تاج دندان چیست

تاج دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

تاج دندان چیست؟ تاج دندان یک سرپوش یا کَپ با ظاهری شبیه به دندان است که روی دندان نصب می‌شود. این تاج، دندان را برای بازگرداندن ظاهر و اندازه، مقاومت و بهتر کردن شکل آن می‌پوشاند. تاج‌ها، زمانی که در جای خود قرار می‌گیرند، همه بخش مرئی دندان را که در بخش بالایی لثه قرارگرفته است، به‌صورت کامل می‌پوشانند.

ضرورت داشتن تاج دندان چیست؟

ممکن است در شرایط زیر شما نیاز به تاج دندان داشته باشید:

  • برای مراقبت از دندان‌های ضعیف (به‌عنوان نمونه، در مقابل پوسیدگی) در مقابل شکسته شدن یا نگه‌داشتن بخش‌هایی از دندان که ترک خورده است.
  • برای احیا و ترمیم دندان شکسته یا دندانی که قبلاً به میزان زیاد فرسوده شده است.
  • برای پوشاندن و مراقبت از دندانی که به‌وسیله مواد زیادی پر شده است درزمانی که دندان زیادی دردهان شما باقی نمانده است.
  • برای نگه‌داری از یک بریج دندان سر جای خود.
  • برای پوشاندن دندان‌هایی که ظاهر طبیعی خود را از دست داده یا به‌طور ناگهانی تغییر رنگ داشته‌اند.
تاج دندان چیست

انواع مختلف تاج دندان چیست؟

انواع مختلفی از این شیوه ترمیمی طبق مدل تاج دندان مورداستفاده قرار می‌گیرد. به شکل کلی ۵ مدل تاج دندان اصلی وجود دارد:

تاج دندان تمام رزین

قیمت این نوع تاج دندان از بیشتر مدل‌های دیگر تاج دندان پایین‌تر است. مقاومت و دوام آن از بقیه فرم‌های تاج پایین‌تر است و این مدل تاج‌ها بیشتر در معرض شکستگی روکش قرار دارند.

تاج دندان تمام سرامیک یا تمام چینی

این نوع از تاج دندان اغلب برای دندان‌های جلویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌این‌علت که این تاج‌ها  طبیعی‌ترین شکل را دارند، اما باید توجه داشته باشید که این نوع از تاج‌ها دندانی دارای استحکام کمتری نسبت به نوع فلزی هستند.

در طولانی‌مدت این تاج‌ها ممکن است دچار ساییدگی شوند. از مزایای تاج سرامیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شباهت رنگی بسیار زیاد با سایر دندان‌ها
  • مناسب برای بیمارانی که با فلز مشکل دارند
  • مناسب برای دندان‌های جلویی
انواع تاج دندان

تاج دندان پرسلن فیوز شده با فلز

در این بخش از مطلب تاج دندان چیست به تاج دندان پرسلن فیوز شده با فلز می‌پردازیم. این تاج دندان برخلاف تاج‌های تمام فلزی می‌توانند با دندان‌های اطراف شما ازنظر رنگ، مطابقت داشته باشند.

بااین‌حال، نسبت به تاج‌های فلزی و رزینی، این مدل تاج‌ها بیشتر از سایر انواع تاج‌ها در مقابل دندان روبروی خودشان دچار ساییدگی می‌شوند.

بخش پرسلنی تاج هم می‌تواند دچار تراشیده شدن یا شکستگی شود. در کنار تاج‌های تمام سرامیکی، تاج‌های تولیدشده از پرسلن بر پایه فلز شباهت بیشتری به دندان‌های معمولی دارند.

باوجود این، در برخی مواقع ممکن است فلز زیر پرسلن تاج  به شکل یک خط تیره باشد، البته باید توجه داشت که در قسمت خط لثه اگر موجب آسیب به لثه‌های شما شود، بیشتر دیده خواهد شد.

این مدل از تاج‌ها دندانی به‌عنوان یک  انتخاب مناسب برای دندان‌های جلویی یا پشتی و همین‌طور بریج های طولانی هستند که در آن‌ها، استفاده از یک فلز برای استحکام بیشتر تاج مهم است.

فولاد ضد زنگ

تاج‌های فولادی ضد زنگ به‌عنوان یکی از درمان موقتی برای دندان محسوب می‌شوند، این تاج‌ها به‌راحتی ساخته می‌شوند،از موارد استفاده از آن‌ها می‌توان به مراقبت از دندان آسیب‌دیده پیش از جایگذاری دندان دائمی اشاره کرد. همچنین این نوع تاج دندان بیشتر برای کودکان استفاده می‌شود.

تاج دندان فلز

یکی از دلایلی که دندان‌پزشک از این نوع تاج استفاده می‌کند کاربرد راحت  و ماندگاری بالای آن است.  البته باید دقت داشته باشید که رنگ ازن تاج‌ها اصلاً شبیه به رنگ دندان طبیعی نیست. این نوع از تاج دندان به‌وسیله فلزات گران‌قیمت مثل طلا، پالادیوم و غیره یا آلیاژهای فلزات پایه مثل نیکل، تولید می‌شود.

استفاده از این نوع تاج‌ها موجب کم شدن سایش دندان‌های اطراف بیمار می‌شود. تاج فلزی یکی از مقاوم‌ترین تاج‌ها است و بسیار کم پیش می‌آید که ترک بخورد یا بشکند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴

تاج موقت در مقابل تاج‌های دائمی

در این قسمت از مطلب تاج دندان چیست قصد داریم به مقایسه تاج موقت و دائمی بپردازیم. دندان‌پزشک می‌تواند تاج‌های موقت را در کلینیک خود تولید کند درحالی‌که برای تولید تاج‌های دندانی دائمی باید از لابراتوار استفاده کرد.

به‌صورت معمول، تاج‌های دندانی موقت با جنسی از فولاد ضد زنگ و یا مواد بر پایه اکریلیک تولیدشده و می‌تواند به‌عنوان یک ترمیم موقتی تا هنگام آماده شدن تاج دائمی از آن‌ها استفاده شود.

آماده‌سازی دندان برای کارگذاری تاج دندان توسط دندان‌پزشک

آماده کردن دندان برای قرار دادن تاج دندان اغلب به دو جلسه نیاز دارد. مرحله نخست شامل معاینه و آماده کردن دندان است، بازدید دوم شامل نصب کردن تاج دائمی می‌شود.

در نخستین ملاقات برای آماده کردن تاج دندان، دندان‌پزشک شما امکان دارد چند عکس به‌وسیله پرتوهای ایکس، از دندان‌های شما گرفته شود تا ریشه دندان دریافت‌کننده‌ی تاج و استخوان پیرامون آن را بررسی نماید.

اگر دندان پوسیدگی وسیعی داشته باشد یا خطر عفونت یا آسیب‌دیدگی پالپ دندان وجود داشته باشد، امکان دارد در آغاز برای از بین بردن آن به روت کانال تراپی (عصب‌کشی) نیاز داشته باشید.

در زمان مراجعه دوم، دندان‌پزشک شما تاج دندان موقت را برمی‌دارد و تناسب و رنگ تاج دائمی را خواهد کرد. اگر همه مسائل قابل‌قبول باشد، بی‌حسی موضعی برای بی‌حس نمودن دندان مورداستفاده قرار می‌گیرد و تاج تازه به‌صورت دائمی در مکان خود متصل می‌شود.

آماده‌سازی دندان برای کارگذاری تاج دندان

بلیچینگ دندان چگونه انجام می‌شود؟

اقدامات قبل از کارگذاری تاج دندان چیست؟

در این قسمت مبحث تاج دندان چیست به اقدامات پیش از تاج‌گذاری می‌پردازیم. پیش از آغاز فعالیت کارگذاری تاج دندان، دندان‌پزشک شما دندان و بافت لثه پیرامون آن را بی حس خواهد نمود.

در مرحله بعدی، دندان و سطح و لبه‌های آن که تاج روی آن قرار می‌گیرد تا مقدار معینی تراشیده خواهد شد تا محیطی برای تاج فراهم آید. میزان تراش بستگی به مدل تاج به‌کاربرده شده دارد.

از سمت دیگر، اگر بخش بزرگی از دندان از بین رفته باشد (به علت پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی)، دندان‌پزشک شما از ماده ترمیم‌کننده‌ای برای تولید دندان برای حمایت از تاج مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کامپوزیت دندان از بهترین راه‌هایی است که برخی از نواقص رایج دندانی از جمله لکه و شکستگی دندانی را درمان می کند. اما روش انجام کامپوزیت دندان چگونه است؟

اقدامات پس از تغییر شکل و تراشیدن دندان برای کارگذاری تاج دندان چیست؟

زمانی که دندان‌ها تغیر شکل دادند، دندان‌پزشک باید یک خمیر یا بتونه‌ای به‌خصوص را مورد استفاده قرار دهد تا  بتواند آن قسمتی از دندان که قرار است تاج روی آن قرار بگیرد را بسازد.

البته باید توجه شود که برخی اوقات، برداشت‌های دندانی  (اشکال) از طریق یک اسکنر دیجیتال انجام می‌شود.

استفاده از روش برداشت تاج دندان از قسمت بالا و همین‌طور قسمت پایینی دندان برای جایگذاری تاج دندان انجام می‌شود به این خاطر که پزشک مطمئن شود دندان‌های شما به‌صورت طبیعی رو هم قرار می‌گیرند.

در آزمایشگاه دندانپزشکی برداشت‌ها یا اسکن‌ها فرستاده می‌شود تا تاج دندان از روی آن ساخته شود. مراحل ساخت تاج دندان اغلب دو تا سه هفته طول می‌کشد و سپس به دست شما می‌رسد. اگر از تاج پرسلن استفاده کنید، دندان‌پزشک شما باید رنگی را انتخاب کند که به شبیه به رنگ دندان‌های طبیعی‌تان باشد.

حال که متوجه شدید تاج دندان چیست باید دقت داشته باشید که شما برای نصب تاج دندان و ساخت آن حداقل باید چندین دفعه برای آماده‌سازی به مطب دندان‌پزشک بروید.

درباره فرق لمینت با کامپوزیت بیشتر بدانید.

مراقبت از تاج دندان موقت

با محافظت صحیح و مرتب از تاج‌های دندانی می‌توانید دوام و طول عمر آن‌ها را تا سال‌های زیادی تضمین کنید:

اجتناب از خوردن غذاهای چسبنده و سخت

درست است که پایداری و استحکام تاج‌های دندانی زیادی است ولی باوجوداین  می‌توانند درست مثل دندان‌های طبیعی دچار مشکل شوند. جویدن یخ یا آب‌نبات‌هایی که سفت هستند می‌توانند تاج دندان شمارا خرد کند و یا آن‌ها را بشکنند.

غذاهای چسبنده و یا غذاهایی که احتیاج به جویدن به مقدار بالا را دارند هم می‌توانند موجب شل شدن یا ضعیف شدن تاج‌ها شوند. به همین خاطر بهتر است که تا جای ممکن از خوردن این غذاها خودداری کنید.

مسواک زدن و به‌کارگیری از نخ دندان

در این قسمت از مقاله تاج دندان چیست به اهمیت مسواک و نخ دندان خواهیم پرداخت. تاج دندان امکان دارد مصنوعی باشد ولی دندان‌های پشتی آن طبیعی است و حتماً به بهداشت روزانه احتیاج دارند.

حتی اگر تاج تمام سطح دندان را بپوشاند شما بازهم باید دندان را به شکل دقیق مسواک بزنید تا پلاک و جرم روی آن را نگیرد. به‌کارگیری از نخ دندان هم بسیار ضروری بوده زیرا با استفاده از نخ دندان می‌توانید ذرات مواد غذایی میان تاج و لثه را در دندان پیرامونی خود از بین ببرید.

برخی اوقات امکان دارد که با خوردن غذاهای داغ یا سرد دچار آلرژی شوید که در این صورت بهتر است خمیردندان‌های تولیدشده برای دندان‌های حساس را مورداستفاده قرار دهید.

دوری نمودن از عادت‌های بد

آیا شما نیز عادت دارید ناخن‌هایتان را بجوید؟ یا برای مثال سر مداد و اشیاء سخت؟ این عادات بد نه‌فقط می‌توانند تاج‌های دندانی را از بین ببرند بلکه دندان‌های طبیعی را هم دچار شکستگی و صدمه می‌کنند.

افزون بر این اشیاء سفت می‌توانند میان لثه‌های شما قرارگرفته و به آن‌ها صدمه بزنند. پس اگر تابه‌حال موفق به ترک این عادات نادرست نشده‌اید تلاش کنید بعد از دریافت تاج‌های دندانی این عادات را کنار گذاشته و سلامتی دندان‌های طبیعی و دوام تاج‌های دندانی را تضمین کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴

عمر تاج دندان چقدر است؟

در پایان مبحث تاج دندان چیست به عمر تاج می‌پردازیم. عمر تاج مصنوعی طبق مسائل متنوعی تعیین می‌شود ولی به شکل کلی می‌توان حداقل ده الی پانزده سال تاج دندان را مورداستفاده قرار داد.

انتخاب مدل مناسبی از تاج دندان، مراقبت درست برای پیشگیری از پوسیدگی و صدمه دهان و دندان یا بیماری لثه، پرهیز از عادت‌های بد مانند دندان‌قروچه، جویدن یخ یا ناخن‌ها، شکستن آجیل یا اجسام سخت به‌وسیله دندان، باز کردن بسته‌ها به‌وسیله دندان و بسیاری مسائل دیگر در کنار جنس تاج دندان در طول عمر آن اثر خواهد گذاشت.

منبع مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button