کامپوزیت ونیر دندان چیست؟ بررسی جامع مزایا و معایب

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

کامپوزیت ونیر (composite veneers) یک لایه نازک همرنگ با مینای دندان است که روی دندان قرار می گیرد و لکه های دندانی، تغییرات رنگی دندان ها به مرور زمان و فواصل بین دندان ها را پوشش می دهد. دوام و کیفیت مواد کامپوزیت ونیر به خاطر کامپوزیت‌های نانو بسیار بیشتر است و جزو روش های مقرون به صرفه در حیطه دندانپزشکی زیبایی و اصلاح طرف لبخند قرار می گیرد. در ادامه با مزایا، معایب و مراحل نصب کامپوزیت ونیر دندان مفصل اشنا می شویم.

کامپوزیت ونیر چیست؟

در حال حاضر راه های مختلفی برای رفع مشکلات دندانی دارد. استفاده از روکش های دندانی به صورت موقت یا دائم از جمله راه هایی است که توسط دندانپزشکان نیز توصیه می شوند. یکی از انواع روکش ها که کاربرد بسیار مناسبی برای رفع آسیب های دندانی دارد، استفاده از کامپوزیت دندان است.

کامپوزیت ونیر از دسته روکش های دندانی است که پوسته های نازکی دارند و در قسمت جلویی دندان قرار می گیرند تا ظاهر آن را بهبود بخشند. کامپوزیت ونیر در حقیقت تنها یکی از چندین روش موجود برای تغییر ظاهر دندان ها و اصلاح طرح لبخند است. شکل دادن مینای دندان، باندینگ و استفاده از تاج های دندانی را می توان به عنوان سایر روش های درمانی معرفی کرد.

کامپوزیت دندان نمونه کار دکتر نوشین نصیری

به طور کلی دو نوع اصلی از روکش های دندانی وجود دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرند. روکش های پرسلن و روکش های کامپوزیت که از آن ها به عنوان کامپوزیت ونیر نیز یاد می شود. روکش های پرسلن به صورت سفارشی ساخته می شوند و شرایطی کاملا متناسب با دندان های فرد دارند با این حال کامپوزیت ونیر ها از رزین به رنگ دندان ساخته می شوند و این همان ماده ای است که برای اتصال دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت های بسیار زیادی در استفاده از هر یک از کامپوزیت ونیر ها و پرسلن ها وجود دارد اما نکته حائز اهمیت در رابطه با انتخاب هر کدام آن است که به سطح مشکل دندان های خود توجه داشته باشید و با بررسی بودجه شخصی خود یک گزینه را استفاده کنید.

عمر روکش کامپوزیت ونیر چقدر است؟ سایت انگلیسی healthline دراین باره می گوید:

امروزه روکش های کامپوزیت نسبت به گذشته دوام بیشتری دارند و به طور متوسط ۵ تا ۷ سال قابل استفاده هستند. البته می توانید با رعابت بهداشت دندان و مراقبت از آن، عمر روکش کامپوزیت را افزایش دهید.

قبل و بعد کامپوزیت دندان نمونه کار از دکتر نوشین نصیری

طراحی لبخند با دندانپزشکی دیجیتال با استفاده از کامپیوتر است که در آن از فناوری (DSD) استفاده می شود.

کامپوزیت ونیر در زیبایی دندان بسیار حائز اهمیت است و می تواند ظاهر دندان ها و لبخند فرد را به طور کلی تغییر دهد. یکی از مهم ترین نکات در رابطه با استفاده از کامپوزیت ونیر آن است که هر فرد با توجه به نیاز های خودش می تواند از آن استفاده کند.

در حقیقت کامپوزیت ونیر با توجه به شکل دندان های هر فرد به صورت جدا گانه طراحی می شوند. این روش درمانی تهاجم بسیار کمی دارد و با بی حسی موضوعی می تواند به نتیجه برسد. این روکش ها به صورت مستقیم روی دندان قرار می گیرد و می توانند به صورت سفارشی برای هر فرد ساخته شوند.

اصلاح طرح لبخند مراجعه کننده دکتر نوشین نصیری با کامپوزیت ونیر

برای کسب اطلاعات بیشتر، اخذ مشاوره کامپوزیت و دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

چه کسانی می توانند از کامپوزیت ونیر استفاده کنند؟

روکش های دندانی به طور کلی می توانند نقایص موجود در دندان را بپوشانند و لبخندی زیبا و درخشان را به فرد هدیه دهند. این نقص می تواند شامل دندان هایی باشد که کج شده یا شکسته اند.

تغییر رنگ و همچنین لکه هایی که روی دندان ایجاد شده است نیز ظاهر دندان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. فرسودگی مینای دندان نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند در ظاهر دندان ها تاثیر گذار باشد و استفاده از کامپوزیت ونیر می تواند این مشکلات را به طور کلی حل کند.

کامپوزیت دندان قسمت جلویی دندان ها را می پوشاند و نسبت به تاج ها که کل دندان را پوشش می دهند بسیار نازک تر هستند. تاج های دندانی همچنین نیاز به آن دارد که قسمت عمده ای از دندان اصلاح و بریده شود و این در حالی است که در استفاده از کامپوزیت ونیر ممکن است به بریدن دندان نیازی نباشد یا کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

اگر دندان های شما شکل منظمی دارند ولی شما می خواهید ظاهر یا رنگ آن ها را تغییر دهید، روکش های دندانی به طور کلی می توانند گزینه ای بسیار مناسب برای شما قلمداد شود. تاج های دندانی بیش تر برای دندان هایی استفاده می شوند که سطح آسیب وارد شده به آن ها بیش تر باشد.

ونیر کامپوزیت دندان در کلینیک دکتر نوشین نصیری

ایمپلنت دیجیتال دندان چیست؟ ایمپلنت دیجیتال روش نوین ایمپلنت دندان است که بدون درد، جراحی و بخیه کاشت دندان انجام می شود.

انواع ونیر کامپوزیت دندان

زمانی که قصد استفاده از انواع روکش های دندانی را دارید، باید به دندانپزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید، پس از انجام مشورت های مناسب شما به طور کلی دو نمونه کامپوزیت ونیر را در دسترس خواهید داشت، کامپوزیت ونیر های مستقیم و کامپوزیت ونیر های غیر مستقیم.

کامپوزیت ونیر های مستقیم روکش های ساخته شده از ماده رزین هستند که به صورت مستقیم بر روی دندان های شما قرار می گیرند. برای استفاده از این روکش ها نیازی به صرف زمان زیاد ندارید و روکش های دندانی شما به سرعت آماده می شوند و تهاجم استفاده شده در این نوع از کامپوزیت دندان به حداقل می رسد.

نوع دوم از انواع کامپوزیت ونیر، کامپوزیت ونیر غیر مستقیم است. تفاوت اصلی بین روکش های کامپوزیتی مستقیم و غیر مستقیم روند استفاده از آن ها است نه ماده ای که برای ساخت و تولید از آن ها استفاده می شود.

در ابتدای امر همچون روش مستقیم، دندانپزشک باید دندان را آماده کند اما تفاوت آن است که روکش دندان خارج از دندان در کلینیک دندانپزشکی یا در آزمایشگاه ساخته می شود.

تا زمانی که کامپوزیت ونیر ساخته شود، دندانپزشک از روکش های موقتی استفاده می کند تا بتواند شرایط اولیه استفاده از روکش ها را برای شما تداعی کند. زمانی که کامپوزیت ونیر آماده شد، دندانپزشک قرار ملاقات جدیدی را با شما تنظیم خواهد کرد.

در این مرحله روکش های موقتی از دندان های شما جدا می شود و دندانپزشک با استفاده از یک ماده چسبنده روکش های ساخته شده خارج از دهان را به دندان های شما وصل می کند.

کامپوزیت ونیر هایی که خارج از محیط دهان ساخته می شوند دوام بیش تری دارند و در برابر سایش مقاومت می کنند و احتمالا شکستن و خراب شدن آن ها بسیار کم تر است. به همین دلیل اما می توان گفت که هزینه استفاده از کامپوزیت های مستقیم کمتر از کامپوزیت های غیر مستقیم است.

اصلاح رنگ و فرم دندان‌ها با 20 واحد کامپوزیت ونیر سوئیسی

بهترین دندانپزشک زیبایی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ در این مقاله به آن پرداختیم.

کامپوزیت ونیر نانوسرامیکی

در گذشته رزین‌های کامپوزیتی همراه با موادی مانند سیلیس ترکیب می‌شد تا جلا و درخشش بهتری پیدا کند و ظاهری مانند پلاستیک نداشته باشد. با این حال همچنان ظاهر آن مانند دندان طبیعی نبود و ماندگاری آن نیز محدود بود.

رنگ‌پذیری کامپوزیت ونیرهای قدیمی نیزبالا بود و به سرعت با مصرف چای، قهوه و مواد خوراکی رنگی، تیره می‌شد. امروزه اما کامپوزیت‌های سرامیکی و نانوسرامیکی به بازار آمده‌اند که در ترکیب آن از ذرات ریز سرامیکی و یا مواد نانوسرامیکی استفاده شده است.

در کلینیک دندان‌پزشکی دیجیتال دکتر نصیری، از مواد کامپوزیت آی پی اس (IPS) استفاده می‌شود که ذرات نانوسرامیکی درون کامپوزیت، ظاهری مانند روکش‌های پرسلن و شبیه به دندان طبیعی به دندان می‌بخشد.

این کامپوزیت‌ها دوام بالاتری دارند و در صورت مراقبت و نگهداری مناسب، بیش از ۱۰ سال دوام خواهند داشت. همچنین در کنار جلا و درخشندگی مناسب و شفافیتی مانند مینای طبیعی دندان، رنگ‌پذیری کم‌تری نیز دارند که موجب می‌شود به پالیش زیادی نیاز نداشته باشند.

قبل و بعد ونیر کامپوزیت دندان ها

بسیاری از افراد برای زیباسازی دندان‌های خود و ایجاد طرح لبخند زیبا از روش‌هایی چون لمینت دندان به صورت سرامیکی و کامپوزیتی استفاده میکنند.

طول عمر کامپوزیت ونیر

عوامل متعددی در ماندگاری روکش های کامپوزیتی دخیل هستند و رعایت نکاتی که دندانپزشک در جلسات مشاوره ۶ ماهه به شما می گوید می تواند باعث افزایش عمر کامپوزیت ونیر دندان شود.

در مقام مقایسه با روکش های پرسلن اما می توان گفت که دوام کم تری دارند. پس از گذشت این بازه زمانی، فرد باید به فکر ترمیم کامپوزیت دندان خود باشد.

مراقبت های بهداشتی مناسب از دندان ها می تواند باعث افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر شود. جویدن اجسام و خوراکی های سفت مانند سیب یا یخ می تواند به دندان ها آسیب وارد کند. همچنین مسواک زدن با مسواک نرم و خمیر دندان های غیر ساینده نیز از عوامل دیگری است که می تواند به طول عمر کامپوزیت ها بیافزاید.

برخی از دندانپزشکان حتی رژیم های غذایی را پس از عمل به افراد ارائه می دهند که با استفاده از آن مصرف نوشیدنی ها و خوراکی هایی که ایجاد رنگ و لکه می کنند مانند چای و قهوه را کنترل می کنند.

به طور کلی حتما در رابطه با شرایط نگهداری از کامپوزیت ونیر با دندانپزشک خود صحبت کنید چرا که عوامل آسیب رسان به دندان های شما می تواند به کامپوزیت ها نیز آسیب وارد کند.

کامپوزیت ونیر برای اصلاح طرح لبخند

با توجه به نکاتی که در بالا به آن ها اشاره شد گاهی مجبور به تعویض روکش دندان می شویم. در ادامه ویدئویی از دکتر نوشین نصیری در حال جایگزینی کامپوزیت های بد رنگ و قدیمی مراجعه کننده با لمینت سرامیکی را مشاهده می کنید:

نقش تخصص دندان‌پزشک در موفقیت کامپوزیت ونیر

از آنجایی که تمامی مراحل انجام کامپوزیت ونیر برای اصلاح طرح لبخند در یک جلسه و توسط دندان‌پزشک زیبایی انجام می‌شود، مهارت، دقت و تجربه دندان‌پزشک در این زمینه بسیار مهم است. دکتر نوشین نصیری با سال‌ها فعالیت در زمینه دندان‌پزشکی زیبایی، در استفاده از تکنیک‌های اصلاح فرم دندان و طرح لبخند مهارت دارند.

برای مثال ایجاد فرم طبیعی دندان و همچنین استفاده از تکنیک زیرسازی با انجام دو لایه کامپوزیت ونیر، از مواردی است که در کنار بهره گیری از مواد نانوسرامیکی، فرم نهایی دندان‌ها و جلا و درخشندگی آن را بسیار به دندان‌های طبیعی نزدیک می‌کند. برای انتخاب بهترین دکتر برای کامپوزیت دندان در تهران سوابق دندانپزشک منتخب خود را بررسی و مدارک علمی او را جستجو کنید.

نمونه کار دکتر نوشین نصیری برای اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر

آیا کامپوزیت دندان شکسته جلو قابل انجام است؟ را در این مقاله بخوانید.

مراحل نصب کامپوزیت ونیر دندان

دندانپزشک در مرحله اول دندان های شما را تمیز می کند تا آماده انجام عمل نصب روکش های کامپوزیتی شوید. در مرحله بعد ممکن است دندانپزشک مجبور شود تا یک لایه نازک از مینای دندان شما را به بردارد تا مواد مورد استفاده به دندان شما بچسبد.

در برخی از مواقع و زمانی که نیاز به ایجاد تغییرات جزئی و همچنین تغییر در رنگ دندان وجود دارد، نیازی به بریدن و شکل دادن دندان های اصلی وجود ندارد.

طول پروسه درمان به این موضوع بستگی دارد که برای شما از روکش های مستقیم استفاده شود یا غیر مستقیم. در روش استفاده مستقیم از روکش های کامپوزیتی دندانپزشک برای این که بتواند روکش ها را به دندان شما بچسباند تغییراتی را در مینای دندان ایجاد می کند.

سپس از یک ماده چسبنده استفاده می کنند تا رزین کامپوزیت به دندان های شما بچسبد و در آخر لایه بسیار نازکی از کامپوزیت را به سطح دندان های شما می چسبانند. با استفاده از نور لیزر لایه های کامپوزیت خشک می شود تا سریعا سخت شده و آماده استفاده شوند.

این امکان برای شما وجود دارد که رنگ روکش های کامپوزیتی خود را انتخاب کنید. در این مرحله دندانپزشک می تواند رنگ های رزین کامپوزیت را با هم مخلوط کند تا روکش های شما طبیعی به نظر برسد.

در روش غیر مستقیم، دندانپزشک در مرحله اول دندان های شما را آماده می کند و پس از آن از دندان های شما قالب گیری می کند. ونیرهای غیر مستقیم خارج از دهان ساخته می شوند. وقتی روکش های غیر مستقیم آماده شدند، دندانپزشک با استفاده از ماده ای چسبنده آن ها را به دندان ها می چسباند.

سپس روکش های کامپوزیتی را به دندان ها متصل می کند. در این روش نیز از حرارت های نوری استفاده می شود تا چسب ها خشک شوند. در نهایت دندانپزشک پس از بررسی شرایط دندان ها، آن ها را تمیز می کند و در صورت نیاز لبه های آن ها را حالت می دهد تا صاف شده و به کیفیت و شکل مورد نظر برسند.

روش درمانی استفاده از کامپوزیت ونیر نیازی به بیهوشی ندارد و بی حسی موضعی می تواند برای انجام این کار کافی باشد. در بسیاری از موارد افراد پس از استفاده از روکش ها می توانند بلافاصله پس از ترک کلینیک دندانپزشکی به زندگی عادی خود بازگشته و فعالیت های روزانه خود را از سر گیرند.

پیش از استفاده از کامپوزیت ونیر بهتر است تحقیقات لازم جهت پیدا کردن یک دندانپزشک متخصص و باتجربه را انجام دهید تا بتوانید از موفقیت انجام این عمل مطمئن شوید و ریسک شکست را کاهش دهید.

کاندیدای مناسب کامپوزیت دندان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کامپوزیت دندان و دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

مزایا و معایب ونیر کامپوزیت دندان

در استفاده از کامپوزیت ونیر نیز مزایا و معایبی وجود دارد که بهتر است هر فرد پیش از مراجعه به دندانپزشک از آن ها مطلع باشد و در صورت نیاز اطلاعات بیش تری را در صحبت با دندانپزشک خود به دست آورد.

مزایای ونیر کامپوزیت 

روکش های کامپوزیت اغلب به سرعت آماده می شود و می توانند همان روز روی دندان قرار گیرند و این می تواند یکی از نکات مثبت در استفاده از آن ها باشد.

برای مثال فرض کنید فردی پیش از یک جلسه مهم دچار آسیب های دندانی شود، بدون تردید استفاده از کامپوزیت های یک روزه می تواند به او کمک کند تا با اعتماد به نفس در جلسه حاضر شود. زمانی که روکش کامپوزیتی بر روی دندان وصل شود، شکل و صیقل داده شود، بسیار طبیعی به نظر خواهد رسید.

یکی از مزیت های استفاده از کامپوزیت طرح لبخند این است که مینای دندان آسیب جدی نمی بیند و لایه نازکی از رزین به صورت مسقیم بر روی دندان قرار می گیرد تا مشکلات دندان را بر طرف سازد. این ماده به راحتی می تواند ظاهری زیبا تر و بهتر به دندان های شما ببخشد.

درمان به کمک این روش به تعداد دندان هایی که فرد می خواهد اصلاح کند بستگی دارد. در این روش درمانی نیازی به تراشیدن دندان ها وجود ندارد و به همین دلیل است که در اولین مراحل درمان و پس از اولین جلسه می توان تحولات اولیه را مشاهده کرد.

معایب ونیر کامپوزیت 

کامپوزیت ونیر قوی ترین روش درمانی موجود در بازار نیست. با گذشت زمان احتمال اینکه آن ها دچار مشکلاتی مانند ترک شوند بسیار بیشتر از پرسلن ونیرها است اگرچه امکان ترمیم آن ها نیز وجود دارد.

این امکان وجود دارد که در اثر گذر زمان رنگ کامپوزیت ها تغییر پیدا کند و این سبب خواهد شد تا رنگ دندان ها و کامپوزیت ونیر متفاوت از یکدیگر باشد. طول عمر این روکش ها می تواند تا ۸ سال باشد و در این دوره جذابیت ظاهری نخواهند داشت.

به طور کلی می توان مزایای و معایب استفاده از کامپوزیت ونیرز ها را چنین بیان کرد:

معایب کامپوزیت دندان مزایا کامپوزیت دندان
طبیعی شدن آن ها دشوارتر از پرسلن ونیر است هزینه های مقرون به صرفه
بیشتر از سایر ونیرها در معرض خطر آسیب هستند سریع ترین نوع ونیرها برای استفاده
عمر کوتاه تر نسبت به پرسلن ونیر نگهداری و اصلاح آن ها آسان است
امکان لکه دار کردن مینای دندان امکان اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند با 16 واحد کامپوزیت ونیر سرامیکی ips

چه کسانی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده کنند؟

به طور خاص، کاندیدای ایده آل برای استفاده از ونیر کسی است که دارای نقص جزئی در زیبایی و یا دندان های بسیار لک شده باشد. همچنین برای افرادی که کامپوزیت در نظر دارند، داشتن بهداشت دهان و دندان، مینای دندان کافی، دندان های کاملاً صاف، نداشتن سابقه دندان ساییدن یا فشردن دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

کامپوزیت ونیرها یک راه حل عالی برای افرادی هستند که دندان های آن ها لکه های سطح متوسط و خفیف دارد و نمی توان آن ها را با روش های سفید کننده از بین برد اما در صورتی که سطح لکه ها به شدت عمیق باشد، دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا فرد قادر به استفاده از کامپوزیت ها برای پوشش دادن آن لکه ها خود بود یا خیر.

رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت کامپوزیت ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. افرادی که از کامپوزیت های دندانی استفاده می کنند، باید روزانه حداقل دوبار مسواک بزنند و از نخ دندان نیز استفاده کنند.

در غیر این صورت ممکن است دندان های طبیعی آن ها آسیب ببیند یا بیماری های لثه به سراغ آن ها بیاید و در این صورت نیز آن ها می توانند کامپوزیت ونیرهای خود را از دست بدهند.

افراد سیگاری یا افرادی که به شدت به نوشیدن چای و قهوه عادت دارند نیز نباید از این درمان استفاده کنند چراکه ممکن است بعد از گذر مدت نسبتا کوتاهی کامپوزیت ونیرها رنگ اصلی خود را از دست داده و همچنین لکه دار شوند.

افرادی که از بیماریهای لثه یا پریودنتال رنج می برند نیز نمی توانند گزینه های مناسبی برای استفاده از این روش باشند چرا که این امکان برای آن ها وجود دارد تا دندان های خود را نیز به طور کامل از دست بدهند.

این افراد در ابتدای امر باید بیماری لثه خود را درمان کنند و پس از آن به فکر استفاده از ونیرها باشد. در این صورت احتمال استفاده طولانی مدت از کامپوزیت ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

لومینیرز دندان چیست و با لمینیت سرامیکی و کامپوزیت ونیر چه تفاوتی دارد؟

کامپوزیت ونیر در کلینیک دندانپزشکی دیجیتال

تفاوت باندینگ دندان و کامپوزیت ونیر چیست؟

متریالی که در کامپوزیت ونیر دندان و باندینگ دندان استفاده می‌شود مشابه است؛ اما این دلیل بر یکسان بودن این دو روش نیست. در واقع تفاوت این دو روش در نحوۀ قرار دادن مواد کامپوزیت روی دندان است. با کمک باندینگ دندان فقط بخشی از دندان شما که نیاز به ترمیم و اصلاح دارد پوشانده می‌شود؛ اما با انجام کامپوزیت ونیر، تمام سطح دندان پوشیده می‌شود.

این موضوع می‌تواند بر تفاوت قیمت باندینگ دندان با کامپوزیت ونیر نیز تأثیر بگذارد. برای پوشاندن کل سطح دندان، به متریال بیشتری احتیاج است پس به دنبال آن باید هزینۀ بیشتری برای خرید مواد بپردازید.

بلیچینگ دندان روشی برای سفید کردن دندان ها است؛ اما کامپوزیت به این دلیل استفاده نمی شود.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

برای پاسخ به سؤال این‌که ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت ونیر دندان‌ها باید به مشکلت دهان و دندان توجه نمود. اگر بیماری دهان و دندان خیلی جدی باشد مانند بیرون‌زدگی عمیق و یا ناهنجاری‌های فک، بهتر است که قبل از انجام کامپوزیت از ارتودنسی بهره برد و برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر و لبخندی جذاب‌تر در آخر از کامپوزیت استفاده نمود.

بنابراین اگر مشکلات دندان زیاد نباشد کامپوزیت راه مطلوبی برای اصلاح رنگ و شکل دندان‌ها خواهد بود و تأثیر چشمگیری در بهتر شدن زیبایی دندان‌ها خواهد داشت.

در صورتی که شرایط فرد مورد بررسی دقیق قرار گیرد، بهتر در این رابطه می توان پاسخ داد. با این حال در صورتی که ایراد ظاهری دندان های شما جزئی است و می خواهید در بازه زمانی کوتاهی آن را برطرف سازید، استفاده از کامپوزیت توصیه می شود.

اما در صورتی که مشکلات مربوط ساختار دندان های شما شدید باشد، باید در نظر داشته باشید که استفاده از ارتودنسی می تواند بسیار مفید تر و کارآمد تر باشد.

در صورتی که دندان های شما نیاز به اصلاح ظاهر داشته باشد کامپوزیت و در صورتی که نیاز به تغییر ساختار داشته باشد، ارتودنسی گزینه بهتری برای شما خواهند بود.

با یک نگاه اساسی می‌توان به این نتیجه دست‌یافت که نظم دادن دندان‌ها و پس‌ازآن فرم دهی آن‌ها مطلوب‌ترین راهکار برای دستیابی به یک نتیجه خوب در زیبا شدن دندان‌هاست. به همین خاطر همان‌قدر که نمی‌توان کامپوزیت و ارتودنسی را به‌عنوان جایگزین خوبی برای هم به کاربرد، می‌شود به این دو راه  تحت عنوان یک مکمل برای زیبایی و متناسب کردن دندان‌ها نگاه کرد.

کامپوزیت بهتر است یا ارتودنسی

عوارض کامپوزیت ونیر

یکی از شایع ترین عوارض کامپوزیت ونیر، حساسیت دندان است. این حساسیت معمولاً خفیف است و طی چند روز از بین می رود. برای کاهش حساسیت دندان پس از کامپوزیت، می توانید از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید. سایر عوارض کامپوزیت ونیر به شرح زیر است:

  • تغییر رنگ کامپوزیت: کامپوزیت ونیر ممکن است در معرض مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی، به مرور زمان تغییر رنگ دهد. برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت، باید از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی خودداری کنید.
  • ترک خوردن یا شکستن کامپوزیت: کامپوزیت ونیر ممکن است در اثر ضربه یا فشار زیاد، ترک خورده یا شکسته شود. برای جلوگیری از ترک خوردن یا شکستن کامپوزیت، باید از جویدن یخ یا مواد غذایی سفت خودداری کنید.
  • حساسیت لثه: در موارد نادر، کامپوزیت ونیر ممکن است باعث حساسیت لثه شود. این حساسیت معمولاً خفیف است و با مراقبت های مناسب از بین می رود.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

بعد از انجام عمل، یکی از نکاتی که برای افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر بسیار حائز اهمیت است، حفظ بهداشت دهان و دندان است. شما باید روش صحیح مسواک زدن را بیاموزید و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و از نخ دندان نیز استفاده کنید. همچنین شما باید از استفاده از خمیر دندان های ساینده نیز پرهیز کنید. برای آشنایی با بهترین مسواک و خمیر دندان برای کامپوزیت دندان این مقاله را مطالعه کنید.

در این رابطه می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه ممکن را پیش روی شما قرار دهند. در برخی از مواقع دندانپزشکان به بیماران توصیه می کنند که از مسواک های برقی استفاده کنند تا بتوانند از بهداشت دهان و دندان اطمینان حاصل کنند.

یکی از مواردی که می تواند به شما کمک کند تا عملکرد کامپوزیت دندان را بهبود ببخشید، پرهیز کردن از استعمال دخانیات است. نوشیدن قهوه، چای و نوشابه های رنگی نیز پرهیز کنید یا مصرف آن را بسیار معتدل کنید.

استفاده از سس های گوجه فرنگی یا خردل و همچنین غذاهای رنگی که مینای دندان را لکه دار می کند را محدود کنید و در صورت امکان پذیری، مصرف آن ها را ترک کنید. برای مطالعه بیشتر درباره روشهای مراقبت بعد از کامپوزیت این مقاله را از دست ندهید.

شما همچنین باید عادت های غذایی خود را تغییر دهید. مراقب باشید که چه چیزی را گاز می گیرید! در حقیقت شما نباید برای بریدن یا شکستن اشیا از دندان های خود استفاده کنید همچنین دندان های شما نباید وسیله ای برای باز کردن درب بطری باشد. گاز گرفتن خوردنی های سخت نیز می تواند به دندان های شما آسیب وارد کند.

شما همچنین باید به شدت از ساییدن دندان های خود به هم اجتناب کنید. افرادی که از دندان قروچه رنج می برند بهتر است با مشورت روانشناس حرفه ای این مشکل را رفع کنند یا با استفاده از محافظ های دندان قروچه یا نایت گارد مانع از ساییده شدن دندان ها به هم شوند. به طور کلی هر گونه اصطکاک شدید میان دندان ها می تواند آسیب جدی به کامپوزیت ونیرها وارد کند.

در صورتی که ورزش حرفه ای انجام می دهید و احتمال وارد شدن ضربه به صورت یا فک شما وجود دارد نیز حتما از محافظ های دندان استفاده کنید و این مورد را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا بتوانید احتمال ورود آسیب به دندان های خود را به حداقل برسانید چرا که هر چیزی که ممکن است دندان های طبیعی شما را بشکند و یا به آن آسیب وارد کند، می تواند باعث آسیب دیدن کامپوزیت دندان نیز شود.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی مفهوم کامپوزیت ونیر چیست پرداختیم. این روش توانسته کاربردهای بسیار گسترده‌ای را داشته باشد که هر کدام از آن‌ها اهمیت و مزیت‌های خاص خودشان را دارند.

چنانچه شما مشکلاتی نظیر ساییدگی دندان، فاصله بین دندان ها، پریدگی لبه دندان و… داشته باشید می‌توانید از کامپوزیت ونیر استفاده کنید. در این شیوه، دندانپزشک ابتدا شما را معاینه کرده و بر اساس مشکل شما نوع ونیر کامپوزیت را برای دندان‌های شما قرار می‌دهد.

نکته قابل توجه این است که تمام این اقدامات تنها در یک جلسه صورت می‌گیرد و این از شاخص‌ترین مزیت‌های این شیوه درمانی است. البته هزینه کمتر، دوام بالا و تشابه بیشتر با دندان‌های طبیعی از دیگر نقاط قوت این روش است.

سوالات متداول درباره کامپوزیت ونیر دندان

هزینه ی اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر چقدر است؟

هزینه انجام اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر کاملا به شرایط دهان و دندان‌های شما بستگی دارد. ممکن است پس از معاینه مشخص شود که شما به مواردی مانند اندو، ترمیم پوسیدگی و یا جرم‌گیری نیاز دارید تا ماندگاری کامپوزیت ونیر شما افزایش یابد.

اگر این درمان‌ها انجام نشود ممکن است در آینده موجب پوسیدگی دندان‌ها در زیر کامپوزیت ونیر و همچنین ایجاد بوی بد در دهان شود. همچنین علاوه بر هزینه درمان‌های جانبی، تعداد دندان‌هایی که به کامپوزیت نیاز دارند، دندان‌هایی که به تراش نیاز دارند و جنس مواد کامپوزیتی نیز در قیمت آن موثر خواهند بود.

به همین دلیل اگر نیاز دارید تا از قیمت نهایی کامپوزیت ونیر دندان‌های خود مطلع شوید، بهتر است با ما تماس بگیرید تا مشاوران کلینیک شما را راهنمایی کنند.

مهم ترین کاربردهای کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر به چند صورت می‌تواند برای اصلاح طرح لبخند استفاده شود که از جمله رایج‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  1. ترمیم دندان های پوسیده
  2. ترمیم کردن دندان‌های لپ پر شده
  3. استفاده به منظور ونیرهای کامپوزیتی

طول عمر کامپوزیت ونیر چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت ونیر به مراقبت بیمار از دندان و همچنین نحوه ی عملکرد دندانپزشک هنگام انجام کامپوزیت ونیر بستگی دارد. فاکتور اصلی در طول عمر ونیر کامپوزیت این است که شخص تا چه اندازه به بهداشت دهانی خود اهمیت می‌دهد

چه تعداد از دندان‌ها باید کامپوزیت شوند؟

معمولاً از کامپوزیت برای دندان‌های جلویی دهان استفاده می‌شود اما تعداد آن وابسته به انتخاب‌شده است.

طراحی لبخند با کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

لمینت به‌عنوان یک روش دائمی محسوب می‌شود اما استفاده از کامپوزیت به دلیل هزینه کمتر، ظاهر طبیعی‌تر و… بیشتر توصیه می‌شود.

تراش دندان برای کامپوزیت چقدر است؟

این روش بسیار کم تهاجمی است و به میزان کمی روی دندان تراش ایجاد می‌شود.

آیا امکان برداشتن کامپوزیت وجود دارد؟

درصورتی‌که برای دندان‌های شما مشکلی به وجود آمده باشد می‌توانید با مراجعه به پزشک آن‌ها را بردارید.

ممکن است کامپوزیت تغییر رنگ دهد؟

در صورت عدم نگهداری مناسب از کامپوزیت و رعایت نکردن بهداشت دهان ممکن است تغییر رنگ دهند.

اگر کامپوزیت دندان شکست چه کنیم؟

با مراجعه به دندان‌پزشک سریعاً اقدام به درست کردن آن نمایید.

۶۴ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام نمونه کارهایی که توی سایتتون هست بسیار زیبا هستن. من سوالم اینه برای پسربچه ۱۹ساله که دندونای جلوش کوتاه بلنده کامپوزیت خوبه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۶ تیر ۱۴۰۱ ۰۸:۲۳

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندانتان برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام من ۲۸سالمه و از بچگی یک دندون نیش دارم که نسبت به بقیه دندونام کوتاه تره ایا با روکش کامپوزیت میشه درستش کرد؟ من یک ماه دیگه عروسیمه میتونم حلش کنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۳ تیر ۱۴۰۱ ۰۶:۰۱

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندانتان برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • آلاله رئیسی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ ۱۲:۲۸

    سلام خانم دکتر من کامپوزیت ندارم اما سوالم اینه اگه بین دو تا دندون کامپوزیت شده پوسیدگی ایجاد بشه میشه ترمیمش کرد؟

    پاسخ
  • سلام میشه منو راهنمایی کنید. فک بالای دهنم از فک عقبی یکم پایینتره و ارزش عمل فک رو نداره اما میخام این چند میلی متر پر بشه ایا امکانش هست با کامپوزیت دندون اینا رو همردیف کرد؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۲ تیر ۱۴۰۱ ۰۶:۰۸

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس و ویدیو از ظاهر دندانتان برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام ببخشید برای هر دندون که کامپوزیت میشه هزینه اش چقدره؟ مرسی

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۵:۲۱

      سلام خدمت شما . لطفا برای اطلاع از هزینه ها با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • سارا ترکجززی
    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۸:۲۹

    سلام من سوالم اینه که میشه فقط ردیف دندونای جلو فک بالا و پایین رو کامپوزیت کنیم؟ همون تعداد دندونایی که توی لبخند زدن مشخص میشه منظورمه

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۵:۲۳

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندان هایتان برای ما ارسال کنید تا ببینیم کدام روش زیبایی برای شما مناسب تر است .

      پاسخ
      • سلام من بیشتر دندانهام پوسیده شده آیا برای دندانی که ریشه داشته باشه میشه روکش انجام بدین

        پاسخ
        • دکتر نوشین نصیری
          ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۳۱

          سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید و اگر بافت تاج از بین نرفته باشد دندان را میشود حفظ کرد .

          پاسخ
  • سلام خانم دکتر نصیری من ۸ساله که کامپوزیت دارم و رنگش تیره شده الان میتونم با لمینت عوضشون کنم؟ یا میشه سفیدشون کرد؟ لطفا راهنمایی کنین؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۵:۲۹

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندان هایتان برای ما ارسال کنید تا ببینیم ایا با پالیش کامپوزیت امکان روشن شدن کامپوزیت ها هست یا خیر .
      شماره جهت ارسال عکش : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • خانم موسوی
    ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ۰۶:۱۶

    سلام دکتر نصیری عزیز
    ببخشید من اگر کامپوزیت کنم و چند سال بگذره و رنگش یوقت عوض شه بازم میتونم بردارم و روکش های جدید بذارم؟ لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ۰۶:۵۶

      سلام خدمت شما . بله ولی اگر کامپوزیت ها کمی رنگ گرفته باشند شما میتوانید پالیش کامپوزیت انجام بدید .

      پاسخ
  • سلام من همیشه این مشکلو دارم که بین دندونام سیاه میشه و باید برم پوسیدگی رو بردارم تا دندونمو خراب نکنه الان میخام فاصله دندونمو با کامپوزیت پر کنم ایا امکانش هست و ممکنه بعدا دچار پوسیدگی بشه روکش هام؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱

      سلام خدمت شما . با استفاده مداوم از نخ دندان و حفظ کردن بهداشت و چکاپ دوره ایی مشکلی برای شما پیش نمی آید .

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید دندون های من سالمه فقط خیلی زرد شدن و بین دندون هام خیلی زرده میشه کامپوزیت کنم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۱۷

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندان هایتان برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام معمولا ونیر کامپوزیت دکتر نصیری برای چند تا از دندون بالا و دندون پایین انجام میشه و هزینه هر دندونش چقدره؟ ممنون میشم جواب بدین مرسی

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۰۹:۱۵

      سلام خدمت شما . چند واحد بودن کامپوزیت بستگی به طرح لبخند شما دارد و برای اطلاع از هزینه ها لطفا با کلینیک تماس بگیرید .

      پاسخ
  • سلام من ۸سال پیش کامپوزیت کردم الان بعضیاشون لب پر شدن یا رنگشون خیلی تغییر کرده میخاستم بدونم ونیر کامپوزیت دکتر نصیری برای برداشتن این روکش های قدیمی قابل انجام هستن یا باید لمینت کنم؟ البته همه دندونام سالمه ولی ورکش های خیلی بد شدن

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۰۹:۲۵

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندانتان برای ما ارسال کنید تا ما بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • محمد لطفی فر
    ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۲۸

    سلام روز خوش من تو نوجوانی با موتور زمین خوردم و دندون جلو فک بالا یه ترک خوردگی داره که دندون نشکسته ولی کاملا مشخصه میخساتم بدونم خانم دکتر نصیری برای کامپوزیت ونیر این مورد چه نظزی دارن؟ باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۰۹:۵۸

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندان هایتان برای ما ارسال کنید تا ما بهتر راهنماییتان کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام من بین دندونام پوسیدگی دارم و بعد ترمیم رنگشون با دندونای طبیعی خودم فرق داره خانم دکتر نصیری با کامپوزیت دندان می تونن درستتش کنن این تفوات رنگ رو؟ مرسی

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۰۴

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندان هایتان برای ما ارسال کنید تا ما بهتر راهنماییتان کنیم .
      شماره واتسااپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام میخاستم بدونم کامپوزیت ونیر دکتر نصیری از چه جنسی هستن؟ کیفیتشون چطوره؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۰۵

      سلام خدمت شما . لطفا برای اطلاعات بیشتر و دریافت هزینه ها با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • سلام خدمت شما همسرم دندوناشون رو کامپوزیت کردن الان میگن خوششون نمییاد و خیلی رنگش سفیده ایا می تونن عوضشون کنن؟ مرسی از شما

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید میشه از ختنم دکتر بپرسین که برای من که دندونام مرتبه وفقط یدونه اش یکمی زاویه داره بغیر اون همشون اینقد مرتبه انگار لمینت کردم ولی خیلی زرد شدن و هر راهی امتحان کردم سفید نمیشن کامپوزیت دندان بهتره یا سفید کنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۰۶:۲۹

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندانتان برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • مستانه حضرتی
    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۳۳

    سلام روز خوش من ۲۸سالمه و ۷سال پیش کامپوزیت کردم ولی چون رعایت نمیکردم و سرککار همیشه قهوه میخوردم الان رنگشون تیره شده امکانهش هست سفید بشن یا باید کامل عوضشون کنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۵۳

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندان هایتان برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر پسر من۱۸سالشه و بین دو سه تا دندونای جلوش فاصله هست الان میتونه دندوناشو کامپوزیت کنه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۵۵

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندان هایشان برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام ببخشین کامپوزیت دندان رو میشه کامل برداشت؟ به دندون اسیبی نمیرسه؟

    پاسخ
  • سلام کامپوزیت دندان رو میشه فقط برای چند تا دندون جلو انجام داد؟ هزینه هر دونه دندون چقدر میشه تقریبا؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۵۷

      سلام خدمت شما . برای اطلاع از هزینه ها لطفا با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر نصیری من جای یک دندانم خالیه و باید ایمپلنت کنم ولی میخام رنگشون با کامپوزیتی که انتخاب میکنم مو نزنه امکانش هست؟

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر عزیز بعد کامپوزیت دندان ممکنه دندون دچار پوسیدگی بشه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۵۹

      سلام خدمت شما . کامپوزیت روی سطح دندان گذاشته میشود و اگر مابین دندان ها را نخ دندان نکشید دچار پوسیدگی میشود .

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر بعد از کامپوزیت دندون بهتره اول نخ دندون بکشیم یا مسواک بزنیم؟ بعد اینکه رنگ خون میتونه رنگ کامپوزیت دندان رو عوض کنه؟ مرسی

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۱۳

      سلام خدمت شما . بله اول باید نخ دندان استفاده کنید و خیر خون رنگ کامپوزیت را تغییر نمیدهد .

      پاسخ
  • فرحناز مولایی
    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ۰۷:۵۹

    خانم دکتر تراش دادن دندان برای کامپوزیت حتما انجام میشه؟ چون من میخوام بعدها هر وقت که تونستم کامپوزیت رو بردارم. برام مهمه که دندون خودم آسیبی نبطنه. راهنمایی کنین ممنون میشم. که آیا روشی هست هم بتونم لبخند قشنگی داشته باشم هم دندون هام تراشیده نشه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۰۳

      سلام خدمت شما. برای گذاشتن کامپوزیت مینای دندان مقداری زبر میشود و گاها ممکن است نیاز به تراش مختصری داشته باشد.

      پاسخ
  • خمیردندان مناسب برای کامپوزیت چی معرفی می کنین؟ من میترسم به کامپوزیت هام آسیب بزنم

    پاسخ
  • سلام بر شما. در کلینیک شما کامپوزیت دندان اقساطی انجام می شود؟

    پاسخ
  • آیا کامپوزیت دندان ضرر داره ؟

    پاسخ
  • درود. امکان پر کردن فاصله دندان با کامپوزیت وجود داره؟

    پاسخ
  • خانم دکتر فرقش با لمینیت سرامیکی چیه؟ کدومشون بهتره؟

    پاسخ
  • کامپوزیت ونیر تا اخر عمرمون میمونه؟ یا هی باید تعویض بشه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۳۲

      سلام خدمت شما.بستگی به نوع کامپوزیت استفاده شده و مخصوصا بستگی به کار تخصصی که برایتان انجام میشود و همچنین بستگی به مراقبت خودتان دارد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button