سن رویش دندان دائمی کودکان (علت اختلال در رویش دندان دائمی)

رویش دندان های شیری و دائمی کودکان
دندانپزشکی کودکان

اشتراک‌گذاری

دندانهای دائمی اهمیت بسیاری دارند که نه تنها بر سلامت عمومی کودکان بلکه  در آینده آنها تاثیر گذار است زیرا لبخندی که به توسط این دندانهای دائمی ساخته میشود تا انتهای عمر برای آنها باقی خواهد ماند همین اهمیت بالا است که میتواند موجب  نگرانی بسیاری از والدین شود عمدتا این نگرانی شامل  افتادن دندانهای شیری فرزندان خود و رویش دندانهای دائمی به جای آنها است.

افتادن دندان شیری امری بسیار طبیعی بزای تمامی کودکان است اما چیزی که موجب نگرانی والدین میشود زمانی است که این دندان‌های شیری شروع به افتادن میکنند و سن رویش دندان دائمی است. یعنی دیر افتادن دندان شیری یا دیر در آمدن دندان دائمی موجب نگرانی والدین میشود.

چنانچه فرصت مطالعه کل محتوای مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله و مطالعه آن، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

زمان رویش دندان دائمی

سن رویش دندان دائمی

زمان رویش دندان های دائمی امری بسیار مهم است که تاثیرات آن میتواند در تمامی طول عمر کودک احساس شود. معمولا والدین  متوجه اولین دندان دائمی که برای فرزندانشان رشد میکند نمی شوند و آن ها را با دندانهای شیری اشتباه میگیرند.

اولین دندان دائمی معمولا در جایی رشد میکند که هیچ دندان شیری وجود ندارد و به همین دلیل است که والدین از رشد آن بی خبر میمانند یا آنها را با دندانهای شیری اشتباه میگیرند. این دندان ها در فک پایین کودکان و دندانهای عقبی رشد میکند که علاوه بر پر کردن جای خالی دندان از سلامت سایر دندان ها نیز حفاظت میکند.

زمان رویش دندان های دائمی در کودکان معمولا از ۶ سالگی آغاز میشود یعنی زمانی که دندان دائمی شروع به رشد میکند ابتدا در استخوان فک رویش پیدا میکند و در زیر دندانهای شیری قرار دارند. با رشد و بزرگ شدن کودک طبیعتا دندان هم رشد کرده و به سمت بالا حرکت میکند.

مطمئنا با اصطلاح لق شدن دندان آشنا هستید، این لق شدن دندان زمانی پدید می آید که رشد دندان دائمی باعث شل شدن و تحلیل رفتن دندان شیری شود درست در این زمان است که دندان دائمی میخواد سر باز زند.

جدول رویش دندانهای دائمی

ترتیب رویش دندانهای دائمی

دندانها دو بار رویش پیدا میکنند اما ۳ دوره دندانی برای تمامی کودکان وجود دارد. در هر دوره دندانی مراقبتهای خاص آن دوره نیاز است.

کودکان از دوران نوزادی شروع به در آوردن دندان میکنند که این دندانها به طور موقت برای کودکان باقی خواهد ماند اصطلاحا به آنها در این دوره دندانهای شیری گفته میشود.

دوره بعدی دندانهایی که برای کودکان رشد میکند دندانهای دائمی هستند. این دوره نیز سیستم دندانهای دائمی نامیده میشود اما زمانی که هم دندان شیری درون دهان وجود دارد و هم دندان دائمی وجود دارد را دوره دندانی مختلط مینامند.

رویش دندان دائمی ترتیب خاصی دارد که این ترتیب شامل هر فک میشود. زمانی که از ۶ سالگی دندانهای دائمی شروع به رشد میکنند تا پایان ۱۳ سالگی است که  ۲۸ عدد دندان دائمی در دهان کودک رشد کرده است.  ۴ عدد دندان دیگر برای رشد باقی میماند که معمولا از سن ۱۷ تا ۲۱ سالگی شروع به رشد میکنند. این ۴ عدد دندان باقی مانده شامل دندان عقل و دندان آسیاب سوم میشود.

دوره دندانی مختلط کودکان

بهترین فرصت برای کشیدن دندان عقل موقعی است که هنوز آسیبی دندان‌های مجاور نرسیده باشد.

جدول رویش دندانهای دائمی

رویش دندان ها در فک بالا و فک پایین به ترتیب زیر میباشد:

  • جدول رویش دندانها در فک بالا

نوع دندان سن (دوره مربوطه)
پیش میانی ۷ تا ۸ سالگی
پیش کناری ۸ تا ۹ سالگی
نیش ۱۱ تا ۱۲ سالگی
آسیاب کوچک اول ۱۰ تا ۱۱ سالگی
آسیاب کوچک دوم ۱۰ تا ۱۲ سالگی
آسیاب بزرگ اول ۶ تا ۷ سالگی
آسیاب بزرگ دوم ۱۲تا ۱۳ سالگی
آسیاب بزرگ سوم ۱۷ تا ۲۱ سالگی
  • جدول رویش دندانها در فک پایین

نوع دندان سن (دوره مربوطه)
پیش میانی و آسیاب اول ۶ تا ۷ سالگی
پیش کناری ۸۷ تا ۸ سالگی
نیش ۹ تا ۱۰ سالگی
آسیاب کوچک اول ۱۰ تا ۱۲ سالگی
آسیاب کوچک دوم ۱۱ تا ۱۲ سالگی
آسیاب بزرگ دوم ۱۱تا ۱۳ سالگی
آسیاب بزرگ سوم ۱۷ تا ۲۱ سالگی

تماس با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری همراه با یونیت مخصوص کودکان:

۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵

مقایسه دندانهای شیری و دائمی

همانطور که میدانید تعداد دندانهای دائمی ۳۲ عدد میشود که در هر فک ۱۶ عدد دندان میروید. دندانهای دائمی از مکانی که در ‌می آیند ممکن است هیچ دندان شیری وجود نداشته  باشد و همچنین شفافیت و اندازه دندان‌های شیری بیشتر از دندانهای دائمی است. دندانهای دائمی قرار است که دیگر تا آخر عمر برای هر نفر باقی بماند به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

دندانهای شیری نوزادان معمولا در ۸ ماهگی شروع به رشد کردن میکند و تا انتهای ۵/۲ سالگی تمامی این دندان ها رشد کرده اند. دندانهای شیری به تعداد ۲۰ عدد در کودکان رشد میکند که از این ۲۰ عدد دندان شیری، ۸ عدد آن دندانهای آسیا میباشد.

رویش دندان شیری کودکان

کدام دندان ها شیری هستند و می افتند؟

نکته جالبی که باید درباره افتادن دندان‌های شیری بدانید، این است که این دندان‌ها درست به همان ترتیبی به رشد کرده‌اند شروع به افتادن می‌کنند. روند رویش دندان‌های شیری به این صورت است که :

  • دو دندان وسطی جلویی فک پایین
  • دو دندان وسطی جلویی در فک بالا
  • دو دندان کناری جلویی فک پایین
  • دو دندان کناری جلویی فک بالا
  • دندان های آسیاب بزرگ اول
  • دندان‌های نیش در هر فک

و در نهایت دندان‌های آسیاب بزرگ دوم رشد می‌کنند.

همان طور که اولین دندان‌هایی که در دهان رشد می‌کنند دندان‌های پایینی هستند، هنگام افتادن هم اولین دندان‌ها از فک پایین خواهند بود. دندان‌های شیری از سن حدودا ۶ سالگی شروع به افتادن می‌کنند و روند افتادن کامل این دندان‌ها تا ۱۲ سالگی طول می‌کشد.

در سن ۶ سالگی ابتدا دو دندان جلویی در فک پایین می‌افتند. پس از آن دو دندان جلویی در فک بالا می‌افتند. سپس به ترتیب دندان‌های جلویی کناری شروع به افتادن می‌کنند. پس از آن نوبت به دندان‌های آسیاب یا مولر شیری می‌رسد. ابتدا دندان آسیاب بزرگ اول و بعد دندان آسیاب بزرگ دوم شروع به افتادن می‌کنند. دندان‌های نیش هم بعد از دندان‌های آسیاب می‌افتند.

مشکلات مربوط به رویش دندان

دندانها به دلایل مختلفی میتوانند از مسیر غیر عادی رشد کنند که عمده دلیل رشد غیر عادی آنها کم بود فضای کافی برای رشد دندان و یا افتادن دندان شیری است.

این مشکلات را با پیگیری های درمانی میتوانید به حداقل برسانید بدین صورت که برای درمان این مشکلات باید یک عکس رادیولوژی از دندانها تهیه شود تا مسیر رشد تمامی دندانها بررسی شود و در صورت وجود مشکل به برطرف کردن آن از راههای مختلف اقدام شود.

کمبود فضا و یا انسداد مسیر دندانهای آسیا، مشکلات دندانهای فشرده، رویش دندان خارج از محدوده مناسب از مشکلاتی هستند که ممکن است در رویش دندان به وجود بیاید.

کراس بایت در دندان کودکان

کراس بایت چیست؟

کراس بایت حالتی از رشد غیر طبیعی دندان است. کراس بایت زمانی اتفاق می افتد که دندان در مسیر غیر طبیعی و کج رشد میکند و هنگامی که رشد آن به طور کامل انجام شود به دندان مقابل میرسد و در این حالت است که به دندانهای دیگر آسیب میرساند و به حریم آنها تجاوز میکند رشد دندان در این حالت را کراس بایت میگویند.

کراس بایت که یکی از اختلالات رویشی دندان است زمانی که به موقع تشخیص داده شود میتوان این مشکل را با درمان ارتودنسی برطرف کرد و هزینه درمان ارتودنسی در این زمان بسیار کمتر از زمانی خواهد بود که رشد آن به طور کامل انجام شده باشد. زمانی که رشد دندان در این حالت تثبیت شود دیگر با درمانهای ساده‌ی ارتودنسی برطرف نمیشود پس به هزینه بیشتر و وقت بیشتری برای درمان نیاز دارد.

دندانپزشکی کودکان برای مشکلات رویش دندان دائمی

شیار پوشی دندان یا فیشور سیلانت یکی از  کاربردی ترین فرآیند هایی است که از بروز پوسیدگی دندان در حفره ها و شیارهای دندانی جلوگیری می کند.

اختلال در رویش دندان دائمی

در طی مطالعات و تحقیقات انجام گرفته تغذیه مهمترین فاکتور برای برشد دندانهای کودکان است. اهمیت تغذیه در کودکان از همان زمان نوزادی و شیر خواری در رشد دندانهای کودکان تاثیر گذار است یعنی کودکانی که شیر مادر را دریافت نکرده‌اند و به هر دلیلی از تغذیه خوبی برخوردار نبودند  مواد لازم جهت رشد دندان به میزان کافی به آنها نرسیده  در نتیجه زمان رویش دندان های دائمی به تعویق می افتد.

والدین باید به تغذیه آن دسته از  نوزادانی که به دلایل مختلف زودتر از موعد به دنیا می آیند بسیار توجه داشته باشند زیرا همین زودرس بودن این نوزادان میتواند دلیل بر دیرتر رشد کردن دندان در آنها باشد.

مشکلاتی از قبیل مشکلات هورمونی هم از فاکتورهایی است که بر رشد دندان در کودکان تاثیر گذار است. تغییرات هورمونی که موجب بروز بیماریهای خاصی در کودکان شود در رشد دندان کودکان تاثیر گذار است. جنسیت در رشد دندان بسیار تاثیر گذار است زیرا بیشتر مشاهده میشود که کودکان دختر در برابر کودکان پسر زودتر دندان در می آورند.

عوامل ژنتیکی  در بسیاری از موارد قابل به ارث رسیدن است یعنی اگر پدر و مادر در دوران کودکی خود دندانهایشان دیر در آمده باشد ممکن است این به فرزند به ارث برسد به همین دلیل است که عوامل ژنتیکی هم بسیار تاثیر گذار هستند.

زمانی که دندانهای شیری کودکان رشد کرده و در آمده اند باید به آنها رعایت بهداشت دهان و دندان را آموزش داد زیرا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان هم میتواند بر روند رشد دندانهای دائمی و هم بر زمان رشد آنها تاثیر بگذارد.

به هر صورت به شما توصیه میکنیم اگر رشد دندانهای فرزند شما تا سن ۸ سالگی به تعویق افتاد حتما به دندانپزشکی کودکان برای بررسی علل آن مراجعه کنید.

در کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری خدمات ویژه‌ای برای دندانپزشکی کودکان ارائه می‌شود. در زیر ویدئویی از محیط دندانپزشکی کودکان کلینیک دکتر نوشین نصیری را مشاهده می‌کنید.

دندان کوسه‌ای

دندان کوسه‌ای کودکان در زمان های مختلفی امکان رخ دادن آنها وجود دارد. اولین دوره‌ای که ممکن است دندان کوسه‌ای اتفاق بیافتد در همان حدود ۶ سالگی و ۱۱ سالگی است. در ۶ سالگی  یعنی زمانی که دندانهای جلویی فک پایین رشد میکند و در ۱۱ سالگی زمانی است که دندان مولر بالای عقب رشد میکند.

برای درمان دندانهای کوسه‌ای کار خاصی نیاز نیست زیرا آنها با افتادن دندانهای شیری خودشان درمان میشوند البته این زمانی است که دندانهای دائمی از زیر به دندانهای شیری فشار بیاورد و درنهایت پس از لق شدن مشکل دندان کوسه‌ای خود به خود برطرف میشود اما اگر دندان دائمی در پشت دندانهای شیری در آمده باشد آنگاه نیاز است که دندان شیری کشیده شود. برای کشیدن دندان شیری در این زمان به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

درآوردن دندان آسیاب در کودکان ۷ ساله

کودکان چه زمانی نیاز به ارتو دنسی دارند؟

زمانی که دندانهای دائمی کودکان شروع به رشد میکند ممکن است با اختلال‌های متعدی رو به رو شود که تمامی این اختلالها برای درمان به مداخله ارتودنسی نیاز دارند.

اگر کودکان در سن ۶ تا ۷ سالگی شاهد رشد اولین دندان دائمی هستند مورد بررسی قرار بگیرند در صورت لزوم به درمان ارتودنسی دندان میتوان با استفاده از دستگاه‌های متحرک ارتودنسی تغییراتی را در وضعیت فک و دندانهای کودک ایجاد کرد.

عکس دندان شیری و دائمی

بهترین سن برای ارتودنسی

بهترین سنی که کودک را برای معاینه و آمادگی به متخصص ارتودنسی میبرید سن ۷ سالگی میباشد اما با توجه به بازه سنی بین ۱۰ تا ۱۲ سال و اینکه تمامی دندانها در این بازه زمانی حضور داشته باشند فرصت بسیار مناسبی برای درمان ارتودنسی محسوب میشود. معمولا متخصصین این بازه زمانی را دوره طلایی ارتودنسی مینامند.

انواع ارتودنسی

  1. ارتودنسی متحرک
  2. ارتودنسی ثابت
  3. ارتونسی نامرئی
  4. ارتودنسی لینگوال
  5. ارتودنسی دیمون
  6. ارتودنسی فانکشال

عصب کشی دندان شیری در کودکان چگونه است؟ را در این مقاله بخوانید.

آنچه باید در مورد رویش دندانهای دائمی بدانید آن است که  دندان‌های دائمی در سن خاصی شروع به رشد کردن و در سن خاصی هم رشد آنها به طور کامل انجام شده است اما همزمان با رشد دندانهای دائمی، دندانهای شیری نیز میافتند. دندانهای دائمی از دندان های شیری کمی بزرگتر و دندان های شیری کمی روشن تر  هستند.

دندانهای بالایی معمولا دیر تر از دندانهای پایینی رشد میکنند و به صورت قرینه بر روی دندانهای پایینی هستند. رشد دندان به طور کلی در کودکان پسر دیرتر از نوزدان دختر است اما بسیاری از موارد از قبیل تغذیه، ژنتیک و عوامل هورمونی بسیار تاثیر گذار هستند. حفظ و نگهداری دندانهای شیری حتی در رویش دندانهای دائمی نیز تاثیر گذار است پس باید به کودکان عوامل موثر بر حفظ بهداشت دهان و دندان را آموزش داد تا خطرات کمتری در رویش دندان دائمی آنها را تهدید کند.

علت نا منظم بودن دندان ها میتواند به دلیل  مشکلاتی که در فک کودکان وجود دارد، از دست دادن پیش از موعد دندان شیری و کمبود فضای کافی برای رشد دندان باشد. والدین عزیز باید توجه ویژه‌ای به رشد دندانهای کودکان خود داشته باشند و این را به کودکان خود هم آموزش بدهند زیرا تا آخر عمر این دندان‌ها باید مورد استفاده قرار بگیرد و به همبن دلیل است که توصیه میکنیم کودکانتان را از ۷ سالگی برای چک کردن دندانهایشان به پزشک متخصص ببرید تا در صورت وجود مشکلی در رشد دندان انها به بر طرف سازی آن اقدام کنید.

بسیاری از اختلال‌ها و مشکلاتی که در رشد دندان کودکان به وجود میآید با به کار گیری درمان‌های ارتودنسی درمان میشود. توجه کنید هرچه زودتر مشکل دندانی را شناسایی کنید با هزینه کمتری میتوانید اقدام به درمان ان کنید. متخصصین ارتودنسی بازه زمانی ۷ تا ۱۲ سال را برای انجام درمانهای ارتودنسی به زمان طلایی ارتودنسی لقب داده اند. اگر افتادن دندان شیری کودک به تاخیر افتاد میتوانید آن را با متخصص ارتودنسی درمیان بگذارید.

برای مطالعه بیشتر: mouthhealthy

سوالات متداول درباره رویش دندان های شیری و دائمی

آیا رعایت بهداشت برای دندان‌های شیری ضروری است؟

رعایت بهداشت دهان و دندان برای کودکان در همان سال‌های اولیه بعد از رویش دندان‌ها باید انجام گیرد. از مهم‌ترین اقدام‌ها، آموزش مسواک زدن به کودکان است. بعد از دوسالگی و کاهش میزان مصرف شیر، کودکان باید تا جهار وعده در روز مسواک بزنند.

روش‌های تسکین درد کودک در حین رویش دندان چیست؟

گاهی رویش دندان در کودکان با درد شدیدی همراه خواهد بود، به گونه‌ای که کودک حتی حاضر به خوردن غذا نیز نیست. در این مواقع حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کرده و در برخی موارد از ژل‌های بی‌حسی استفاده نمود.

آیا با عصب‌کشی دندان‌های شیری موجب آسیب به دندان دائمی می‌شود؟

خیر، در عصب‌کشی هر دندان، تنها کانال‌های ریشه‌ای همان دندان درمان می‌شوند و با درمان ریشه و عصب‌کشی دندان‌های شیری، آسیبی به دندان‌های دائمی وارد نخواهد شد. در واقع درمان ریشه در دندان‌های شیری به علت کاهش عفونت و آبسه صورت گرفته و موجب می‌شود تا دندان‌های دائمی در محیط طبیعی رشد کنند.

با کشیدن دندان‌های شیری چه مشکلی برای کودک به وجود می‌آید؟

از مهم‌ترین عوارض کشیدن دندان‌های شیری برای کودکان، مختل شدن تغذیه آنان است. همین مورد می‌تواند در رشد کودک نیز موثر باشد. کشیدن زود هنگام دندان‌ها همچنین موجب می‌شود تا دندان‌های دائمی در موقعیتی به غیر از موقعیت اصلی خود رشد کنند و ردیف دندان دچار به هم‌خوردگی می‌شود.

۲۸ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام خسته نباشید بنده ۲۹ سالمه سه تا از دندان های شیریم هنوز نیوفتاده عکس برداشتم گفتن دندان نهفته زیرش دارید الان هم اون سه تا دندون شیری رو کشیدم آیا دندان های نهفته جایگزین میشن؟؟؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۲۷

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس OPG ارسال کنید تا خیلی بهتر بتوانیم راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام پسر من ۱۰ و نیم سالش هست منتها عکس از فک بالا و پایین انداختم جای یک دندونش خالیه دکتر گفتن ریشه نزنده خانم دکتر وقت داره در بیاره دندونش رو از فک پایین هس

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ ۰۸:۱۰

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس OPG ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • من زن ۲۶ سال دارم پشت دندون شیری ی دندون دارم خیلی دردم میکنه رفتم دکتر گفت ریشه اولی خیلی خرابه ولی لق نیس باید چیکار کنم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۱۶

      سلام وقت بخیر . لطفا برای ما عکس OPG ارسال کنید تا بهتر بتوانیم راهنماییتون کنیم .

      پاسخ
  • سلام خانوم دکتر من در ۱۷ ساله هستم مدتی است که دو تا دندان جلوییم یه کمی کرم خوده شب خوابیدم صب ایجوری شدم خمیر دندانم زدم ولی نمیدونم چرا ایجوری شدم اگ میشه یه راهنمایی کنید ممنون میشم ازتون

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۱۶

      سلام وقت بخیر . با دیدن عکس OPG ما بهتر میتوانیم راهنماییتون کنیم . و هرچه سریعتر عکس OPG تهیه کنید یا برای ویزیت حضوری اقدام کنید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴_۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • سلام خانم دختر من۱۶ سن دارم دوتا از دندونام پوسیده شدن اگر آنها بیفتند دوباره از اول می آیند

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۰:۴۰

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس OPG ارسال کنید تا ما بهتر بتوانیم راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر پسرم شش سال ونیمشه وتاحالاهیچ دندون دائمی درنیومده ودندونای شیریش همشونم پوسیده شدن

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ ۰۶:۵۵

      سلام خدمت شما . لطفا برای تعیین وقت ویزیت حضوری با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • سلام خدمت شما من ۱۳سالمه دندون آسیاب دومم نمیفته شیریه یه ترکای ریزیم روش بوجود اومده چکار کنم اصلا لق نیست دندان آسیاب دوم فک بالام در اومده ولی مال فک پایینم هنوز شیریه ترکم داره؟

    پاسخ
  • سلام من ۱۳سالمه اما آسیاب دوم کوچکم نیفتاده ترک ریزم روش هست چه کنم

    پاسخ
  • سلام دکتر من ۱۸ سالمه دندانهای پیش روی فک بالاییم پوسیده چه کار کنم؟ اگه درش بیارم دوباره در می آید یا نه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ۰۶:۳۷

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس opg برای ما ارسال کنید و اگر دندان دایمی باشد خیر .

      پاسخ
  • حوریه جزی
    ۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۸:۴۴

    سلام ببخشید دندونای اسیاب سمت راست فک بچم نیوفتاده دندون دائمی اش دراومد و ردیف دندون رو بهم زده و دندون دائمی رفته زیر دندونای دیگه ایا این مورد نیاز به جراحی داره؟ لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۲۲

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتوت کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر خانواده شوهرم پوسیدگی دندان توشون زیاده الان دختر ۶ساله ام دندونش پوسیده شده ایا بهتره عصب کشی کنم یا بکشم تا دربیاد؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۲۲

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتوت کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام ببخشید من به پسرم قطره آهن میدادم همه دندوناش سیاه شده راهی هست رنگشون سفید بشه؟

    پاسخ
  • سلام خدمت شما ایای این موضوع حقیقت داره که بچهایی که شیرخشک مصرف کردن دندونهای دائمی شون دیرتر درمیاد؟

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر من دختر ۹ساله ای دارم که دندونای جلوییش هنوز نیفتاده دندون دائمی دراومده ایا بهتره بکشم دندونشو؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۱۹

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتوت کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button