پوسیدگی دندان کودکان [ آسیب پوسیدگی عمیق دندان شیری بر دندان های دائمی]

آسیب پوسیدگی دندان شیری بر دندان دائمی
دندانپزشکی کودکان

اشتراک‌گذاری

جوانه دندان هایی که میخواهند به صورت دائمی رویش کنند توسط فولیکول دندانی و استخوان اطراف آن احاطه شده‌اند و این محیط کاملا امن است اما عوامل مختلفی میتواند تکامل آن را تهدید کند.

برای مثال ضربه های شدید به دندان شیری یا پوسیدگی و عصب کشی نکردن دندان شیری میتواند سلامت و روند تکامل این جوانه دندان را تهدید کند که بهتر است این پوسیدگی سریعا درمان شود. 

ممکن است کودک شما برای مدتی کم اشتها شده باشد و میل به غذا نداشته باشد و مرتب از درد در دندان خود صحبت کند بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا در صورت ایجاد پوسیدگی در دندان های او هر چه سریعتر مشکل حل شود.

اگر دندان شیری کودک شما دچار پوسیدگی شده باشد به سرما و گرما حساس شده و در صورت درمان نشدن عصب دندان آسیب میبیند که باید در این مرحله عصب کشی دندان انجام شود. در صورتی که  عصب کشی دندان انجام نشود قطعا مشکلات پیچیده و بزرگی در رویش دندان دائمی کودک شما پیش خواهد آمد.

چنانچه فرصت مطالعه کل محتوای مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله و مطالعه آن، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

پوسیدگی دندان شیری و رویش دندان های دائمی

آیا دندان شیری دچار پوسیدگی میشود؟ چگونه؟

هنگامی که دندان های شیری در دهان کودکان وجود دارد، همزمان دندان های دائمی در مکانی که احاطه شده‌اند و نام آن فولیکول دندانی است در حال رشد هستند. از هنگامی که کودک شما به صورت جنین هست تا زمانی که به سن رویش دندان برسد توده های سلولی به مرور زمان به دندانی که دارای مینا، عاج و ریشه است تبدیل میشوند.

در صورتی که ریشه دندان به مرور زمان تکمیل شود دندان به سوی خارج از استخوان حرکت میکند و بالاخره سر باز میکند. در راستای این روند ریشه دندان شیری از داخل دچار تحلیل میشود و آماده ریزش میشود که ما در نمای بیرونی شاهد لق شدن دندان یا افتادن دندان هستیم.

این روند بستری را فراهم میکند تا دندان شیری به آسانی جدا شده و دندان دائمی بروید. البته برخی از دندان ها ممکن است بدون ریزش دندان دیگری رویش کنند برای مثال دندان اول آسیاب بدون اینکه هیچ یک از دندان های شیری ریزش کند رویش میکند.

یکی از مهم ترین نقش هایی که دندان شیری دارد حفظ فضا است. حفظ فضا توسط دندان شیری بدین معنا است که هر یک عدد دندان شیری مسئولیت حفظ فضا برای یک دندان دائمی را بر عهده دارد.

در صورتی که یک دندان شیری ریزش کند یا کشیده شود بعد از گذشت ۶ ماه فضای آن به صورت کامل بسته میشود و رشد دندان دائمی با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد. البته گاهی هم کشیدن دندان شیری باعث میشود به دلیل فضای نامناسب دندان دائمی با فرم مناسبی رویش نکند یا به صورت نهفته قرار بگیرد.

به همین علت اغلب متخصصین ارتودنسی و دندانپزشکی کودکان اصرار دارند در صورتی که مجبور شدید دندانی را بکشید یا دندان زودتر از موعد ریزش کرد باید از یک وسیله به نام نگهدارنده فضا یا فضا نگهدار استفاده نمائید تا فضای خالی دندان برای رویش دندان دائمی حفظ شود.

عصب کشی دندان شیری در کودکان چگونه است؟ را در این مقاله بخوانید.

دندان شیری ساختاری مشابه دندان دائمی دارد پس ممکن است بر اثر عوامل مختلفی دندان شیری کودکان شما نیز دچار پوسیدگی شود.

در صورتی که دندان شیری کودک شما دچرا خرابی یا پوسیدگی شود و شما به دنبال ترمیم و درمان آن نباشید قطعا دندان دچار عفونت و التهاب میشود. این عفونت به ریشه دندان شیری نفوذ کرده که دقیقا بالای سر جوانه دندان دائمی است.

عفونت های به وجود آمده دارای ماهیتی اسیدی هستند که هنگامی که نزدیک جوانه دندان دائمی میشوند، دندان دائمی دچار خوردگی میشود و آسیب میبیند به همین علت است که تاکید میشود رسیدگی به دندان شیری هم اندازه دندان دائمی حائز اهمیت است.

متاسفانه هنگامی که بهداشت دهان و دندان کودک رعایت نشود باقی مانده های غذایی داخل شیار و حفره های موجود بر روی سطح دندان و بین دندان قرار میگیرد و در راستای آن میکروب و باکتری هایی که درون دهان وجود دارند به سمت آنها رفته و از آنها تغذیه میکنند تا از خود اسید ترشح کنند.

اسیدی که این میکروب ها با باقی مانده غذا ترشح میکنند باعث میشود مینای دندان تخریب و حل شود که تخریب مینای دندانی به عنوان پوسیدگی دندان شیری کودک شناخته خواهد شد.

اثر کشیدن یا پوسیدگی دندان شیری بر دندانهای دائمی

چرا کودکان از دندانپزشکی میترسند را در این مقاله مطالعه کنید.

علائم پوسیدگی دندان شیری چیست؟

ایجاد هرگونه مشکل در دهان و دندان به همراه برخی علائم به وجود خواهد آمد تا ما بتوانیم از پیشروی آن به خوبی جلوگیری کنیم.

دندان سرمایه ای برای کودک است که باید سالیان سال آن را به خوبی حفظ کند پس بهتر است به دندان شیری کودک خود نیز اهمیت بسیار زیادی بدهید. زیرا آسیب به دندان شیری عواقبی چون آسیب جدی به دندان دائمی را به همراه خواهد داشت.

جالب است پوسیدگی دندان شیری در کودکان نیز علائم بسیار زیادی دارد که اگر والدین این علائم را بشناسند قطعا میتوانند به موقع این مشکل را دریابند تا به دندان دائمی کودکشان  آسیب جدی وارد نشود.

رویش دندان دائمی کودکان در چه سنی آغاز می‌شود؟

با ما همراه باشید تا علائم پوسیدگی دندان شیری را شرح دهیم:

  • کودک شما شروع به بی قراری میکند زیرا دندان هایش به مواد غذایی و سرما و گرما حساس شده است.
  • از خوردن غذا امتناع میکند یا هنگامی که غذا را میجود همزمان گریه میکند.
  • دست خود را به نشانه تحمل درد بر روی ناحیه ای از صورت که برخورد با دندان پوسیده دارد میگذارد.
  • کمی تورم را بر روی گونه های کودک خود حس کنید.
  • گاهی پوست لثه یا پوست صورت فرد دچار تغییر رنگ جدی خواهد شد بدین صورت که قرمز یا صورتی رنگ میشود.
  • لثه کودک شما دچار تورم شده و یا حالت چرکی به خود میگیرد.
  • عفونت دندانی به وجود می‌آید.
  • گاهی از شایع ترین علامت پوسیدگی دندان این است که دهان کودک شما بوی بد میگیرد.
  • لکه سیاهی بر روی دندان کودک خود میبینید که ممکن است بر اثر مصرف آهن و رسوب رنگدانه های آهن روی دندان باشد. اما دندانی که سالم باشد و مستعد پوسیدگی نباشد هرگز سیاه نخواهد شد. به همین علت حتما تغییر رنگ دندان را با مشورت پزشک چک کنید.  بهتر است پس از آنکه قطره آهن به کودک خود دادید دهان کودک را با استفاده از کمی آب شست و شو دهید. و نکته ای که حائز اهمیت است ندادن مواد غذایی ترش و مرکبات حداقل نیم ساعت پیش و پس از دادن قطره آهن به کودک است.

به هر صورت باید بدانید رعایت بهداشت دهان و دندان میتواند به کودک شما کمک بسیار شایانی کند تا از پوسیدگی دندانی آن جلوگیری کند. رعایت بهداشت از ابتدای تولد دلبند شما تا پایان زندگی توسط خود او لازم و ضروری است در صورتی که حتی یکی از علائم بالا را مشاهده کردید بهتر است به دندانپزشک اطفال جهت معاینه مراجعه نمائید.

رعابت بهداشت دندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان شیری و دائمی

عصب کشی دندان با دستگاه روتاری درد حین و بعد از عصب کشی را به حداقل می رساند.

علت پوسیدگی دندان شیری چیست و چه عواملی زمینه ساز پوسیدگی دندان است؟

با مطالعه مطالب بالا قطعا این سوال برای شما پیش می آید که پس علت به وجود آمدن پوسیدگی در دندان کودک چیست؟ یا چه عواملی میتوانند زمینه ساز پوسیدگی عمیق دندان شیری کودک باشند؟ در ادامه عللی که میتواند زمینه ساز پوسیدگی عمیق باشد را شرح میدهیم:

  • یکی از مهم ترین عواملی که میتواند علت اصلی پوسیدگی عمیق دندان شیری کودک باشد عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط کودک و والدین او است.
  • یکی دیگر از عوامل زمینه ساز پوسیدگی عمیق استفاده کردن از مواد غذایی است که دارای قند بسیار بالایی هستند. دقت کنید که استفاده از مواد غذایی که بسیار قندی هستند و حالت چسبنده دارند برای کودکان ممنوع است و مواد قندی که حالت چسبنده ندارند نیز باید به صورت محدود به کودک داده شود. برای مثال استفاده از گز، سوهان، پاستیل، تافی، شکلات، نقل و اسمارتیز که دارای چسبندگی بالایی دارند عوامل تحریک کننده پوسیدگی دندانی شدید هستند که بهتر است هرگز مصرف نشود.
  • یکی دیگر از عواملی که شاید هیچوقت به آن فکر نکرده باشید نگهداشتن مواد غذایی در زمان غذا خوردن در دهان است. متاسفانه نگهداشتن غذا در دهان یکی از دلایل و عوامل تاثیر گذار بر ابتلا به پوسیدگی عمیق دندان شیری است. بهتر است برای غذا دادن به کودک خود زمان مشخص تعیین کنید که اغلب توصیه میشود از ساعت شنی برای تعیین زمان مناسب استفاده نمائید. یکی دیگر از راهکارها این است که کودک خود را عادت ندهید هنگام خوردن غذا تلوزیون یا برنامه کودک مشاهده کند زیرا این اتفاق باعث میشود کودک نا خوداگاه مواد غذایی را درون دهان خود نگهدارد و این عادت بد باعث میشود پوسیدگی شدیدی برای دندان شیری  کودک ایجاد شود.
  • ژنتیک میتواند بر پوسیدگی دندان بسیار تاثیر گذار باشد. یکی از عواملی که میتواند تاثیر زیادی بر شیوع پوسیدگی دندان داشته باشد عامل ژنتیک است اما عامل ژنتیک به تنهای نمیتواند ابتلا به پوسیدگی را تشدید بخشد و تغذیه میتواند تحریک کننده ژنتیک باشد. البته میتوانید با رعایت بهداشت دهان و دندان اثرات ژنتیک را در ابتلا به پوسیدگی کاهش داد.
  • موقعیت جغرافیایی، درصد فلورایدی که در آب آَامیدنی وجود دارد، نوع مواد غذایی مصرفی کودک میتواند بر پوسیدگی عمیق دندان شیری تاثیر گذار باشد. اگر بتوانید با استفاده از روش های مختلفی مینای دندان کودک را استحکام ببخشید میتواند در مقابل پوسیدگی شدید دندانی مقاوم تر باشد.
  • سعی کنید مواد غذایی که سفت هستند به کودک خود بدهید زیرا استمرار استفاده از مواد غذایی نرم میتواند یکی از عوامل ایجاد پوسیدگی زودرس شدید دندان شیری باشد پس بهتر است از هویج، نخود، بادام و پسته برای تغذیه کودک خود استفاده نمائید.
  • کودک شما باید آموزش ببیند که حداقل در روز ۴ مرتبه مسواک بزند و خمیر دندانی که برای او استفاده میکنید بهتر است به اندازه یک عدس باشد و از خمیر دندان مخصوص استفاده نمائید.
روش فیشور سیلانت برای پوسیدگی

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان شیری در کودکان

اگر میخواهید کودک شما دچار پوسیدگی شدید دندانی نشود بهتر است یکسری مراقبت های لازم را رعایت نمائید تا سلامت دهان و دندان کودک شما تضمین شود. بهتر است به صورت دوره ای به پزشک متخصص دندان مراجعه نمائید تا روش های پیشگیری از پوسیدگی و افزایش استحکام مینای دندان به شما آموزش دهد.

·        فلوراید تراپی: یک روش بسیار تاثیر گذار برای جلوگیری از پوسیدگی شدید دندانی استفاده از روش فلوراید تراپی است. البته فلوراید تراپی باید بر حسب سن، تغذیه، موقعیت جغرافیایی، نژاد فرد،  میزان تکامل دندان و … انجام و تعداد دفعات آن مشخص شود. استفاده از این روش بیشتر برای پوسیدگی زودرس تاثیر گذار خواهد بود زیرا مینای دندان را به صورت کامل در مقابل پوسیدگی مستحکم میکند.

·        فیشور سیلانت:  یکی از مهم ترین روش هایی که میتواند برای جلوگیری از پوسیدگی عمیق دندان شیری کمک دهنده باشد استفاده از روش فیشور سیلانت است. در استفاده از این روش شیار های عمیقی ولی ظریفی که بر روی دندان کودک وجود دارد با استفاده از داروی فیشور سیلانت کاملا پوشیده و هم سطح میشود. این شیارها در صورتی که پر نشود موجب پوسیدگی بسیار شدید خواهد شد. با استفاده از مسواک و نخ دندان نمیتوانید دندان های خود را به خوبی تمیز کنید و معمولا شیارها با این روش تمیز نمیشوند و مستعد پوسیدگی هستند. از این روش میتوانید برای دندان هایی استفاده نمائید که دچار پوسیدگی نباشد اگر دندانی پوسیده شده باشد هیچ راه کاری به جز پر کردن نیست. برای رسیدن به پاسخ اینکه فیشور سیلانت چیست این مقاله در سایت دکتر نوشین نصیری را بخوانید.

برای رعایت بهداشت دهان و دندان دانستن این نکات ضروری است.

علت پوسیدگی دندان دائمی کودکان

از مهم‌ترین علل پوسیدگی دندان در کودکان می‌توان به عدم رعایت بهداشت دهانی و استفاده از مواد غذایی قندی مانند انواع آب‌نبات و شکلات‌ها اشاره کرد. به همین خاطر باید از مصرف مواد قندی چسبنده پرهیز کرده و استفاده از مواد قندی که چسبنده نیستند را نیز محدود کرد.

به‌عنوان مثال از مواد قندی چسبنده می‌توان به سوهان، گز، آبنبات، لواشک، پاستیل، اسمارتیز، نقل، بیسکویت، تافی و بسیاری از مواد غذایی دیگر که چسبندگی زیادی داشته و باعث پوسیدگی دندان می‌شوند اشاره کرد. بهتر است از این مواد غذایی قندی استفاده نشود اما در صورت استفاده کودک باید بلافاصله دندان‌های خود را مسواک زده و از نخ دندان استفاده کند.

از طرف دیگر بعضی از عادات بد غذایی در تشدید پوسیدگی دندان مؤثر هستند. از این عادت‌های بد غذایی می‌توان به نگه‌ داشتن ماده غذایی در دهان خود هنگام غذا خوردن اشاره کرد. برای ترک این عادت  بهتر است  زمان مشخصی برای غذا خوردن کودک خود در نظر بگیرید.

جهت تعیین این زمان مشخص می‌توانید از یک ساعت شنی استفاده کنید. همچنین در زمان غذا خوردن کودک، مانع از تماشای تلویزیون و بازی کردن او شوید. زیرا این کار باعث می‌شود که کودک محو تماشای تلویزیون شده و غذای داخل دهان نجویده در آن باقی بماند.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های دائمی کودکان می‌توانید با مراجعه به دندانپزشک و انجام معاینات لازم از روش فیشور سیلانت استفاده کنید. این کار باعث کاهش هزینه‌ درمان دندان‌ها در سال‌های آینده می‌شود.

دروه های رویش دندان در کودکان

رویش دندان انسان در سه دوره انجام خواهد شد دوره اول دوره دندان های شیری است، دوره دوم دوره ای است که برخی دندان ها شیری و برخی دیگر دائمی هستند و دوره سوم که دوره نهایی است دوره دندان های دائمی است.

منظور از دندان شیری دندان هایی است که از تقریبا ۶ ماهگی تا ۳ سالگی به طول می انجامد و سپس بعد از ۶ سالگی جای خود را به دندان های دیگری که دندان دائمی شمارده میشود میدهد. دندان های شیری در هر فک به تعداد ۱۰ دندان وجود دارد بنابر این دندان های شیری تقریبا ۲۰ دندان است که هر زمان ریزش کند و جای خود را به دندان دائمی بدهد تعداد آن ۳۲ دندان خواهد شد.

تغذیه مادری که باردار است میتواند تاثیر مستقیمی بر سلامت دندان کودک بگذارد پس مادران عزیز باید در دوران بارداری مراقبت لازم جهت حفظ ساختار دندان کودک خود را داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر: betterhealth

تماس با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری همراه با یونیت مخصوص کودکان:

۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵

آیا دندان‌های شیری نیاز به درمان دارند؟

دندان‌های شیری علی‌الخصوص دندان‌های آسیا، نقش مهمی در تغذیه کودک دارند. پوسیدگی این دندان‌ها می‌تواند در رشد کودک موثر بوده و آن را با اختلال همراه کند. پوسیدگی عمیق دندان شیری می‌تواند با درد زیاد و آبسه همراه بوده و گاهاً به بستری شدن کودک بیانجامد. در نتیجه درمان و مراقبت از دندان‌های شیری اهمیت زیادی دارد.

چه کودکانی در معرض پوسیدگی عمیق دندان شیری هستند؟

به طور کلی سطح بالای باکتری در دهان و دندان می‌تواند موجب بروز پوسیدگی در دندان‌های شیری شود. کودکانی که مصرف شیرینی و کربوهیدرات در آن‌ها بیشتر بوده و همچنین آب آشامیدنی مصرفی آن‌ها فاقد فلوراید یا فلوراید کم باشد، بیشتر دچار پوسیدگی دندان خواهند شد.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های شیری چه باید کرد؟

کودکان باید حداقل روزی دو بار مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنند. همچنین استفاده مداوم و مرتب از دهانشویه می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند. کودک باید به‌طور مرتب تحت معاینه و چکاب دندانپزشک باشد تا در صورت بروز هرگونه پوسیدگی، به سرعت روند درمانی آغاز گردد. مصرف غذاهای سالم و کم قند نیز در پیشگیری از پوسیدگی موثر است.

۱۱ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام خدمت شما خانم دکتر پسرم سه سال و نیم هستش دندون های جلوش اکثرا سیاه شده اسیابشم داره پوسیده میشه دکتر گفت دست نزن شیری هستش میوفته اما از شما راهنمایی میخواستم که چیکار کنم ممنونم

    پاسخ
  • عرض سلام و ادب و احترام
    دندان آسیای اول فرزندم کمی خورده شده ، خیلی جزیی ، بردم دندانپزشک معاینه کرد ، گفت که باید عصب کشی بشه ، آیا بدونه عصب کشی ترمیم نمیشه ؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۲:۲۴

      سلام خدمت شما . اگر برای ما عکس از ظاهر دندانتان ارسال کنید ما خیلی بهتر میتوانیم راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خدمت شما دخترم از ۶سالگی به دندون پوسیده داشت اما در حد چند لکه بود بردمش دکتر گفتن خودش میفته نمیخاد بکشی چون دخترمم میترسید از دندون کشیدن الان که دندون کناریش دراومده هم هنور این دندونه نیفتاده میترسم باعث پوسیدگی دندان دائمیش بشه بهتره بکشم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۱۳

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا بهتر و دقیق تر راهنماییتون کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۲۴

      سلام خدمت شما . برای بررسی بیشتر باید ویزیت حضوری بشوند .

      پاسخ
  • ستاره رهبان
    ۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۳:۰۶

    سلام خانم دکتر پسر سه ساله من از روی تخت با صورت خورد زمین دندون فک بالاش شکست و نصفه اش توی دهنش هست اگر این دندون رو بکشم برای لثه اش مشکلی پیش نمییاد؟ تاخه میترسم زبونشو ببره چون تیزه

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۱۵

      سلام خدمت شما . حتما برای مشاوره حضوری تشریف بیاورید تا دقیق تر دندان هاشون بررسی شود . جهت هماهنگی وقتتون لطفا با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۲۳

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتوت کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خدمتتون من دختر۶یاله ای دارم که دندونش از ته دچار پوسیدگی شد و شکست و الان فقط ریشه دندون توی لثه اش هست ایا باید این ریشه رو بکشیم یا با دراومدن دندون دائمی خودش میفته؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۲۲

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتوت کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button