فیشور سیلانت چیست + هزینه شیار پوشی دندان

فیشور سیلانت
سایر خدمات دندانپزشکی

اشتراک‌گذاری

یکی از مهم ترین سوالاتی که سال هاست ذهن متخصصان دندان پزشکی را به خود مشغول کرده است پیدا کردن بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. البته تلاش های بسیار زیادی برای پیدا کردن یک راه درمانی بسیار کاربردی انجام شده است که در بالاخره در سال ۱۹۰۵ میلادی دندان پزشکی به نام میلر با استفاده از نیترات و نقره نتیجه اولیه را در راستای این هدف دریافت کرد.

بدین صورت که این مواد را بر روی دندان بیمار قرار میدادند تا هرگونه باکتری و مواد غذایی بر روی سطح دندان بیمار  و شیارهای دندانی نتواند باقی بماند و موجب پوسیدگی دندانی شود.

طبیعتا دندان همانند دیگر اعضای بدن به مراقبت نیاز دارد. میتوانید با مصرف کردن هزینه کم و اجرای برخی طرح ها و مراقبت های پیشگیری، از پوسیدگی دندان که شایع ترین مشکل دندانی است جلوگیری کنید تا زمینه های ایجاد آن را از بین ببرید.

یکی از طرح های پیشگیری از پوسیدگی دندانی فیشور سیلانت یا شیار بندی است که تاثیر بسیار زیادی در زمینه جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد و حتی میتواند گاهی پوسیدگی دندانی را به خوبی کنترل کند.

اگر فرصت مطالعه کل مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

فیشور سیلانت چیست و چگونه انجام می شود؟

فیشور سیلانت روشی جدید است که با پیشرفت تکنولوژی در عرصه دندانپزشکی به وجود آمده است. در واقع این طرح درمانی یک راه پیشگیری کننده در سطح جونده دندان است که رایج ترین مشکل دندانی، پوسیدگی، را درمان خواهد کرد. بر روی سطح جونده دندان های عقب دهان برخی شیارها و حفره های بسیار عمیقی وجود دارد که به آن فیشور میگویند.

این حفره ها و شیارها به قدری نازک و ظریف هستند که پرز مسواک و جریان آب نمیتوانند آنها را به خوبی تمیز کنند و این مکان محیطی بسیار مناسب برای رشد باکتری میشود که در راستای آن دندان شروع به پوسیدگی میکند.

جهت به حداقل رساندن میزان پوسیدگی دندان بهتر است درزها و شیارهایی که در سطح جونده دندان وجود دارد با استفاده از پیت و فیشور پوشیده شود. سیلانت در واقع یک پوشش سختی است که همرنگ دندان بوده و معمولا بر روی سطح دندان بیمار اعمال میشود تا سطح دندان را صاف تر کرده و از پوسیدگی جلوگیری کند.

شیار پوشی دندان یا فیشور سیلانت یکی از کارآمدترین و کاربردی ترین فرآیند هایی است که از بروز پوسیدگی دندان در حفره ها و شیارهای دندانی جلوگیری میکند.

پوشش دندان آسیاب با فیشور سیلانت

درباره علت پوسیدگی دندان و روش های پیشگیری از آن بیشتر بخوانید.

پیت و فیشور چیست؟

به ماده‌ای که ضرورتاً شیارهای سطحی دندان‌ها را می‌پوشاند فیشور سیلانت گفته می‌شود. با محافظت از شیارهای دندانی عمیق می‌توانید احتمال پوسیدگی دندان‌ها را کاهش دهید. این شیارها تحت عنوان فیشور (ترک یا فرورفتگی) و پیت (فرورفتگی) شناخته می‌شوند.

پیت به فرورفتگی‌ها و گودی‌های کوچک در سطح دندان‌ها گفته می‌شود. درحالی‌که فیشورها فرورفتگی‌ها و شیارهای طبیعی هستند که روی سطوح دندان‌های جونده به وجود می‌آیند.

دندان‌های جلو می‌توانند دارای فیشر و پیت باشند؛ اما معمولاً بیشترین شیارها را دندان‌های عقب (دندان‌های پره مولر و دندان‌های مولر) دارند. این فیشورها و پیت‌ها می‌توانند سطحی یا عمقی باشند. که تشخیص آن‌ها به وسیله معاینه دندانپزشک متخصص است.

هزینه شیار پوشی دندان 

همان‌طور که گفتیم فیشور سیلانت یا همان شیارپوشی دندان یکی از روش‌های پیشگیرانه دندانپزشکی خصوصا برای بچه‌ها است؛ که با توجه به فواید شناخته‌شده آن امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد.

به‌همین دلیل بسیاری از افراد درباره قیمت‌ها و تعرفه‌های آن سوال می‌پرسند. برای این‌که به‌طور دقیق بگوییم هزینه‌های فیشور سیلانت چه‌قدر است؛ ابتدا باید دندانپزشک اطلاعاتی از وضعیت و شرایط دندان‌های فرد داشته باشد. مثلاً فرد متخصص دندانپزشکی باید بداند که چه تعداد دندان نیاز به شیارپوشی داشته و وضعیت سلامت دندان‌های فرد در چه حدی است؟

همان‌طور که گفتیم با توجه به این‌که شیارها و شکاف‌های متعددی در سطح دندان‌های آسیاب افراد بزرگسال و کودکان وجود دارد و این شیارها مکان مناسبی برای رشد جرم‌های دندانی و باکتری‌ها بوده و به‌مرور زمان باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، بهتر است دندان‌ها توسط دندان‌پزشک شیاربندی شوند.

توصیه می‌کنیم از همان سنین کودکی فرزندانتان را به طور مرتب برای معاینه نزد دندانپزشک ببرید تا در صورت لزوم برای آنها شیار بندی انجام گیرد. این کار از هزینه‌های بالا برای ترمیم و عصب‌کشی دندان‌ها در سال‌های آینده جلوگیری می‌کند.

اما در نهایت تصمیم نهائی با دندان‌پزشک اطفال است که با توجه به بررسی‌ها و معاینه‌های لازم  برای انجام فیشور سیلانت دندان کودکان تصمیم می‌گیرد.

نکاتی که باید برای سلامت دهان و دندان رعایت کنیم را در این مقاله بخوانید.

مراحل انجام فیشور سیلانت

حفره های زاویه دار بسیار کوچکی که بر روی سطح مینای دندان وجود دارد یا شیارهای بسیار ظریف و نازک بر روی دندان میتواند عوامل ژنتیکی جهت ایجاد شدن داشته باشد که اغلب بر روی سطح جونده یا سطح طرف گونه دندان مشاهده میشود.

این حفره ها و شیارها امکان دارد کاملا سطحی باشد یا کاملا عمیق باشد. بدین صورت که دندان های آسیا دائمی اغلب دارای پیت و فیشور بسیار عمیق تری نسبت به دندان های دیگر هستند.

طبیعی است که استفاده از دو روش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن میتواند از بهترین راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان باشد.

اما این هم باید پذیرفت که همه دندان ها همیشه راه آسانی برای دسترسی ندارند و ممکن است نتوان برخی از سطوح دندانی را تمیز نگهداشت مخصوصا دندان هایی که در عقب فک قرار گرفته اند و به آنها دندان آسیاب میگویند.

علت ترس کودکان از دندانپزشکی چیست را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

دندان های آسیاب یک سطح کاملا ناهموار دارد که مسطح نبوده و یک مکان بسیار مناسب جهت گیر کردن و باقی ماندن مواد غذایی و رشد باکتری است که از عوامل اصلی ایجاد پوسیدگی هستند.

فیشور سیلانت که با نام شیاربندی نیز شناخته میشود یک لایه کاملا نازک و ظریف از جنس کامپوزیت مایع مخصوص دندانپزشکی ات که بر روی شیارها و حفره های سطح جونده دندان آسیاب آن را قرار داده میشوند تا عمق این سطوح را کاملا مسدود کنند و باکتری و مواد غذایی چسبنده به داخل آنها ورود پیدا نکند و احتمال پوسیدگی را به خوبی کاهش میدهد.

البته هرگز نمیتوانید از فیشور سیلانت جایگزین مسواک و نخ دندان استفاده کنید اما این روش به سلامت دهان و دندان شما کمک میکند تا میزان پوسیدگی دندان شما را کاهش داده و از گیر کردن یا چسبیده شدن مواد به سطح دندان جلوگیری میشود.

تماس با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری:

۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵

مراحل انجام فیشور سیلانت

روند انجام فیشور سیلانت بدین صورت است که در مرحله اول از انجام آن باید سطح دندان بیمار کاملا تمیز شود و یک ماده اسیدی را چند ثانیه بر روی دندان بیمار قرار داد.

پزشک در این مرحله باید اطمینان حاصل کند که هیچگونه بزاق و آبی در دهان بیمار نباشد. سپس یک ماده مخصوص سیلانت را بر روی سطح دندانی و شیارها قرار داده و با استفاده از یک اشعه آبی رنگ آن را محکم میکنند.

پس از آن میتوانید به آسانی مانند روند قبل خوراکی میل کنید و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

این روند درمانی تقریبا ۱۵ دقیقه به طول خواهد انجامید و میزان مهارت و تکنیک دندان پزشک میتواند تاثیر بسیار بالایی در عایق بندی کاملا صحیح و خوب دندان بیمار داشته باشد

بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

درد دندان بعد از عصب کشی تا چه مدت طبیعی است؟

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه باید کرد؟

با استفاده از فیشور سیلانت میتوان ۸۰ درصد از میزان خطر پوسیدگی دندانی را کاهش داد. این اهمیت فیشور سیلانت مخصوصا در کودکان بسیار حائز اهمیت است زیرا آنها مواد شیرین و چسبنده زیاد مصرف میکنند و توانایی صحیح مسواک زدن دندان های خود را کمتر از بزرگسالان دارند.

به همین علت است که طی تحقیقات انجام شده کودکانی که در سن کم از روش فیشور سیلانت استفاده کردند ۳برابر کمتر از افرادی است که در کودکی خود از فیشور سیلانت استفاده نکرده اند.

 دندان یک سرمایه بسیار مهم برای کودکان است که اگر از کودکی به فکر نگهداری و سلامت آن نباشند قطعا در بزرگسالی از آن پشیمون شده و دیگر نمیتوانند از آن بهره مفید ببرند.

ایرفلو یک روش درمانی بدون درد است که می تواند بسته به سطح لکه های روی دندان، حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به طول بیانجامد.

دلایل انجام فیشور سیلانت چیست؟

همانطور که میدانید دندان یکی از سرمایه های بزرگ انسان است زیرا چندین بار امکان داشتن یک دندان دائمی خاص را نخواهیم داشت. برای مثال فقط یکبار در زندگی خود میتوانیم دندان آسیاب دائمی داشته باشیم.

پس بهتر است  با رعایت بهداشت دهان و دندان خود و با انجام روش کاربردی فیشور سیلانت از اقداماتی که میتواند آسیب جدی به دندان برساند جلوگیری کرد تا سلامت دندان ها مدت زمان بیشتری حفظ شود.

کودکان و نوجوانان متاسفانه بیشتر در معرض پوسیدگی دندانی هستند زیرا سطح جونده آنها قابلیت آسیب پذیری بیشتری خواهد داشت.

البته دقت کنید که دندان ها به صورت طبیعی به مرور زمان دچار ساییدگی سیلانت میشوند اما به هر صورت دندان هایی که فیشور سیلانت شده باشند ۵ برابر کمتر  از دندان هایی که با استفاده از فیشور سیلانت حفاظت شده اند در معرض مشکل پوسیدگی قرار میگیرند و درمان این دندان ها بهتر و سهل تر است.

آیا دندان شیری نیاز به عصب کشی دارد؟ را در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم.

مهم ترین دلیل و ضرورت انجام فیشور سیلانت جلوگیری از پوسیدگی و حفظ سلامت و ساختار دندان است.

فیشور سیلانت را باید مانند یک کاور تصور کنید که هر زمانی باکتری و میکروب که از عوامل اصلی پوسیدگی هستند در دهان وارد و ایجاد میشوند از دندان شما حفاظت میکند و اجاره نمیدهد میکروب ها از مواد غذایی باقی مانده بر روی سطح جونده تغذیه کرده و رشد کنند.

باکتری ها و میکروب ها با تغذیه کردن از مواد غذایی به جا مانده تولید اسید میکنند و این اسید تولید شده از فعالیت باکتری ها موجب حل شدن دندان فرد و ایجاد حفره و سوراخ روی دندان میشود.

به اصطلاح این سوراخ ها و حفره ها را پوسیدگی و کرم خوردگی مینامند. فیشور سیلانت کمک میکند تا دندان شما در مقابل این مشکلات مقاومت کند و باکتری و میکروب ها مکانی برای پنهان شدن نداشته باشند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با فیشور سیلانت

چه کسانی برای انجام فیشور سیلانت مناسب هستند؟

همانطور که میدانیدهمیشه همه افراد برای انجام روش های درمانی مناسب نیستند و ممکن است برخی از آنها مجاز به انجام یکسری درمان ها نباشند. در ادامه لیستی از افرادی که برای انجام فیشور سیلانت مناسب هستند را نام میبریم:

  1. اغلب کودکانی که به تازگی دارای دندان آسیاب شده اند به واسطه توصیه دندان پزشک باید این فرآیند درمانی و کاربردی را انجام دهند زیرا دندان یک سرمایه بسیار مهم برای آن ها است.
  2. برخی از بزرگسالان که از بهداشت و رعایت آن در ناحیه دهان و دندان ابراز نگرانی دارند بهتر است از این روش استفاده نمایند.
  3. برخی از افراد بزرگسال به صورت کاملا طبیعی دارای شیار یا فیشور های بسیار عمیق هستند که بهتر است حتما از این روش برای جلوگیری کردن از پوسیدگی دندانی و استفاده کردن بیشتر از آن استفاده کنند.
  4. برخی از افراد بزرگسال نیز هستند که بسیار پوسیدگی دندانی آن ها را تهدید میکند در این صورت باید این افراد نیز از روش فیشور سیلانت استفاده کنند.

طبیعی است که بزرگسالان تمایل بیشتری به استاده از روش فیشور سیلانت دارند و این روش محبوبیت بیشتری بین آنها دارد زیرا برخی از آنها بسیار در معرض قرار گرفتن پوسیدگی دندانی هستند. برخی دیگر از بزرگسالان دارای فیشورهای بسیار برجسته و آسیب پذیر هستند که باید از این روش استفاده نمایند.

اما این روند درمانی درواقع ابتدا جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان های دائمی که تازه برای کودکان رشد کرده است به وجود آمد زیرا کودکان اغلب توانایی صحیح تمیز کردن دندان خود را ندارند و دندان آنها در معرض پوسیدگی شدید و بیبشتری قرار میگیرد به همین علت آنها اولویت دارند.

ممکن است برای شما این سوال پیش آید که بهترین زمان برای انجام فیشور سیلانت چه زمانی است؟ پاسخ این است که دندان آسیاب اول از ابتدای ۶ سالگی شروع به رشد کرده و دومین دندان آسیاب در سن ۱۲ سالگی تقریبا از لثه بیرون خواهد زد به همین علت بهتر است در همین سنین آغاز به انجام این روند درمانی نمائید تا در آینده مجبور به صرف هزینه و زمان بیشتری برای آن نباشید و مشکلاتی جبران ناپذیر برای شما نیاید. البته توصیه میشود ابتدا با پزشک خانوادگی خود مشورت کنید سپس اقدام به انجام آن نمائید.

آیا از بین بردن جرم دندان در خانه موثر است را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

مزایای انجام فیشور سیلانت چیست؟

قطعا انجام هر روند درمانی میتواند تاثیر بسیار مثبتی برای بیمار داشته باشد در ادامه این بخش میخواهیم مزایایی که فیشور سیلانت برایش بیمار دارد را نام ببریم:

  1. با استفاده از این روش فیشورهای عمیق به صورت کاملا صحیح تمیز میشود.
  2. تقریبا ۳۰ تا ۷۰ درصد میزان پوسیدگی دندان شما کاهش میابد.
  3. این روند در معکوس شدن مراحل اولیه پوسیدگی دندان شما تاثیر گذار است.
  4. در صورتی که کودک شما تازه دندان دائمی درآورده باشد از ساختار و سلامت آن حفاظت میکند.
  5. پر کردن دندان که برای کودکان روندی تقریبا ناخوشایند است و راضی به انجام آن نیستند با استفاده از این روش از بین رفته و دیگر نیازی به آن نیست.
  6. این روش، روشی کاملا سریع است که بدون درد، بدون تزریق بی حسی و هرگونه خونریزی انجام میشود و به مدت زمان بسیار زیادی ماندگاری و دوام دارد.

آنچه باید در رابطه با تاثیر فیشور سیلانت بر جلوگیری از پوسیدگی دندان بدانید این است که همه افراد هنگامی که میخواهند بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند نیاز به مسواک زدن، نخ دندان و دهانشویه دارند که متاسفانه اغلب دندان هایی که در عقب فک قرار دارند به خوبی تمیز نمیشوند.

بر روی سطح جونده دندان حفره و شیارهای بسیار ظریف و نازک قرار دارد که باعث میشود مواد غذایی در بین آنها مانده و میکروب ها بتوانند از آنها تغذیه کرده و رشد کنند.

در راستای این مشکل دندان فرد در معرض پوسیدگی قرار گرفته و از بین میرود. دندان یک سرمایه بسیار مهم است که باید به خوبی از آن مراقبت کنید. به همین علت اگر در سنین کم و حتی در سنین بزرگسالی از روش فیشور سیلانت استفاده کنید میتوانید حفره ها و شیارها را پر کرده و از بروز پوسیدگی دندانی جلوگیری کنید.  استفاده از این روش مخصوصا برای دندان آسیاب بسیار ارزشمند است.

برای مطالعه بیشتر: www.ncbi.nlm.nih.gov

عوارض فیشور سیلانت دندان چیست؟

اگر فیشورها به خوبی روی دندان قرار نگیرند و یا بخشی از آن‌ها جدا شود، موجب پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد. بنابراین به‌طور میانگین فیشورسیلانت‌ها باید هر ۶ ماه مورد معاینه دندانپزشک قرار گیرند. برای انجام فیشورسیلانت، دندان‌ها باید کاملاً بدون بزاق باشند که این کار در کودکان بسیار مشکل خواهد بود.

هزینه فیشور سیلانت چقدر است؟

هزینه فیشورسیلانت به نسبت ترمیم و درمان ریشه دندان‌های کودک بسیار کمتر است و همچنین تا نزدیک به ۸۰ درصد می‌تواند از پوسیده شدن دندان‌ها جلوگیری کند. برای قیمت و هزینه این اقدام درمانی، رقم مشخصی را نمی‌تواند تعیین نمود و برای اطلاع دقیق از قیمت باید به دندانپزشک مراجعه کرده و بعد از انجام معاینات لازم، هزینه توسط ایشان اعلام می‌شود.

آیا انجام فیشورسیلانت با درد همراه است؟

این اقدام درمانی کاملاً بدون درد بوده و حتی نیاز به بی‌حسی نیز ندارد. فیشور سیلانت به گونه‌ای است که در ابتدا به صورت مایع بوده و با قرار گرفتن بر روی دندان به سرعت تغییر حالت داده و سخت می‌شود. فیشور سیلانت در واقع به عنوان یک محافظ برای دندان عمل می‌کند.

۱۲ دیدگاه. ترک جدید

  • سمیه الیاسی
    ۸ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲

    سلام روزتون بخیر من بچه۱۳ساله دارم که میخام فیشور سیلانت کنم فقط میخام بدونم که نیاز به تمدید هر چند وقت یکبار هست یا نه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۱۰

      سلام خدمت شما . اگر فیشور سیلانت ریختگی داشته باشد بله نیاز به تمدید هست .

      پاسخ
  • سلام خانم نصیری مشکل دندونای دختر من اینه که بین دندوناش تیره میشه و به مرور خراب میشن و وقتی لبخند میزنه مشخصه وسط دندوناش خرابه و بیشتر بین دندونای جلویی فک بالا و پایین اینطوری میشه الان ۱۵سالشه و چندسالیه که نخ دندون کشیدن رو بهش یاد دادم ولی بازم همین مشکل هست بهترین روش جلوگیری از پوسیدگی چیه برای این مورد؟ میشه از فیشور سیلانت استفاده کرد؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۱۱

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا بهر راهنماییتون کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام ببخشید هزینه فیشور سیلانت کل دندونای یه بچه۱۱ساله چقدر میشه ؟ ممنونم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۳:۵۳

      سلام خدمت شما . لطفا برای اطلاع از هزینه ها با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من پسر ۴ساله دارم که تا الان بدلیل پوسیدگی یک دندونش رو ترمیم کردم و یکی رو کشیدم میتونم الان هم برای دندونای شیری اش از فیشور سیلانت استفاده کنم؟ مشکلی نداره؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۰۲

      سلام خدمت شما . با ویزیت حضوری ما میتونیم بهتر کمکتون کنیم . جهت رزرو وقتتون لطفا با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • ترانه یخکشی
    ۸ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۱۶

    سلام خیلی مطلب جامع و کاملی بود فقط یه سوالی دارم من الان ۲۱سالمه و چند تا از دندونامو بدلیل پوسیدگی ترمیم کردم ایا میتونم الان برای باقی دندونام از فیشور سیلانت استفاده کنم تا خراب نشن؟ اخه دندونای من خیلی زود دچار پوسیدگی میشن با اینکه مسواک و نخ دندون استفاده میکنم همیشه

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۱۲

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا ما بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خدمت شما برای دندون های شیری هم میشه از فیشور سیلانت استفاده کرد که دچار پوسیدگی نشه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button