود تا دندان بیمار به این روش درمانی نیاز پیدا کند.

علت عفونت دندان روکش شده

علت آسیب‌دیدن روکش دندان

افراد زیادی در دنیا معتقدند که با روکش دندان‌هایشان دیگر هرگز بیماری‌های دندانی به سراغشان نمی‌آید.

اما در پاسخ به این دسته باید گفت که به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست. با روکش کردن دندان‌ها حساسیت آن‌ها حتی بیشتر هم می‌شود و باید از آنها بادقت و به‌درستی نگهداری کرد. عوامل فراوانی منجر به عفونت دندان و درد آن می‌شود در ادامه مقاله با این عوامل مهم آشنا خواهید شد:

عدم تناسب سایز روکش با دندان

اگر روکش به‌درستی بر دندان فرد قرار نگیرد، سبب درد گرفتن آن و در نهایت عفونت ریشه خواهد شد. به‌منظور روکش کردن دندان‌ها، این عمل باید بادقت و ظرافت خاصی انجام شود و دندان با مواد جدید به‌خوبی پوشانده شود تا بتواند از آن در برابر عوامل مختلف محافظت کند. تمامی روکش‌ها در کنار ایجاد ظاهر زیبا برای ایجاد یک سطح گازگرفتن جدید در دهان قرار می‌گیرند.

دندانپزشک برای روکش کردن ابتدا یک‌لایه نازک از دندان برمی‌دارد. این کار به‌منظور جلوگیری از اضافه‌شدن حجم توده‌ای یا ارتفاعی به دندان شما انجام می‌گیرد.

در این پروسه گاهی ممکن است احساس بلند بودن روکش دندان را داشته باشید که هنگام گازگرفتن یا جویدن سبب ناراحتی و درد شود. در این مواقع شما باید مشکل را هرچه سریع‌تر پیش از بروز انواع عفونت به دندانپزشک اطلاع دهید تا او اقدامات لازم را بر دندان موردنظر انجام دهد.

التهاب عصب دندان

گاهی درد دندان شما به روکش آن ربطی ندارد و ریشه دندان عامل اصلی عفونت‌های پیشرفته دندانی است. این عفونت سبب آسیب و التهاب پالپ یا عصب دندان می‌شود.

تحریک بافت لثه از عوامل عفونت دندان روکش شده

آماده‌کردن روکش دندان بسیار راحت است، اما می‌تواند دندان و لثه‌های شما را درگیر کند و سبب تحریک لثه و حساسیت و التهاب آن شود. اگر به این عامل در همان روزهای آغازین توجه نکنید ممکن است منجر به عفونت دندان روکش شده شما شود.

اگر درد شما شدید شد می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید، اما حتماً برای مشاوره بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

عفونت دندان روکش شده: تحلیل لثه

اگر لثه‌های بیمار در قسمتی که روکش دندان انجام شده است، دچار تحلیل شده باشد، در این صورت قسمتی از ریشه دندان نمایان می‌شود.

این موضوع درد و حساسیت دندان را به دنبال دارد و محل خوبی را برای تجمع جرم و باکتری‌ها فراهم می‌کند. تحلیل لثه در اکثر مواقع به دلیل عدم مسواک زدن اصولی بروز می‌کند.

شکستگی دندان یا روکش آن

این عامل هم با درد خفیفی همراه است، به‌طورکلی حساسیت دندان‌شکسته و روکش شکسته بسیار بالا می‌رود. شکستگی، لقی یا ترک در روکش دندان یا خود دندان باید دراسرع‌وقت ترمیم شود.

دندان‌قروچه یا براکسیسم

آسیب و عفونت دندان‌ها گاهی به دلیل دندان‌قروچه در خواب ایجاد می‌شود. دندان‌قروچه در خواب سبب فشرده شدن محکم و ساییده شدن سطح دندان خواهد شد.

این فشار غیرطبیعی آن‌قدر شدید است که در بیشتر مواقع سبب آسیب روکش دندان و در نهایت درد و عفونت آن می‌شود. اغلب افراد از اینکه در خواب دندان‌قروچه را تجربه می‌کنند، اطلاعی ندارند به همین دلیل علت وقوع مشکل را موضوع دیگری می‌دانند.

اما گاهی ممکن است، درد و عفونت دندان روکش شده به‌احتمال خیلی زیاد بر اثر براکسیسم به وجود آمده باشد. با تشخیص درست دندانپزشک، او می‌تواند چند راه اصولی جهت حفاظت روکش دندان شما پیشنهاد کند. یکی از راه‌حل‌های ساده و کاربردی استفاده از نایت گارد یا تغییرات جزئی در سطح جویدن است.

دندان قروچه علت عفونت دندان روکش شده

آنتی بیوتیک برای عفونت دندان روکش شده

درمان آنتی بیوتیکی برای عفونت دندان روکش شده، بسته به وسعت و میزان پوسیدگی دندان مد نظر متفاوت است. دندانپزشکان در اغلب موارد در وهله اول برای درمان از آنتی بیوتیک‌های کلاس پنی سیلین شامل پنی سیلین و آموکسی سیلین استفاده می‌کنند. در مراحل بعدی از آنتی بیوتیک‌های دیگر چون مترونیدازول نیز استفاده می‌شود. گاهی برای کنترل عفونت ممکن است پزشک مصرف همزمان پنی سیلین و مترونیدازول را توصیه کند.

داروهای کلاس پنی سیلین، در برخی از افراد منجر به واکنش‌های حساسیتی می‌شوند. آنتی بیوتیک تجویزشده در این دسته از افراد، کلیندامایسین یا آزیترومایسین خواهد بود.

علائم عفونت پیشرفته برای درمان ریشه

برای اینکه بفهمیم دندان روکش شده عفونت کرده باید به یکسری علائم دقت کنیم. از علائمی که نشان‌دهنده عفونت زیر روکش دندان است می‌توان به درد هنگام گازگرفتن، تورم و نرم شدن آن لثه‌ها، حساسیت دندان، درد طولانی‌مدت دندان، تغییر رنگ دندان، طعم ناخوشایند در دهان و آبسه یا ترشح چرک اشاره کرد.

در صورت داشتن هریک از این علائم سریعاً با یک دندانپزشک باتجربه و مطمئن تماس بگیرید. علایم گفته شده گاهی ارتباطی با روکش دندان شما ندارد، اما اگر آن را جدی نگیرید ممکن است تبدیل به مسئله‌ای جدی برای ریشه دندان شود.

حساسیت روکش دندان

درمان عفونت دندان روکش شده

برای اینکه بدانیم باید دقیقا چیکار کنیم ورم دندان بخوابد نیاز داریم که ابتدا پزشک فاکتورهای زیادی را برای انتخاب نهایی روش درمان بررسی کند. عواملی نظیر محل اولیه آبسه، احتمال و مقدار گسترش عفونت و میزان واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت در تعیین روش درمانی مؤثر هستند. در ادامه انواع روش‌های درمان عفونت دندان روکش شده را با هم بررسی می‌کنیم.

درمان ریشه دندان

درمان ریشه یا (RCT) به‌منظور درمان آبسه دندان استفاده می‌شود. در این روش درمانی دندانپزشک با سوراخ‌کاری در دندان به نابودی عفونت و باکتری‌های ریشه کمک می‌کند و فضا را با ماده‌ای لاستیکی مانند  “گوتا پرکا” پر می‌کند.

این ماده کاملاً استریل است و پس از خشک‌شدن مقاومت خوبی دارد، پس از بهبود ناحیه دندانپزشک دندان را با روکش یا مواد پرکننده دائمی بازسازی می‌کند.

آپیکواکتومی‌

گاهی درمان ریشه به روش آر تی سی برای درمان عفونت دندان کافی نیست. در این زمان دندان‌پزشک از روش آپیکواکتومی استفاده می‌کند و پس از بازکردن لثه به‌منظور ازبین‌بردن انتهای ریشه دندان همراه با هرگونه بافت آلوده اقدام می‌کند.

آنتی‌بیوتیک

یکی از روش‌های مؤثر در درمان و کاهش عفونت و همچنین جلوگیری از انتشار عفونت به نواحی دیگر استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک تحت‌نظر پزشک است.

در عفونت‌هایی که گسترش می‌یابند، دندانپزشک درمان آنتی‌بیوتیکی بیمار را طولانی‌تر می‌کند. اگر عفونت شدید باشد، ممکن است بیمار هم‌زمان با استفاده آنتی‌بیوتیک به بستری شدن هم نیاز داشته باشد.

تخلیه عقونت روکش دندان

در شرایط خاص، دندانپزشک گاهی چرک را به طور مستقیم از محل عفونت تخلیه می‌کند.

عصب کشی برای درمان عفونت دندان روکش شده

تعویض روکش دندان

درمان پوسیدگی و عفونت دندان روکش شده ممکن است گاهی نیاز به برداشتن روکش و تعویض آن داشته باشد. این موضوع باتوجه‌به میزان پوسیدگی است. در این شرایط دندان‌پزشک برای بیمار یک روکش جدید می‌سازد. در صورت نیاز به تعویض روکش دندان، مراحل کار ساده است. در ابتدا لازم است تا دندان کمی ساییده شود تا فضای لازم برای روکش ایجاد شود.

در قدم بعدی دندانپزشک از دندان قالب می‌گیرد و به لابراتوار موردنظر سفارش روکشی با طراحی سفارشی و خاص می‌دهد.

هنگامی که روکش آماده شد، بخش رویی دندان شما سیمان شده و پس از انجام روتین بهداشتی و استریل توسط پزشک روکش جدید بر روی دندان قرار داده می‌شود. روکش دندان اگر توسط دندانپزشک ماهر به‌صورت اصولی و مناسب نصب شود می‌تواند تا ۱۰ سال یا بیشتر دوام داشته باشد.

کشیدن دندان

اگر هیچ‌کدام از روش‌های درمانی از نظر دندان‌پزشک مناسب نباشد و پوسیدگی تمام دندان را به‌گونه‌ای فراگرفته باشد که دیگر نشود آن را ترمیم و درمان کرد. بیمار مجبور به کشیدن دندان خود خواهد شد.

علائم عفونت دندان روکش شده

مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از عفونت دندان روکش شده

بوی بد دندان پس از روکش کردن، معمولاً به دلیل وجود باکتری‌ها در نواحی اطراف آن است. این باکتری‌ها با ایجاد عفونت در دندان‌های روکش شده منجر به بروز مشکلات جدی در ریشه می‌شوند.

همچنین در اثر استفاده مداوم از روکش دندان، چسب آن از بین می‌رود و روکش ممکن است شل یا جابه‌جا شود؛ بنابراین باکتری‌ها وارد روکش شده و با ایجاد عفونت سبب بوی بد می‌شوند.

یکی دیگر از دلایل بوی بد روکش دندان وجود حفره دندانی یا پوسیدگی است. مسواک زدن، استفاده از دهان‌شویه‌ها و حتی نخ دندان می‌تواند از اصول درمانی بسیار مؤثری در این راستا باشد.

جمع بندی

در این مقاله به عوامل مؤثر در عفونت دندان روکش شده و اینکه از کجا بفهمیم دندان روکش شده عفونت کرده و نیز راه‌های درمان آن پرداخته شد. گاهی این عفونت ناشی از دندان‌های عصب‌کشی شده است که در این صورت دندانپزشک باید پروسه عصب‌کشی را دوباره انجام دهد. درمان و بررسی علت عفونت روکش حتماً باید تحت‌نظر متخصص درمان ریشه انجام گیرد. خوشبختانه در سایت ما بهترین دندانپزشکان در این زمینه فعالیت دارند.

منبع

علائم عفونت روکش دندان چیست؟

برخی از علائم عفونت در زیر روکش دندان شما امکان دارد شامل درد در زمان گاز گرفتن، تورم لثه‌ها، حساسیت دندان شود.

دلیل بوی بد دندان روکش شده چیست؟

بوی بد روکش دندان اغلب نشانگر آن است که باکتری‌ها در قسمت‌های اطراف روکش رشد نموده و موجب عفونت روکش دندان شده‌اند.

درمان عفونت دندان روکش شده چگونه است؟

برای درمان عفونت دندان روکش شده باید دندان‌پزشک دلیل عفونت را پیدا کرده و درمان صحیح را بر اساس آن انتخاب کند.

درمان خانگی عفونت دندان روکش شده چیست؟

آبکشی دهان با آب‌نمک یکی از درمان‌های خانگی است که التهاب و درد را کاهش خواهد داد.

۱۶ دیدگاه. ترک جدید

  • با سلام ، من دندان آسیاب بزرگم در زمان روکش کردن عصب کشی نشده و الان بعلت تحلیل لثه از بقل پوسیدگی ایجاد شده و درد وحشتناک در اثر عفونت عصب دارم ، آیا از روی روکش میتوان عصب کشی انجام داد

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۵۳

      سلام خدمت شما . اگر عکس OPG دارید لطفا برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام من چند وقت پیش دندونمو روکش کردم ولی مدتیه که درد میکنه، از کجا بفهمیم دندان روکش شده عفونت کرده؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ۱۰:۵۹

      سلام وقت بخیر. با تهیه عکس OPG شما میتوانید بررسی کنید که دندان شما عفونت دارد یا نه .

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید منم دوسال پیش روکش انجام دادم از اون موقع دهانم بوی بدی میگیره هرچی مسواک میزنم دهانشویه استفادعه میکنم فایده نداره ویکی از دندونام زیر روکش درد میکنه کلافم کرده نمیدونم کدومه به یه دکتر نشون دادم گفتن باید روکشو برداریم و دوباره روکش کنیم منم هزینه اشو ندارم دوسال نمیشه انجامدادم سه واحد راهی دارهبدون برداشتن روکش عصب کشی بشه اون دندونم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ۱۱:۱۱

      سلام خدمت شما . اگر مایل هستید برای ما عکس OPG ارسال کنید یا برای ویزیت حضوری با شماره های کلینیک تماس بگیرید .

      پاسخ
  • سلام وعرض ادب . یک سال پیش روکش دندان انجام دادم از همون موقع بعد جلسه اول که دندونم رو تراش دادن برای روکش خونریزی لثه داشتم تو جلسه روکش کردن هم به دکترم گفتم ولی توجه نکرد تا الان هم خیلی کم صبح ها که ازخواب بیدار میشم خون از محل لثه ام میاد و آب دهنم خونی هستش بعلاوه که دهنم بوی ناخوشایندی داره اکثرا .خانم دکتر میخواستم بدونم راه حلی داره ؟ ممنونم ازتون

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۰۸

      سلام خدمت شما . اگر شما برای ما عکس OPG ارسال کنید ما خیلی بهتر میتوانیم راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • علی سلطانی فر
    ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۴:۴۸

    سلام دکتر خسته نباشید
    دوساله که دندونای فک پایین رو روکش کردم اما عفونت ریشه زیر روکش داره اذیتم میکنه و با آنتی بیوتیک هم به طور کامل درمان نمیشه، لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۴ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۳۷

      سلام وقت بخیر .اگر امکانش هست برای ما عکس OPG ارسال کنید تا بهتر بتوانیم راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من دندونم روکشش افتاد و الان مجدد درمان ریشه و روکش کردم اما بعد چندماه الان حالت توده که حاوی مواد زرد رنگی از لثه خارج میشه میخواستم دلیلش رو بدونم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۸ آبان ۱۴۰۲ ۰۸:۴۶

      سلام وقت بخیر . برای اینکه بهتر بتوانیم راهنماییتون کنیم برای ویزیت حضوری با شماره های کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴- ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • فاطمه سبزی
    ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ۰۵:۰۴

    سلام دندان روکش شده ام بعد چند سال درد وحشتناکی داره ، رفتم دکتر گفته سالمه هم خودش هم جلوییش ، اما خیلی داره آزار میده

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۲۴

      سلام خدمت شما . اگر عکس OPG دارید برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • باسلام دندان نیش را روکش نمودام ولیوند وقت یکبار دجار آسه وکیست میشود

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۵ شهریور ۱۴۰۲ ۰۸:۱۷

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما یک عکس OPG ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button