علت و درمان خونریزی لثه

خونریزی لثه و دلایل آن
سایر خدمات دندانپزشکی

اشتراک‌گذاری

خونریزی لثه یکی از بیماری های رایج لثه و به صورت مداوم است که می تواند دلایل نگران کننده یا ساده ای داشته باشد. بروز برخی اشتباهات در مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان می تواند سبب خون‎‌ریزی لثه شود و برای رفع این مشکل، باید شیوه صحیح انجام این کار ضروری را بیاموزید.

البته باید دقت داشته باشید که یافتن دلیل خونریزی لثه همیشه به این سادگی نیست و در برخی از موارد می تواند نشان دهنده بروز برخی بیماری ها در بدن باشد. عمده ترین دلیل خون ریزی لثه معمولا بروز التهاب به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی است که همواره توسط دندان پزشکان به افراد توصیه می شود.

اگر فرصت مطالعه کل مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله، در سریعترین زمان اطلاعات مفیدی کسب کنید.

خونریزی لثه به دلیل التهاب

التهاب لثه، اولین مرحله از بیماری لثه است. از جمله علائمی که می تواند نشان دهنده التهاب لثه باشد، تورم و حساس شدن لثه است که در بعضی از موارد موجب خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می شود. التهاب لثه زمانی رخ می دهد که پلاک ها به خوبی از روی لثه پاک نشوند. این پلاک ها قادر هستند تا انواع مختلف باکتری ها را تولید کنند که نتیجه آن آلوده شدن لثه است. در نهایت این مشکلات موجب حساسیت بیش تر لثه خواهند شد و خون ریزی در این حالت طبیعی است.

در صورت بروز چنین مشکلاتی به بیمار توصیه می شود تا هرچه سریع تر به پزشک معالج مراجعه کرده تا از بروز بیماری های شدید‌تر لثه جلوگیری کند. با مراقبت های بیش تر از دهان می توان از خون ریزی لثه و همچنین التهاب آن به طور چشمگیری جلوگیری کرد. شما باید به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و همچنین مراجعه به دندان پزشک برای بررسی دندان های خود را در اولویت قرار دهید.

توضیح اینکه اتهاب لثه چگونه موجل خونریزی لثه می شود

نکاتی برای سلامت دهان و دندان  را در این مقاله از سایت دکتر نصیری مطالعه کنید.

بیماری بافت های اطراف دندان از دلایل خون ریزی لثه

در صورتی که به بیماری التهاب لثه خود توجه نکنید، می تواند منجر به بیماری پریودنتال یا بافت های اطراف دندان شود. این بیماری که نیاز به درمان طولانی مدت دارد، به بافت و استخوان حمایت کننده دندان آسیب وارد می کند. اگر شما به این بیماری مبتلا شده اید، لثه شما دچار عفونت و التهاب می شود و ممکن است از ریشه های دندان شما دور شود.

زمانی که لثه شما به راحتی خون ریزی می کند، می تواند نشانه ای برای بیماری بافت های اطراف دندان باشد. این بیماری می تواند منجر به لق شدن دندان یا از دست دادن کامل آن شود. همچنین یکی از نشانه های آن، بوی بد دهان است. احساس مزه بد در دهان، تغییر در شکل دندان ها زمانی که لقمه ای را گاز می گیرید، قرمزی لثه ها، تورم لثه و حساس و نازک شدن لثه نیز از دیگر نشانه های رایج این بیماری هستند. توجه داشته باشید که عدم درمان این بیماری، به از دست دادن دندان ها منجر خواهد شد.

خونریزی لثه و بیماری بافتهای

مصارف دارویی از دلایل خون ریزی لثه

یکی دیگر از دلایلی که منجر به خون ریزی لثه می شود، استفاده از انواع داروهای رقیق کننده خون است. دارو های رقیق کننده خون، از ایجاد لخته جلو گیری می کنند و سبب می شوند تا خون ریزی آسان تر شود. این امکان وجود دارد که با یک مسواک زدن ساده، خون ریزی لثه شما آغاز شود. هر بار که به دندان پزشک مراجعه می کنید، در مورد هر داروی جدیدی که استفاده می کنید به دندان پزشک خود توضیح دهید تا در طول درمان دچار مشکل نشوید.

بدون تردید در این صورت دندان پزشک شما تلاش خواهد کرد تا شیوه جدیدی برای برطرف کردن مشکلات دهانی شما پیدا کند یا بتواند با استفاده از راهکار های جدید، امکان توقف خون ریزی لثه شما را فراهم آورد. برخی از این داروها عبارتند از وارفارین، آسپرین و هپارین.

دلایل خونریزی لثه

ایرفلو یک روش برای برطرف کردن لکه های دندان است که به کمک فشار هوا، می توان ظاهر سفید دندان ها را بدست آورد.

استفاده از مسواک و نخ دندان جدید عاملی برای خون ریزی لثه

اگر بعد از استفاده از نخ دندان، لثه شما شروع به خون ریزی کرد در حالی که قبلا هرگز این اتفاق رخ نداده است، شرایط استفاده از نخ دندان می تواند عاملی برای خون ریزی باشد. در صورتی که برای مدتی از نخ دندان استفاده نکرده باشید یا تعداد دفعاتی که از نخ دندان در طول یک هفته استفاده کرده اید را افزایش داده باشید، ممکن است خون ریزی جزئی از لثه خود مشاهده کنید.

این نوع خون ریزی باید پس از چندین بار استفاده از نخ دندان برطرف شود اما در صورتی که لثه شما به طور مداوم دچار خون ریزی می شود، باید به دندان پزشک خود مراجعه کنید. این شرایط در هنگام استفاده از مسواک جدید نیز وجود دارد و ممکن است در طول مسواک کردن متوجه خون ریزی شوید. اگر مسواک نرم استفاده می کردید و حال از مسواک خشک استفاده می کنید، این مورد می تواند دلیلی برای خون ریزی لثه شما باشد.

بیش تر دندان پزشکان توصیه می کنند که از مسواک های با موی نرم استفاده کنید چرا که فشار کم تری به لثه وارد می کنند. در صورتی که مسواک زدن باعث خون ریزی لثه شما می شود، اطمینان حاصل کنید که به صورت تهاجمی مسواک نمی زنید و مجدد از مسواک نرم استفاده کنید. انتظار می رود که پس از چند مرحله مسواک زدن، خون ریزی لثه شما به طور کامل متوقف شود.

مسواک سخت می تواند باعث خونریزی لثه شود

آیا جرم گیری دندان خانگی موثر است را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

دیابت عاملی برای خون ریزی لثه

خون ریزی یا تورم لثه می تواند نشانه ای برای دیابت نوع ۱ یا ۲ باشد. زمانی که فردی به دیابت مبتلا می شود، دهان او قادر به مبارزه با میکروب ها به صورت معمول نخواهد بود. در این صورت احتمال بروز عفونت هایی در دهان از جمله بیماری های مرتبط با لثه افزایش پیدا می کند. بالا بودن سطح قند خون همراه که همراه بیماری دیابت است، بهبودی بدن را دشوار تر می کند و این خود می تواند عاملی موثر در ایجاد بیماری های لثه باشد.

تماس با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری:

۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴ – ۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵

کمبود ویتامین ها از عوامل خون ریزی لثه

ویتامین C به رشد و ترمیم بافت های بدن کمک فراوانی می کند و این مسئله می تواند در بهبود زخم ها بسیار موثر باشد. یکی دیگر از مزایای استفاده از این ویتامین، تقویت استخوان ها و دندان ها است. در صورتی که بدن شما ویتامین C کافی نداشته باشد، ممکن است احساس ضعف و خستگی داشته باشید. با گذشت زمان و عدم رفع این مشکل ممکن است رفته رفته لثه های شما متورم شود و خون ریزی های پیاپی آعاز شوند.

اگر چه این مورد نادر است اما کمبود ویتامین C در بدن می تواند منجر به اسکوربوت شود که به تغذیه نامناسب بر می گردد. بروز این بیماری می تواند منجر به ضعف جسمانی شود و یکی از عوارض آن ایجاد کم خونی و همچنین خون ریزی زیر پوست است.

یکی دیگر از دلایلی که می تواند منجر به این شود که شما خون ریزی زیادی از لثه خود مشاهده کنید، فقر ویتامین K در بدن است. این ویتامین می تواند به انعقاد خون کمک کند و همچنین برای استخوان ها نیز بسیار مفید است. اگر نتوانید با تغذیه مناسب به اندازه کافی از این ویتامین بهره مند شوید، یا بدن شما نتواند این ویتامین را به خوبی جذب کند، خون ریزی لثه می تواند امری بدیهی برای شما باشد. استفاده از برخی از خوراکی ها می تواند در تامین ویتامین های مورد نیاز بدن بسیار موثر باشد.

برخی از سرشار ترین منابع دریافت ویتامین C

  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی
  • گوجه فرنگی
  • سیب زمینی
  • فلفل دلمه ای

منابع غنی ویتامین K

  • سبزی شاهی
  • کلم پیچ
  • اسفناج
  • برگ چغندر
  • کاهو
  • سبزی خردل
  • دانه های سویا
  • روغن کانولا
  • روغن زیتون
خونریزی لثه حسین مسواک زدن

پیوند لثه چیست و چند نوع روش برای آن وجود دارد؟

سایر دلایل خون ریزی لثه

افرادی که از دندان های مصنوعی استفاده می کنند، ممکن است دچار خون ریزی لثه شوند. این احتمال زمانی بیش تر می شود که فرد دندان ها را محکم در درون دهان جای داده باشد. با این تفاسیر در صورتی که عوامل خارجی درون دهان مانند دندان مصنوعی لثه های شما را تحریک می کند منجر به خون ریزی می شوند، حتما این موضوع را با دندان پزشک یا ارتودنتیست خود در میان بگذارید.

بارداری نیز می تواند از دلایل خون ریزی لثه باشد. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد می تواند در لثه حساسیت ایجاد کند. در حقیقت جریان خون در لثه های بیش تر می شود و آن ها را به پلاک و باکتری حساس تر می کند. در این حالت احتمال خون ریزی لثه در هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان افزایش پیدا می کند. این دست بیماری ها مدت کوتاهی پس از پایان دوره بارداری متوقف می شوند.

اختلالات هموفیلی و سرطان خون نیز می تواند منجر به افزایش احتمال خونریزی لثه شود. افرادی که به بیماری سرطان خون مبتلا هستند، پلاکت کافی در خون آن ها وجود ندارد. وظیفه پلاکت ها جلوگیری از خون ریزی است و با توجه به این مشکل، این افراد ممکن است در قسمت های مختلف بدن خود از جمله لثه ها دچار خون ریزی شوند و بدن نتواند در برابر خون ریزی مقاومت کند.

ترومبوسیتوپنی نیز یکی دیگر از بیماری هایی است که می تواند منجر به خون ریزی لثه شود.  در صورتی که هنگام مسواک زدن لثه های شما خون ریزی می کنند و خود به خود متوقف نمی شود، ممکن است لثه شما تحریک شده باشد یا این که ممکن است شما به این بیماری دچار شده باشید. اگر در چنین وضعیتی قرار دارید، ممکن است پلاکت کافی در بدن شما وجود نداشته باشد تا لخته شدن خون را به خوبی انجام دهند. همین مسئله می تواند منجر به افزایش خون ریزی در نقاط مختلف بدن از جمله لثه شود.

هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند نیز دلیل دیگری برای خون ریزی لثه شماست. اگر در هنگام بریدگی جزئی یا کار دندان پزشکی دچار خون ریزی لثه شدید هستید، ممکن است نشانه ای از اختلال هموفیلی باشد. در این شرایط نیز خون به خوبی لخته نمی شود و خون ریزی ممکن است برای مدتی طولانی ادامه داشته باشد.

درمان خونریزی لثه

لبخند لثه ای چیست را در این مقاله مطالعه کنید.

درمان خون ریزی لثه

بهداشت مناسب دهان و دندان، اولین مرحله برای کنترل خون ریزی لثه است. برای این که بتوانید سلامت دندان های خود را به طور کامل بدست آورید، سالیانه ۲ بار به دندان پزشک مراجعه کنید. دندان پزشک به خوبی می تواند مشکلات مرتبط با التهاب لثه را به شما اطلاع دهد. همچنین توصیه می شود که حتما شیوه صحیح استفاده از مسواک و همچنین نخ دندان را بپرسید. مسواک زدن مناسب و استفاده از نخ دندان می تواند پلاک را از خط لثه شما خارج کرده و خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان را کاهش دهد.

دندان پزشک شما همچنین ممکن است به شما نشان دهد که چگونه می توانید از دهان شویه برای ضد عفونی کردن دهان خود استفاده کنید تا پلاک های ایجاد شده در دهان خود را به حداقل برسانید. روش دیگر درمان موقت استفاده از شیوه سنتی استفاده از آب گرم و نمک است که می تواند به آرام شدن لثه های متورمی که به سادگی خون ریزی می کند کمک شایانی داشته باشد.

نکته مهم دیگر، استفاده از مسواک های نرم است. مسواک های خشک و متوسط، می تواند به تحریک لثه منجر شود به همین دلیل است که بسیاری از دندان پزشکان توصیه می کنند که همواره از مسواک های نرم استفاده کنید تا احتمال تحریک لثه و همچنین خون ریزی را به صورت چشم گیری کاهش دهد.

استفاده از مسواک برقی نیز ممکن است بتواند نکته بسیار موثری باشد البته همه افراد نمی توانند از مسواک های برقی استفاده کنند اما در صورتی که هنگام مسواک زدن دچار خون ریزی لثه می شوید، مسواک برقی می تواند راهکار مناسبی برای شما باشد. مسواک های خشک و متوسط می توانند باعث ساییده شدن لثه شود.

راههای پیشگیری از بیماری لثه و خونریزی لثه چیست؟

برای پیشگیری از بیماری و خونریزی لثه احتیاجی به کارهای پرهزینه و زمان‌بر نیست. انجام کار‌های راحتی مانند مسواک زدن، به کار بردن نخ دندان به‌صورت درست و تغذیه خوب می‌تواند از بیماری لثه پیشگیری نماید. لازم به ذکر است به کار بردن وسواس گونه از مسواک و نخ‌ دندان باعث بروز زخم و عفونت در لثه خواهد شد.

در زمان بروز علائم بیماری لثه، پیش از هر کاری باید نزد پزشک متخصص بروید. دندان‌پزشک بر اساس شدت مشکل و بیماری شما از شیوه‌های درمانی مختلفی استفاده خواهد نمود.

درمان بیماری لثه نیاز به پیگیری پی‌درپی دارد چون تا وقتی‌که عفونت به‌طور کامل از میان نرفته باشد نمی‌توان گفت درمان به‌طور کامل انجام‌گرفته است. در مراحل نخستین، به کار بردن روش‌های درمان خانگی و مصرف آنتی‌بیوتیک موجب درمان سریع‌تر این بیماری می‌شود.

برای درمان خونریزی لثه در آغاز دندان‌پزشک دندان‌ها را معاینه می‌کند و پس‌ازآن جرم‌گیری انجام می‌گیرد. جرم‌گیری برای حذف کامل پلاک‌ها انجام می‌گیرد و بعد از انجام آن می‌توان میزان و شدت بیماری را تعیین نمود. در صورت خفیف بودن مشکل لثه خفیف، با تجویز و مصرف داروهای آنتی‌بیوتیکی این بیماری درمان می‌شود.

در برخی موارد مواد آنتی‌بیوتیک در زمان جرم‌گیری داخل فواصل میان لثه و دندان یا همان پاکت گذاشته می‌شود. در برخی موارد نیز داروهای آنتی‌بیوتیک خوراکی بعد از انجام جرم‌گیری باید توسط بیمار مصرف شود.

تعیین مدل دارو و مدت‌زمان استفاده آن به تجویز دندان‌پزشک متخصص و وضعیت بیمار بستگی دارد. اگر بیماری لثه داخل گروه پریودنتیت باشد، احتمال انجام جراحی بالاتر می‌رود. جراحی لثه انواع متفاوتی دارد که بر اساس وضعیت لثه مدل آن تعیین می‌شود.

اقدامات لازم برای پیشگیری از خونریزی لثه چیست؟

موثرترین راه برای پیشگیری از خونریزی لثه، رعایت کامل بهداشت دهان و دندان است. تا در اینصورت از ایجاد پلاک نیز جلوگیری گردد. استفاده از مسواک و نخ‌دندان می‌تواند از بروز التهاب در لثه نیز جلوگیری کند. البته باید توجه داشت، بیمارانی که سابقه خونریزی شدید لثه و ایجاد پلاک دارند باید تحت نظر دندانپزشک، اقدام به درمان خونریزی لثه کنند.

چه علائمی همراه با خونریزی لثه اتفاق می‌افتند؟

خونریزی لثه ممکن است همراه با علائم دیگری نظیر بوی بد دهان، قرمز شدن لثه‌ها، ایجاد درد یا زخم در دهان، پس رفتن و التهاب در لثه، لق شدن و افتادن دندان‌ها و غیره همراه باشد. بهتر است با شروع خونریزی لثه و قبل از بروز هر یک از این علائم با یک دندانپزشک متخصص مشورت نمود.

چه علائمی در حین خونریزی لثه، نشان‌دهنده مشکل جدی است؟

اگر هر یک از علائم از جمله تب بالا، افتادن دندان‌ها، خونریزی در جای دیگری از بدن، غش کردن یا تغییرات هوشیاری بیمار و یا بی‌حالی درحین خونریزی لثه اتفاق افتد، نشان‌دهنده یک مشکل جدی بوده و باید بیمار حتماً به دندانپزشک متخصص مراجعه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button