علت سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت 

علت سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت
ایمپلنت

اشتراک‌گذاری

یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته استفاده از ایمپلنت دندان است. ایمپلنت نوعی دندان مصنوعی است که از چند بخش مختلف تشکیل شده است. فرآیند انجام ایمپلنت دندان ممکن است چند ماه به طول بیانجامد، اما نتایج آن کاملاً دائمی است و اگر شخص بهداشت دهان و دندان را رعایت کند، می‌تواند تا پایان عمر از دندان مصنوعی کاشته شده استفاده کند.

یکی از مشکلاتی که بعد از انجام ایمپلنت دندان به وجود می‌آید، سیاه شدن لثه‌هاست. در ادامه این مطلب از وب‌سایت دکتر نوشین نصیری قصد داریم دلایل سیاه شدن لثه‌ها و روش‌های پیشگیری از آن را به طور کامل بیان کنیم.

دلیل سیاه شدن لثه چیست

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت، پایه فلزی دندان مصنوعی است که معمولاً از فلزات مستحکم مثل تیتانیوم ساخته می‌شود. به طور کلی ایمپلنت دندانی از آلیاژهای آلومینیومی و فلزهای مقاوم تهیه می‌شود. ساختار ایمپلنت دندان شامل سه قسمت مختلف است.

  • بخش اصلی ایمپلنت پایه فلزی دندان مصنوعی است. پایه ایمپلنت باید کیفیت بالایی داشته باشد و به طور کامل با بافت لثه جوش خورده باشد. زیرا پایه فلزی ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند و باید استحکام و قدرت بالایی برای نگه داشتن تاج دندان داشته باشد.
  • بخش دوم، بخش میانی نام دارد که مانند یک پل باعث اتصال پایه ایمپلنت به دندان می‌شود.
  • بخش سوم، تاج دندان است. لازم به ذکر است که تاج دندان نیز مصنوعی است و از رزین‌های مخصوص ساخته می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

علت سیاه  شدن لثه بعد از ایمپلنت

یکی از بزرگترین عوارضی که ممکن است بعد از انجام ایمپلنت دندان ایجاد شود، سیاه شدن لثه است. اگر لثه شما هنگام لبخند زدن قابل مشاهده است، سیاه شدن لثه‌ها تاثیر بسیار زیادی بر اعتماد به‌ نفس شما خواهد گذاشت.‌ در ادامه قصد داریم دلایل سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت را به طور کامل بررسی کنیم.

۱.بروز عفونت در لثه

یکی از نشانه‌های عفونت لثه، سیاه شدن و تیرگی لثه‌هاست. بنابراین مشاهدۀ سیاهی لثه‌ها بعد از ایمپلنت دندان، ممکن است یکی از نشانه‌های عفونت لثه و دندان باشد. عوامل مختلفی ممکن است باعث تحلیل لثه شوند. تحلیل لثه به مرور زمان باعث می‌شود رنگ لثه تیره و کدر شود.

دلایل مختلفی باعث ایجاد التهاب یا عفونت دندان و لثه می‌شود. یکی از مهمترین دلایل ایجاد عفونت، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. عفونت در ادامۀ پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود و خطوط سیاه رنگی را روی لثه به وجود می‌آورد. شما باید بعد از قرار گیری ایمپلنت، از مسواک و نخ دندان به طور مرتب استفاده کنید تا احتمال ایجاد عفونت کاهش پیدا کند.

۲.استحکام کم استخوان

بالا رفتن سن و ضربه و فشار باعث می‌شود از استحکام و قدرت لثه کم شود. لثه به صورت عادی قدرت بسیار زیادی برای نگهداری ریشه و تاج دندان دارد.

اما همانطور که گفته شد، برخی عوامل، به مرور زمان، استحکام لثه را کاهش می‌دهند. به طور کلی افرادی که استخوان لثۀ خیلی ضعیفی دارند، کاندیدای مناسبی برای انجام ایمپلنت دندان نیستند و ممکن است بعد از انجام ایمپلنت، بافت لثه سیاه رنگ شود.

زمانی که بافت لثه مستحکم نباشد، پایه ایمپلنت به خوبی درون آن قرار نمی‌گیرد. در وهله اول باید پایه فلزی ایمپلنت به خوبی با بافت لثه جوش بخورد. ولی ممکن است به علت ضعیف بودن استخوان لثه، این اتفاق نیافتد.

افرادی که استخوان لثه ضعیفی دارند، ابتدا باید معاینه شوند تا وضعیت لثه و دهان و دندان آنها مورد بررسی قرار بگیرد. مراجعه به پزشکانی که مهارت و تجربه کافی در زمینه ایمپلنت دندان ندارند، ممکن است باعث سیاه شدن لثه شود.

زیرا برخی از پزشکان بی تجربه، بدون توجه به استحکام و قدرت بافت لثه، فرآیند ایمپلنت دندان را انجام می‌دهند و شما بعد از گذشت چند روز مشاهده خواهید کرد که لثه سیاه شده و ایمپلنت استحکامی درون بافت لثه ندارد.

مصرف دخانیات باعث سیاه شدن لثه

۳.عدم کاشت صحیح ایمپلنت

کاشت دندان باید با دقت بالایی انجام شود. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود برای کاشت دندان به پزشکان با تجربه مراجعه کنید.

دکتر نوشین نصیری با تجربۀ عالی در زمینه کاشت ایمپلنت می‌تواند یک انتخاب مناسب برای افرادی باشد که به دنبال روشی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود هستند. قرار گرفتن نامناسب ایمپلنت درون بافت لثه، به مرور زمان باعث سیاه شدن لثه می‌شود.

در زمان کاشت پایه ایمپلنت، مقدار قابل توجهی از استخوان فک درگیر خواهد شد. ولی متاسفانه برخی از افراد به صورت ژنتیکی میزان استخوان فک کوچکی دارند که این موضوع باعث می‌شود پایه ایمپلنت به شکل کامل با لثه جوش نخورد و به شکل نامناسبی درون لثه قرار بگیرد.

این موضوع قبل از انجام کاشت دندان، باید بررسی شود. گاهی اوقات شخص مجبور است برای انجام ایمپلنت، پیوند استخوان فک انجام دهد.

برای اطلاع از محدوده سنی ایمپلنت دندان مقاله بهترین سن برای ایمپلنت را مطالعه نمایید.

۴.مصرف دخانیات

بعد از انجام ایمپلنت، شما باید مصرف دخانیات یا نوشیدنی‌های الکلی را برای مدت طولانی کنار بگذارید. پایه ایمپلنت اگرچه از یک فلز مستحکم و قوی ساخته شده است، ولی نمی‌تواند قدرت و مقاومت ریشه دندان طبیعی را داشته باشد. به همین دلیل خیلی سریع نسبت به مواد غذایی که شما مصرف می‌کنید واکنش نشان می‌دهد.

فراموش نکنید که هر چه قدر فرآیند کاشت ایمپلنت، دقیق و با ظرافت انجام شده باشد، باز هم احتمال ورود مواد غذایی و مواد مضر به شیارهای پایه ایمپلنت وجود دارد. اقداماتی مثل سیگار کشیدن به مرور زمان، لثۀ اطراف دندان کاشته شده را سیاه می‌کنند و این موضوع بر زیبایی دهان و دندان شما تاثیر گذار است.

۵.هماتوم

یکی دیگر از دلایل مهم دیگر برای سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت، هماتوم است. زمانی که جراحی ایمپلنت دندان انجام می‌شود، ممکن است خونریزی باعث ایجاد کیسه‌هایی داخل بافت لثه شود که ترکیبی از آب و خون هستند و هماتوم نامیده می‌شود.

هماتوم به مرور زمان باعث می‌شود لثۀ شخص به بنفش یا بادمجانی تغییر رنگ داده و باعث سیاه شدن لثه‌ها می‌شود. برای این که از بروز چنین مسئله‌ای جلوگیری شود، پیشنهاد می‌کنیم در صورت خونریزی شدید، به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت دهان شما بررسی شود.

مراجعه به پزشک برای سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت

راه‌های پیشگیری از سیاه شدن لثه

با وجود اینکه سیاه شدن لثه در ظاهر دندان‌ها تاثیرگذار است و باعث کاهش اعتماد به نفس شخص می‌شود، اما این عارضه بدون درمان نیست و می‌توان از روش‌های مختلفی برای پیشگیری یا درمان سیاه شدن لثه استفاده کرد. در ادامه برخی از راه‌های پیشگیری از سیاه شدن لثه را برای شما بیان‌ کنیم:

۱.مراجعه به پزشک با تجربه

یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از سیاه شدن لثه، مراجعه به پزشکان با تجربه و ماهر در زمینه ایمپلنت دندان است. کاشت دندان، مسئلۀ ساده‌ای نیست. بنابراین سعی کنید حساسیت زیادی برای انتخاب پزشک داشته باشید.

پزشکی که شما برای انجام ایمپلنت دندان انتخاب می‌کنید، باید علاوه بر سابقه کاری درخشان، از بهترین متریال برای کاشت دندان استفاده کند.

به عنوان مثال مواد سازندۀ پایه ایمپلنت دندان، باید با کیفیت باشد. در صورتی که پایه فلزی ایمپلنت، از متریال نامناسب ساخته شده باشد، احتمال سیاه شدن لثه بعد از فرآیند کاشت بسیار زیاد است.

۲.رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از انجام ایمپلنت، اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به صورت مرتب از مسواک و خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

همچنین استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و مواد غذایی در شیارهای بین دندان کاشته شده و دندان طبیعی الزامی است. دندان کاشته شده قدرت و مقاومت کمتری نسبت به دندان طبیعی دارد.

بنابراین آلودگی‌ها و باکتری‌ها خیلی سریع‌تر روی این دندان‌ها می‌نشینند. بهتر است علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان، به مصرف مواد غذایی نیز توجه داشته باشید. به عنوان مثال غذاهای داغ یا سرد ممکن است باعث آسیب به دندان کاشته شده واکنش با پایه فلزی ایمپلنت شود و به مرور زمان رنگ لثه شما را سیاه کند.

تشخیص دلیل سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت

فرآیند ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت دندان فرآیند پیچیده‌ای دارد و در چند مرحله مختلف انجام می‌شود. مهمترین مرحله، مرحلۀ اول است که پایه ایمپلنت درون بافت لثه قرار می‌گیرد. فرآیند انجام ایمپلنت دندان به این صورت است که ابتدا دندانپزشک یک برش کوچک روی لثه ایجاد می‌کند.
  • سپس پایه فلزی ایمپلنت را درون حفره لثه قرار می‌دهد. حدوداً ۲ تا ۳ ماه زمان لازم است تا به طور کامل پایه فلزی ایمپلنت با بافت لثه جوش بخورد.
  • در مرحله آخر دندانپزشک تاج دندان را روی بخش میانی نصب می‌کند.

برای مطالعه بهتر و دقیق تر مراحل کاشت ایمپلنت دندان این مقاله را از دست ندهید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل دربارۀ دلایل سیاه شدن لثه بعد از کاشت ایمپلنت صحبت شد. ایمپلنت یک روش کاربردی و مناسب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است.

برای اینکه از سیاه شدن بافت لثه پیشگیری شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم به صورت هر سه ماه یا شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت لثه و دهان شما بعد از ایمپلنت به طور کامل بررسی شود.

گاهی اوقات ممکن است سیاه شدن لثه‌ها دلایل دیگری مثل شکستگی یا لب پریدگی تاج دندان داشته باشد. به همین دلیل تشخیص دقیق دلیل سیاه شدن لثه بر عهدۀ دندانپزشک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

سوالات متداول درباره علت سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت

سیاه شدن لثه چگونه مشخص می‌شود؟

معمولا سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت، روی تاج دندان و به شکل یک لکه تیره مشاهده خواهد شد.

مهم‌ترین دلیل سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت چیست؟

کاشت نامناسب ایمپلنت، مهم‌ترین دلیل سیاه شدن لثه است. در صورتی که ایمپلنت در زاویه نامناسب قرار بگیرد، به ایمپلنت فشار وارد شده و رنگ لثه تغییر خواهد کرد.

روش درمان سیاه شدن لثه چیست؟

برای درمان سیاه شدن لثه، باید از سفید کننده استفاده کرد که در واقع نوعی لیزر است.

آیا پایه ایمپلنت بر تغییر رنگ لثه موثر است؟

بله، رنگ پایه تیتانیومی موجب تغییر رنگ لثه می‌شود. معمولا رنگ پایه ایمپلنت هنگام تماس با لثه، درون بافت لثه منتشر می‌شود.

آیا عوامل بیماری زا بر تغییر رنگ لثه موثر هستند؟

بله، در بیماری پریودنتال نکروزان، رنگ لثه تغییر می‌کند. این بیماری در اثر عوامل باکتریایی ایجاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button